2019. január 18., péntek

Akik saját mozit csináltak

A „Making Movies” lemezükkel a zenekar megnyitotta a rádió-barát rockhangzás évtizedét, amely a ’80-as évek második felében is meghatározó volt.

A kompakt disc megjelenésére még kicsit várni kellett, amikor a Dire Straits megjelentette harmadik lemezét 1980-ban, és Mark Knopfler nem is gondolt arra, hogy néhány évvel később a „Brothers In Arms” teljesen szíven üti majd az egész világot. De a „Making Movies”-szal mégis egy új fejezetet nyitott meg a rock történetében, amely 1980. október 17-én jelent meg és a brit slágerlisták 25. helyét foglalta el.

Azzal, hogy David Knopfler elhagyta a zenekart 1980 nyarán a lemezfelvételek alatt, Mark lett a banda egyedüli gitárosa, szerzője azokkal az elvárásokkal, hogy az első két lemezük se mozduljon el a slágerlisták ötödik helyéről. Fokozatosan hat-nyolc perces időtartamú dalokat kezdett írni, hagyta a zeneakart kibontakozni a „Tunnel of Love”-hoz hasonló szerzemények előadásában, amelyben felcsendül Rodgers & Hammerstein 1945-ös „Carousel” című musicaljének egyik közkedvelt témája, amely később egy pici jazzes hangzást is kölcsönzött a dalnak. (Megjegyzés: Rodgers és Hammerstein második musicalje volt a „Carousel”, amelyhez Molnár Ferenc 1909-ben írt Liliom című színdarabja adta az ötletet– LK.)



Ahogyan a lemez címe is sugallja, Knopfler dalai egy-egy minifilm történetének alakját öltik magukra, köszönhetően a szövegek elbeszélő fókuszának. Ahogyan a szerelmes Rómeó félénk-sután közelíti meg Júliát, Knopfler rekedtes hangján („Te és én – bébi, egymással hogy is vagyunk?”) – ez a pillanat egyszerre intim és filmvászonra kívánkozó: a világ legnagyszerűbb szerelmi sztorija hétköznapi fájdalmakkal – közel egy évtizeddel Baz Luhrmann „Rómeó + Júlia” adaptációja előtt (egyik főszereplője Leonardo DiCaprio volt -LK.).

A lemez sikeréhez nagyban hozzájárult a producer, Jimmy Iovine, aki legénységet toborzott Bruce Springsteen „Born To Run” és „Darkness On The Edge Of Town” lemezeihez, és aki elég jártas volt abban, hogy minél nagyobb hírverést csapjon az új albumnak, illetve az „Expresso Love” kevésbé jelentősebb nyers-változatának, amely a barokkos gitárszólamok kavargására és Knopfler rekedtes hangjára épült, s mindezt epikus keretbe foglalta az E-Street Band zenésze,  Roy Bittan hangulatos billentyűs játéka.
 
Ezek után nem meglepő, hogy a „Romeo and Juliet” a brit listák nyolcadik helyét sokáig kibérelte magának, pontosan ugyanúgy, mint előzőleg a fáradhatatlan „Sultans of Swing”, miközben a nagylemez „Making Movies” a negyedik helyet nyerte meg, s ezzel a későbbi „Love Over Gold” sikereinek útját is lefektette. S ha Rómeóra és Júliára rossz időszak köszöntött is be, Knopfler zenekarának kétségtelenül teljes sikert eredményezett.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...