Filmzenék, slágerek, filmek és díjak (1. rész)
Amíg
a filmekről esik szó, ki kell emelnünk, hogy a Mark Knopfler által megkomponált filmzenék egyfajta tudományt
jelentenek, amelynek Nobel-díját a zenész jól megérdemelt sikere jelenti.
Mark
egykori barátja – Dave Pask – véleménye
szerint mindenki elsősorban csak muzsikusként tekint Knopflerre –viszont úgy
hiszi, hogy szerzői munkásságára angoltanári képesítése is jelentős hatással
bírt.
Némely
elképzelések szerint a rockzene megfelelő technológiával ugyanolyan hatások
kiváltására képes, mint egy jó film, amelynek elkészítésére sok-sok millió
dollárt ráfordítanak, hogy aztán két óra alatt teljesen kiforgassa sarkaiból a valóságot.
Ami
pedig a zenét illeti – van néhány perces gitár, basszus, dob meg billentyűs hang
és hozzá néhány sor szöveg, amely megérinti a hallgatók szívét … vagy nem, de
az minden esetre tény, hogy hamarabb megtalálhatjuk magunkat egy-egy dalban,
mint egy filmben. Ennek ellenére csábító lehetőség a filmiparban dolgoznia
bárkinek is, ha úgy érzi, a filmkészítés lehet számára a legmegfelelőbb (és nem utolsó sorban a legjobban fizető) alkotói
önmegvalósítás …. de ekkor jön egy rockzenész, és „bosszút áll” a filmen az
általa megírt muzsikával: ez az igazi művészet!
1981
júliusában, amikor a „Making Movies”
turnéja a végéhez közeledett, Ed Bicknell,
a Dire Straits menedzsere egy kazettát küldött számos brit filmproducernek egy
levél kíséretében, amelyben csak annyit közölt, hogy Mark Knopfler szívesen írna
filmzenéket a közeli jövőben.
A
producerek közül három adott választ – közülük az egyik legjobban elismert
filmes, David Puttnam volt, akinek
nevéhez fűződnek a Misszió, az Éjféli Expressz, a Tűzszekerek, a Gyilkos mezők
(és még hosszan sorolhatnánk) valamint a Cal című alkotások. A másik két
ajánlatot Knopfler utasította el: az egyik film Maria Callasról szólt, a másik
pedig egy olyan thriller, amelynek a megtekintése után senki sem gondolta
volna, hogy ez annak készült.
Ezt
követően Bicknell megkapta Bill Forsyth „Local
Hero”-jának (magyarul: Porunk hőse) a forgatókönyv-másolatát, amelyet végig olvasva rögvest továbbított
az akkor épp New Yorkban tartózkodó Knopflernek, akinek tetszett az ötlet, ezért
elfogadta a felkérést. Így született meg a „Going
Home” témája, amely napjainkban is jobban ismert, mint maga a film.
Ed
Bicknell: „Szinte az elejétől részt
vettünk a folyamatban, még a színészek kiválasztása és a teljes team összeállása
előtt. Mint kiderült, David fia nagy Dire Straits-rajongó volt, aki megőrült a „Tunnel
of Love”-ért, és úgy vélte, Mark lesz a megfelelő muzsikus, mert remek
összhangot tud teremteni a film témája és érzelmi hatásai között.”
Mivel
a produceri teendők csúsztak, így Marknak lehetősége volt a zenekart újból
összehívni és felvenni velük a „Love Over
Gold”-ot, amely eredetileg duplalemez lett volna – már csak a „Telegraph Road” 14 percéből kiindulva,
amelyet a gitáros így kommentált: „A dal
középső, instrumentális részével egy filmrészletet próbáltunk megjeleníteni,
azt az érztet keltve, hogy a kamera mozgása mutatja meg, hogyan voltak a dolgok
régen, és hogyan vannak most – akár egy filmben, ahol ott vannak az emberek, a vasutak,
teherautók, tavak, mezők, épületek.”
A
film BAFTA-díjat nyert, két kategóriában (a legjobb rendezés, illetve a legjobb
forgatókönyv) is. A 14 szerzeményből álló zenei anyagot főként a Dire Straits
muzsikusaival rögzítették, valamint Gerry
Rafferty előadásában hallható a „The Way
It Always Starts”, amelynek témáját a „Love
Over Gold” session-felvételeiből választottak ki. Ezen kívül a vendégzenész
Michael Brecker játszik szaxofonon a „Going Home” záródarabjában.
Knopflert
ezen kívül még más is motiválta – visszatérhetett Skóciába, a filmforgatás helyszínére,
de mivel filmzeneszerzőként kevés tapasztalattal rendelkezett, szembesülnie
kellett néhány nehézséggel:
„Rövidfilmeket kaptam meg videón,
ostoba filmzenékkel körítve, amelyek teljesen ignorálták számomra azt a tényt, hogy
egy film (és a zenéje is) remekül összeállítható. Bill (Forsyth) eljött hozzám
és közölte, hogy az egész anyagot újból megvágja. Ez nekem is rengeteg
pluszmunkát adott, de megcsináltam. Viszont nagyon érdekes volt, hogy egy-egy
helyszínen csak egy-két apró dallamot rögzítettünk. Egyik nap összefutottam Pat
Metheny-vel és Lyle Mays-szel, akik megkérdezték, hogy tudtam ilyen rövid idő
alatt megírni a film zenéjét, mert nekik száz év alatt sem sikerült volna.”
forrás:
https://direstraitsblog.com/blog/movie-story-mark-knopfler-soundtracks-hits-movies-awards/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése