Mit tesz a félelem velünk? Független a helyzetektől, pillanatoktól és független
másoktól. A félelemnek ezer arca van, és szinte mindig találunk rá
magyarázatot, hogy mitől, kitől félünk, esetleg mit, kit féltünk.
A félelem gyengít, de akár erősíthet is. Az
elgyengült lélek és a gyávaság párosa már sokszor került filmvászonra, de olyan
különleges módon, mint Pavel Lungin filmjében – talán soha.
A 2006-ban készült Ostrov – A sziget című film
cselekménye, lenyűgöző képi világa kiragadja nézőit a mindennapok
taposómalmából, és lelki megnyugvást nyújt számukra. Ugyanakkor több kérdést is
intéz hozzájuk – mit tegyünk, ha megoldhatatlan helyzetbe kerülünk, hogyan
éljünk együtt saját bűntudatunkkal, Isten valóban megbocsát-e? A választ az
utolsó képkockák rejtik: „Mindnyájan bűnösök vagyunk! Élj, ahogy tudsz.
Csak próbálj ne túl sok bűnt elkövetni …”
1942-ben Anatolij az Északi-tengeren egy, a nácik
kezébe került vontatóhajón arra kényszerül, hogy golyót eresszen saját
parancsnokába, saját életéért cserébe. A hajót a németek felrobbantják, de őt
ortodox szerzetesek mentik meg és fogadják be közösségükbe.
Élete gyökeresen megváltozik, nem tud szabadulni
bűne súlyától, napjai örökös vezekléssel telnek. A szerzetesek mindentől elzárt
világban, szigorú rend szerint élnek, ahol ég és tenger egybemosódik, ahol
megállt az idő és csak a szénlapátolással lehet valamiképpen mozdítani rajta. Vagy
ha szárazföldi emberek jönnek, akik gyógyulást, életet – vagy halált – akarnak
tőle.
Lapátolás és ima – egy szomszédos szigetecskén, -
ez jelenti Anatolij atyának a gyóntatófülkét. Új nap, új ima Istenhez, a lelőtt
parancsnokához, Tyihonhoz – s egyre közelebb kerül Istenhez, aki különleges
képességekkel áldotta (vagy verte) meg, de ő csak a vezeklése végét jelentő
jelre vár.
A sziget többi
lakója szintén az Istenhez vezető utat keresi, bár különböző módon. Jób atya az
igazi hit titkát akarja, de nehezen érti annak lényegét, „Azt kérdezted tőlem, Káin miért ölte meg Ábelt. Megmondom miért.
Próbáltam, mint te, másoknak segíteni, de az Úr nem akarta elfogadni
áldozatomat. „
Filaret, a
szerzetesi közösség elöljárója, akinek szintén nehézséget okoz kiismerni,
elfogadni Anatolij személyiségét, de a szíve mélyén érzi, tudja, hogy a
folyamatos bolondozások, tréfák mögött komoly emberi tragédia húzódik
A szimbólumok folyamatos jelenléte uralja a film
egészét – Anatolij szénportól fekete keze, arca (az elkövetett bűn mocska) – a
mindig hófödte táj, a havas templomtető, a fagyott hajóroncs havas deszkái– a
fehér a bűntelenség, a megtisztulás és a megbocsátás színe. A kazánházban nincs
más, csak szénkupac, a kazántér ajtaja mindig nyitva, a bent lobogó lángokban Anatolij
atya – saját poklának tüzét látja, érzi.
Végül a halni készülő leveti fekete szénporos rongyait és fehér ingben
fekszik koporsójába, hogy lelkileg megtisztulva álljon Teremtője elé.
„Nem
félek meghalni. Az Isten színe elé állni félek. Bűneim súlya nyomaszt …”
Anatolijt Pjotr
Mamonov alakítja megdöbbentő átéléssel, nagyszerűen jeleníti meg karaktere ambivalens
személyiségét – a bölcs gyógyítót és a tudatlan együgyűt, aki rendtársát és
elöljáróját is bátran szembesíti gyarló és esendő mivoltával. Ő maga is
nyomorult, és az éjt nappallá tevő fohásza mégsem illik bele az őt befogadó
közösség rendjébe.
A film legbensőbb
mondanivalóját maga Filaret atya fogalmazza meg:
„Nincs olyan bűn, amit az Úr meg ne bocsátana,
mert semmi nem lehetetlen számára.”
Mamonov a 80-as
években működő punk-zenekar, a Zvuki Mu énekes-gitárosa volt, Pavel Lungin több
alkalommal is szerepeltette – többek között a Taxiblues és a Cár című
filmjeiben. 1988-ben a Tű című filmben, amelyben egy drogkereskedőt alakított, együtt
szerepelt a Kino frontemberével, Viktor Tsoi-jal.
Ajánlom ezt a
filmet minden filmimádó számára, legfőképpen azért, mert mostanában nagyon
kevés az orosz kortárs alkotás, ami eljut hozzánk. Másodsorban pedig azért,
mert A Sziget valami egészen más,
valami nagyon megfoghatatlan lelki nyugalmat áraszt magából, és igazi felüdülést
biztosít egy fárasztó, stresszes munkanap után.
Ezen kívül bárki
számára útmutató lehet, hogyan találja meg lelki békéjét, megalkuvások,
önbecsapások nélkül – nem a külvilágnak, magunknak kell elsősorban
megfelelnünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése