2020. március 28., szombat

Forró fagylalt - tényleg a hét filmje volt?

Nem tudom, mások hogyan vélekednek róla - különösen a Local Hero után -, a Comfort and Joy című Bill Forsyth-alkotást személy szerint abba a kategóriába sorolom, amelybe az olyan filmek szerepelnek, amiket nem a sztori, meg a rendezés, meg az ilyen-olyan dolgok tesznek emlékezetessé, hanem a zenéje.  
  
A cikk eredetije a Népszava 1986. december 11-i számában jelent meg - tehát változtatás nélkül adom közre. 

A hét filmje: FORRÓ FAGYLALT

... A legújabb angol film, a Forró fagylalt (Comfort and Joy) is — szinte bizonyos — megtalálja a maga nézőit. Már csak azért is, mert az enyhén lapos, meglehetősen zavaros mese hátterében, illetve a főcímlistán ott van Mark Knopfler neve is. (Ugyanis a híres popsztár, a virtuóz gitáros komponálta a Forró fagylalt kísérőzenéjét.) Hasonlóképpen: Bill Forsyth neve is jól cseng a nemzetközi filmvilágban. (Akik látták a Gregory barátnője-t, vagy a tavalyi brit filmhéten a Local Hero-t — méltán lelkesednek a skót származású rendező sajátos humoráért, vígjátéki hajlamaiért.) De meg még aktuális is a Forró fagylalt története. (Hiszen a mese éppen karácsony tájékán pereg Glasgow-ban.)

Sőt, mi több: a Times kritikusa, Peter Waymark is igen előkelő helyre „pontozza” a filmet, amikor leírja: „Forsyth bebizonyította, hogy még az állítólag haldokló brit filmiparban is lehet anélkül filmet készíteni, hogy bestseller könyvekből vagy rekordszériájú színdarabokból kellene ötleteket lopni, vagy sztár szereplőre bízni, a sikert; sőt olyan filmet, amely nemcsak a kritikusok elismerését és a díjakat söpri be, hanem a mozikban is jól fut..ú


Csakhogy a „más” — önmagában még nem értékítélet. Illetve, számomra csak akkor lenne vonzó és valóban „víg” játék a Forró fagylalt, ha a „lopott ötletek” hiányát eredeti fordulatok, eddig sohasem volt ötletek helyettesítenék ...
Ha jól sejtem, Bill Forsyth az olasz fagylaltárusok családi perpatvarában a gyakori maffiafilmek paródiáját kívánta felvázolni. Az is egyértelmű számomra, hogy Dicky, az örökké mosolygó rádiós reklámember sanyarú sorsa (aki legfeljebb már csak álmában szeretkezhet hűtlen-csalfa s kissé lopós feleségével) többértelmű, kesernyés humort is tartogathat…

De, ha meggondolom: ezek a történet-elemecskék sem újak. (Gondoljunk csak Losey fergeteges Modesty Blaise-jére, vagy a lengyelek Éjszakai pillangójára, amelyben ugyancsak az örökké mosolygó, ámbár sanyarú sorsú rádiós showman játssza a főszerepet.) Vagyis ahhoz, hogy a mai moziban is „megéljen” ez a mese — igazi ötletek, frappáns szójátékok, szédületes fordulatok kellenének. Mert én, mint „pesti néző”, attól igazán nem kapok nevetőgörcsöt, hogy télvíz idején fagylaltárusok rohangálnak Glasgow utcáin. S attól sem, hogy a bandatagok időnként citromfagylalttal „bombázzák” hősünk féltve őrzött autóját...


Ami igazán jó a filmben: az a Hivatal. A glasgow-i rádió „beltenyészete”. A stupid, bamba főnökök, közönyös beosztottak, csacsogó szőkeségek kritikusan, szellemesen megfogalmazott jelenetsora — valóban érdekes, eleven, szórakoztató. Itt, ezeknél az epizódoknál bebizonyosodik, a főszereplő Bill Paterson tényleg jó színész, és hogy Bill Forsyth is érti a filmrendezés mesterségét. Ámbár ezek a jelenetek sem feledtetik, hogy a „sült fagylalt” receptjét már nagyanyáink is ismerték ...

Gantner Ilona

forrás: Népszava, 1986. december 11. - 291. szám

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...