Mark Knopfler utazásai
Mark
Knopfler sokat hangoztatja, hogy élete tulajdonképpen egy zenei utazás a
Tyne-tól a Mississippi deltájáig. Rajta kívül kevés zenészt találunk, aki olyan
fáradhatatlanul és egyre újabb célokkal keresi a kapcsolatot a brit és az
amerikai muzsika gyökerei között.
Bár
családpárti, de idejének nagyobb részét mégis a zeneszerzés, a lemezfelvételek,
próbák, turnék, vagy más művészekkel (felsorolni is nehéz lenne, milyen sokkal)
való közös munka tölti ki – erre csak legyintve azt mondja, hogy szerencsés
fickó, hiszen mindezt nagyon élvezi.
1949.
augusztus 12-én született Glasgow-ban, édesapja magyar volt, aki a családjával a felesége szülővárosába, Newcastle-Upon Tyne-ba költözött, amikor Mark 9 éves
volt. A zene iránti érdeklődésének kulcsfigurája az egyik nagybácsija, Kingsley
volt, aki fantasztikus boogie-woogie számokat játszott neki zongorán és
harmonikán.
Aztán
jött a Shadows, és az „Apache” című dalával rögtön a brit slágerlisták
élére ugrott 1960 nyarán. Amikor a 11 éves Mark végig hallgatta, szinte kicserélődött,
Hank Marvin stílusa, a Stratocastere elvarázsolta a fiút – pontosan úgy, ahogy
annak idején Buddy Holly és a „The Chirping
Crickets” lemezborítóján látható Stratocaster Hank Marvint igézte meg.
„Ismertem a Fender katalógust
elejétől a végéig, a papír szemcsés tapintását, az illatát is imádtam, és
annyira szerettem volna egy olyan gitárt.”
És
fél évszázaddal később a gitárok iránti érdeklődése szenvedéllyé vált, ami
nagyon érzékelhető volt a beszélgetés során, hiszen soha ilyen lelkesítően nem
beszélt a hangszerről, a nyugat-londoni British Grove Studio veterán és csúcstechnikai
felszerelésnek nagyszerű összetételéről, amelyekkel a lemezeit készíti. Végre
egy saját hely, önreklámok, külsős ügyfelek, idegen zenészek nélkül. Persze, üzletnek sem utolsó, hiszen a Rolling Stones itt rögzítette 2016-ban „Blue & Lonesome” című lemezét,
amellyel a blues gyökereihez kívántak visszatérni.
Mark
első gitárját a pénztelen Knopfler háztartás mégiscsak kigazdálkodta valahogy,
egy szerény Höfner V2-t kapott, – de legalább piros színűt.
„Sikerült apámat meggyőzni, hogy
vegye meg, s ezért mindig hálás voltam neki – 50 font ugyanis nagy anyagi terhet
jelentett számára, és mivel tudtam, hogy ebből erősítőre már nem telne, ezért a
barátaim akusztikus gitárjait kértem kölcsön rendszeresen, amelyek időnként
meglehetősen rosszul szóltak, viszont megtanultam rajtuk játszani.
Elektromos
gitáron pengetőt használva, akusztikus gitáron ujjal pengetve tanult játszani,
és ez a „kettős játékstílus” nagy hasznára vált; előbb az iskolai folk-zenekarokban,
illetve később meghatározójává vált a Dire
Straits és a szólókarrierje sikereinek. Tinédzserként sokat járt a Newcastle
City Hall végnélküli koncertjeire, ez egyfajta „tetthely”, amelyet még most is
mindig megpróbál belevenni a turnéprogramjaiba. Habár Knopfler világszerte
stadionokat tud megtölteni, mégis inkább a kisebb, viszonylag intimebb koncerthelyszíneket
preferálja.
18
évesen újságírást tanult egy évig a Harlow-i Műszaki Főiskolán, ahol megismerte
későbbi zenésztársát, Steve Phillipset.
Aztán angoltanári diplomát szerzett a leeds-i egyetemen, szabadidejét viszont a
koncertezés töltötte ki, Phillipsszel megalakította a „Duolian String Pickers” nevű formációt, és ekkor kezdődött el az a
bizonyos utazás délre, amely a Dire
Straits megalakulását eredményezte a ’70-es évek végén.
„Newcastle-ből Londonba, délre
menni, majd szintén délre tartani Amerikában – ez egy mitikus dolog, ami mindig
hívogatott. Érdekesnek találtam, ha a saját kis földrajzomat beleépítem a dalaimba
–a „Southbound Again”-től kezdve egészen a „Fare Thee Well Northumberland’-ig.”
Mark
hűséges társa lett a híres National Steel
Guitar amely a Dire Straits 1985-ös
lemezének borítóját díszíti, így a „Fegyvertársak”
végleg beemelte a zenekart a világelső rockbandák közé. De a folyamatos, két évnyi
koncertezés, az állandó és kíméletlen sajtófigyelem, a hirtelen rájuk zúduló
világsiker csak megerősítette a gitárost, hogy a rocksztár életmódot nem neki
találták ki.
Ez
egyenes válasz volt a showbiznisz multimilliomos-értékesítő mikrokozmosz káoszára,
így Knopfler felhívta Phillipset és még néhány barátját, hogy alakítsanak egy alkalmi,
szigorúan csak örömzenélésre való zenekart – így született meg a Notting Hillbillies és annak egyetlen lemeze,
amelynek a címe - „Missing … Presumed Having
a Good Time” – mindent elmond.
„Visszagondolva a 250 koncertes
turné napjaira, bármit is csináltunk, igazából csak rohantunk. És aztán eljött
a pillanat, hogy megállj, kicsit magadra figyelj és döntsd el, hogy mit választasz:
az állandó rohanást, vagy a kiegyensúlyozottabb életmódot. Amikor fiatal, lázadó
és türelmetlen voltam – sokkal türelmetlenebb, mint most – rendszeresen késő
éjszakáig dolgoztam. Miért dolgoztam mindig olyan sokáig? Azt hiszem, ennek csak
egy oka volt – nem akartam hazamenni. Ma már szeretek hazamenni és sosem fordul
elő, hogy sokáig dolgoznék, de a zeneszerzés nyugodt körülmények között sokkal
élvezetesebb folyamat.”
Az
olyan emlékezetes filmzenék, mint a „Local
Hero”, vagy a „The Princess Bride” megkomponálása után Knopfler egészen 1996-ig
kivárt és nem jelentkezett saját anyaggal, majd jött a „Golden Heart” és ettől kezdve olyan gyorsan készítette lemezeit,
hogy a feleannyi idős művészek szégyenkezve bújhatnának el mögötte. 2015-ben
jelent meg a nyolcadik, „Tracker”
című, nagyon is figyelemre méltó zenei anyaga, amely remekül egyesíti a zene szeretetét
a kreatív dalszerzést, motivációt és a profi hangszerelést.
„Hát igen – minél idősebb, annál
gyorsabb leszek – de csak a zeneszerzés terén. Minden mást illetően borzasztóan
lassú vagyok.”
Mark
Knopfler dalszerzői tehetségének a titka az a kivételes elhivatottság és –
talán mondhatjuk így is – kötelességtudat, hogy amit alkot, az jó legyen. Gitárosként
is mestere a hangszerének – mert még azóta is tiszteletben tartja azt az
egyszerű tanácsot, amit a legelső gitárjával kapott. Amint édesapjával
megilletődötten ment ki az üzletből, az eladó visszahívta: „Ragaszkodj hozzá!” Ő megfogadta ezt, és a csodálói azóta is élvezik
e jótanács utóhatásait.
szerző: Paul Sexton
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése