2020. május 8., péntek

Deptfordtól – Dylanig

Amikor a  mester csodálja tanítványát

Robin Denselow interjúja  -  The Guardian  1979. június 20.

Kevesebb mint két évvel ezelőtt, ’77 nyarán deptfordi tanácsi lakásukban egy pénztelen angoltanár és néhány barátja úgy döntött, zenekart alapítanak.

Ez volt a „mindig is ezt akartam csinálni, meg a most, vagy soha” – érzés, de ugyanakkor nem voltam sem hektikus, sem kétségbeesett… egyszerűen csak imádtam gitározni.

A lakásban lakott a szociális munkásként dolgozó testvéröccse, David, valamint annak barátja, John Illsley basszusgitáros, aki akkor épp egy fatelepen gályázott, hogy fedezni tudja a Goldsmith Főiskolán folytatott tanulmányait. A negyedik ismerős egy éhenkórász dobos volt, Pick Withers személyében, aki a városi legenda szerint csak néhány doboz cigiért vállalta az ütős szerepét – róla mondták azt, hogy étkezések helyett is csak bagózik.

Aztán gyorsan eltelt 23 hónap és a Dire Straits a legsikeresebb rock-védjeggyé vált világszerte. Ma este újból a Hammersmith vendégei lesznek, és nagyon valószínű, hogy ez a koncertjük ugyanolyan briliáns lesz, mint a múlt vasárnapi hangversenyük. A sors iróniája viszont, hogy éppen Nagy Britannia lett az utolsó, ahol mind a nagylemezük, mind a „Sultans of Swing” kislemez felkerült végre a slágerlisták élére.


A Hammersmith-koncert után Mark Knopfler az öltözőben ült és azon gondolkodott, hol lesz a következő fellépésük.

Mindenhol ott kell lennünk. A nagylemezünk tripla-platina lett Ausztráliában, dupla Új-Zélandon, és ott szerepel a legjobb tíz album között Japánban, Görögországban és a skandináv országokban … illetve még mindig az első három között van Kanadában, Németországban pedig rögtön az első lett … és akkor még ott vannak az Államok.

A zenekar legelső turnéja Amerikában az év elején akkor kezdődött, amikor a „Sultans” felkerült a listákra – és akkor fejeződött be, amikor Mark Knopflert és Pick Witherst felkérték, hogy segítsék ki Bob Dylan zenekarát, aki a következő lemezének anyagát készült felvenni.

Annak idején a Dire Straits a koncertjeit saját maga szervezte a  dél-londoni pubokban; sokszor maguk nyomtatták a koncertjegyeket, vagy éppen jótékonykodási céllal vállaltak itt-ott fellépéseket. Aztán a rockszakíró Charlie Gillett beiktatta a felvételeiket a Radio London vasárnapi műsorába és innentől kezdve már felgyorsultak az események – lemezszerződés, fellépések, és a „Sultans of Swing” minden rádióállomás kedvence lett.

Mindez olyan egyszerű és világos volt – hiszen csak a színtiszta zene áll mögöttük, ami sikerük biztos alapját jelentette. Feszes, dallamos, friss, Mark dylanes húzásai, aprólékos gitárfutamai, amik tökéletesen beleilleszkednek a néha elmerengő, elbódító, lágyabb dallamokba, de végig megtartva az alapritmust – a Dire Straits stílusa sajátos keveréke az amerikai J.J. Cale és Bob Dylan munkásságának, annak egyfajta brit értelmezése. Knopfler azonban ezzel nem ért egyet.

Valóban vannak amerikai hatások, én azonban az angolt emelném ki – mint pl. a The Shadows – viszont őket is főként amerikai muzsikusok inspirálták, mint a The Ventures. Szóval, ez inkább egy nagy globális kirakójáték, amelynek megértését magam is bolond ötletnek tartom.

Amerikában – előre megjósolható módon – máris elnevezték a Dire Straits által képviselt stílust, „agyhullám-zenének”. Mark a sikert inkább az unalmas, szuper-divatos, los angelesi üzletemberekkel szembeni reakcióként látja.

Az amerikai dj-k szívesen látnak minket, mert adott egy banda, aki együtt van,  a lemez összes dalát eljátssza. Amit csinálunk, annak soha nem az a célja, hogy ajtóstul törjünk be egy önelégült jelenetbe – habár megtehetnénk ...

Az amerikai lemezlovasok egy része úgy vélte, hogy a Straits némely dalait be lehet sorolni a klasszikus, könnyed hallgatnivalók közé, míg mások a felnőtt-orientált rockdalok típusába tartoznak, hasonlóan a Fleetwood Mac és az Eagels zenekarokhoz. Knopfler azonban inkább szeretné, ha zenekarát a punk utáni „csináld magad” energiájával jellemeznék.

A punk volt a legjobb dolog, ami a zenével történhetett Elvis óta. Mindig izgalmas, hogy egy kisebb csoport csak spontán összejön, zenélnek és valamit létrehoznak. Minden srácnak valami ilyesmi él a fejében, ha rockzenéről van szó és elég hülye lehet, aki azt hiszi, ez bármi másról is szólhat. Sokan vélik úgy, hogy nekünk tuti receptünk van a jó zenét illetően, viszont ott a sok technikailag okos zenész, akikre a kutya se kíváncsi.

A Dire Straits nagyon messze van a punktól – habár a színpadon sok esetben a punkbandákat meghazudtoló energiával játszanak – mégis ők nyitották meg Amerika felé a brit poszt-punk zenekarok útját … viszont a The Police, Elvis Costello és Joe Jackson teltházas koncertjeik ellenére sem értek el olyan sikereket, mint Knopfler csapata.

Bob Dylan is tisztában volt a trendekkel, és nyomon követte a Dire Straits amerikai sikereit, ezért amikor Los Angelesben léptek fel, megkereste őket azzal a kéréssel, hogy Knopfler és Withers zenéljen az új lemezén. Mark vonakodott a felkérés kimenetelét megosztani …

Nem igazán érzem helyénvalónak, hogy Bob helyett én beszéljek most az új lemezéről, de ha lesz következő felkérés, arról szívesen beszélek majd.

Dylan egészen kicsi zenekarral készítette el a „Slow Train Coming”-ot, amit ha összehasonlítunk az előző, „Street Legal” című albumával és az előző turnéval, akkor a felhozatal nagyon szerény: négy gitár, egy basszusgitár, dob, billentyűs, egy fúvós és néhány női háttérvokál. Dylan nagyon elégedett volt deptfordi kisegítőivel, különösen Markkal, akinek nemcsak zeneileg volt dylanes hangzása, hanem  néha a beszédhangja is teljesen olyan volt, mint Bobé.

Emlékszem, Bob egyszer a felvételek alatt valami olyasmit mondott, hogy akár én is felénekelhetném a dalokat helyette … és lehet, hogy senki sem venné észre.

A Dire Straits nagyon rövid idő alatt ért el hatalmas sikereket. Knopfler számára – aki eleddig angolt tanult a Leedsi Egyetemen, majd a Yorkshire Evening Post újságírójaként és később tanárként dolgozott – ez a változás minden bizonnyal rendkívüli volt.

Nem volt időnk erre felkészülni. Hónapok óta nélkülöztünk, közben keményen dolgoztunk és úgy tűnt, hogy nem úgy gondolkodunk, mint mások. Viszont tiltakozom az ellen, hogy ha sört akarok, akkor rögtön hat ember ugrik, hogy hozzon egyet. Az ilyen és ehhez hasonló állítás számomra nem elfogadható, ahogyan az sem, hogy ha felállnék a színpadra és a meleg vizes palackról énekelnék, arról rögtön egy jelentőségteljes kritika születne.




forrás:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...