2023. november 5., vasárnap

"Óriási összegeket ajánlottak fel, hogy újra összeálljon a Dire Straits” – 2. rész

A zenekar koncertfelvétel-gyűjteménye 2023. november 3-án jelent meg Európában, így ennek jegyében Mark Knopfler hűséges fegyvertársa elmeséli, miért ért véget a Dire Straits pályafutása - Ian Winwood interjúja

Provence-i otthonából jelenik meg számítógépem képernyőjén John Illsley, a muzsikus-festőművész, nyolc stúdióalbummal a háta mögött, a My Life In Dire Straits (2021,Penguin) című memoár szerzője, a lymingtoni East End Arms pub tulajdonosa, amely egy hampshire-i kikötővárosban található. A közel egy órányi kellemes beszélgetés során elmondta, hogy sok pénzt és hírnevet jelentett a „végszükségben” történő muzsikálás. „Sikerünk csúcsán az élet a Dire Straits-ben egyértelműen nagyon jövedelmező volt” – mondja.


 

Ugyanakkor ő az első profi zenész, akit elsőként megismertem, amikor 14 évesen találkoztam vele és Dire Straits-tagokkal, miközben egy patinás szállodában étkeztek 1985. december 16-án. Az asztalukhoz közeledve elújságoltam a zenekarnak, hogy aznap este a birminghami NEC-ben (National Exhibition Centre) való fellépésük lesz az első komolyabb koncertélményem. Illsley észrevette, hogy erősen sántítok – napokkal korábban vették le a gipszet, miután eltört a lábam –, és felajánlotta nekem a lehetőséget, hogy a színpad elülső részében nézzem meg az előadást. Évek teltek el, mire rájöttem, hogy nem minden zenész ilyen figyelmes.


„Ha rendelkezésedre állnak az eszközök, amelyekkel megoszthatod másokkal, amit csinálsz, az csodálatos élmény” – mondja. Nincs ehhez hasonló.  Amikor a színpadon állsz, és tömegek előtt játszol, akik nagyon sok pénzt költöttek arra, hogy eljöjjenek és láthassanak minket, azt hiszem, Mark és én mindketten egyetértünk abban, tartozunk nekik azzal, hogy a lehető legjobb estét szerezzük nekik.  Ez olyan felelősség, amit minden előadónak éreznie kell.”


Fiatal tinédzserként azonban jobban szerettem a banda kevésbé közvetlen anyagát, mint a jól kidolgozott aréna rockot, amellyel csak 1985-ben nem kevesebb, mint 13-szor megtöltötték a Wembley Arénát. Az 1980-as „Making Movies” new york-i sistergése mégis könnyedén elérte azt a fajta városi nyári hűvösséget, amelyet oly elegánsan képviselt a Talking Heads.  Két évvel később a „Telegraph Road” türelmes virtuozitása, a „Love Over Gold” 14 perces és 18 másodperces nyitódala végleg lenyűgözött. Habár, az 1985-ös kasszasiker „Brothers In Arms”-t eléggé szerettem – igyekeztem minden olyan albumot kedvelni, amelyre a bankóim nagy részét költöttem –, mégis tudtam, hogy a „csak tagoknak” kultikus bandámat hamarosan elsodorja a  mainstream pálya.




De mindez egyfajta eleganciával történt. Mark Knopfler megírta a „Money For Nothing” dalt egy beszélgetés után, amelyet egy new york-i elektronikai üzletben hallott. A párbeszédben az eladók a profi zenész életét ecsetelgették, miközben az áruház polcain bekacsolt MTV-n a Motley Crue-t nézték. „Ez nem munka, így kell csinálni…” A dalszerzők gyakran reménytelennek érzik, amikor a híressé váláshoz szükséges rendkívüli kemény munka megfogalmazása a téma.  Amellett, hogy Knopfler mindezt zseniálisan megoldotta – nem beszélve arról, hogy évtizedekkel azelőtt, hogy a téma a mentális egészség zászlaja alatt normalizálódott –, a Dire Straits olyan albumán szerepelt ez a dal, amely több mint 30 millió példányban kelt el, és lényegében megszületett a CD.

 

„Nyíltan bevallom, hogy nagyon élveztem a banda sikerét” – jelenti ki Illsley, majd gyorsan hozzáteszi, hogy neki könnyebb dolga volt, mert mindig meg tudott inni egy korsó sört anélkül, hogy felismernék. Majd így folytatja: „Mark nevében is  beszélek, mindketten nagyon élveztük a sikert. Nyilvánvaló, hogy ez bizonyos mértékű stresszel is jár. Néha a személyiség legmélyére kell ásni, hogy valahogy működjön a dolog. Azt hiszem, Mark azt mondta – és remélem, hogy jól idézem –, hogy a siker nagy dolog, de a hírnév csupán az, ami egy autó kipufogócsövéből jön ki, és ez utóbbi az, amit nem igazán akar az ember.”  

 

„Valahogy tudtam, hogy a dolgok a végéhez közelednek” – magyarázza Illsley. És valahol örültem is neki, mert kimerültek voltunk – szó szerint: lelkileg, fizikailag, érzelmileg.  A legtöbbünk házassága tönkrement, nem nagyon találkoztunk a gyerekeinkkel – alapvetően minden rossz volt. Ez szokásos dolog, ami mindenkivel megtörténhet a zenekarokban. De amikor leállítunk egy gépezetet, mint például a Dire Straits pályafutása, hatalmas vákuum keletkezik” – teszi hozzá. Légüres térbe kerülsz és felteszed a kérdést, hogy jó ötlet volt-e. Folyton azt kellett mondogatnom magamnak, hogy az volt. Mert valami egészen más kezdett foglalkoztatni – Londonban festészetet tanultam, kaptam néhány leckét, hét-nyolc évig szörnyű káoszt alakítottam ki magam körül, de aztán elkezdtem művészeti bemutatókat rendezni. Arra gondoltam, hogy lelkileg rendben vagyok és még élvezem is. Így egy jó időre abbahagytam a zenélést. A falnak támasztottam a basszusgitárt, és azt mondtam: köszönöm szépen, de most valami mást csinálok." 

 

De minél jobban változnak a dolgok, annál inkább ugyanazok maradnak.  Visszahallgatva a beszélgetésünket, megdöbbentett, hogy John Illsley milyen gyakran emlegeti Mark Knopfler nevét. Negyvenhét évvel azután, hogy egy dél-londoni tanácsi lakás betonpadlóján felfedezték az angol rockzene történetének egyik legkülönlegesebb tehetségét, az Illsley-Knopfler páros mai napig fenntartja azt, amit a basszusgitáros úgy jellemez, hogy „egy nagyon szoros, több mint baráti kapcsolat”.  Jó barátok, akik mindig összejönnek egy ebédre, vacsorára, ha van mondanivalójuk egymásnak.

 

Illsley Mark Knopfler egykori menedzserével is sűrűn asztalhoz ül. Paul Crockford minden étkezés közben elmond neki valamit, amellyel minden érintett egyetérthet. „Minden alkalommal, amikor ebédelünk, azt mondja nekem: „Bárcsak az emberek abbahagynák, hogy hatalmas összegeket kínáljanak fel azért, hogy a Dire Straits újra összeálljon” – számol be. 

 

forrás:

https://www.telegraph.co.uk/music/interviews/dire-straits-john-illsley-interview-mark-knopfler/


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

„A slágereink sokszor nem úgy születtek, ahogy én azt szerettem volna…”

Paul Sexton interjújában Mark Knopfler vall a felhagyott turnézásról, a türelmes feleségről és arról, hogy egyre jobban unja a saját dalait ...