2019. március 13., szerda

Aki nem egyszerűen "csak egy gitáros pasas" - Utak és mérföldkövek





Mark Knopfler nem sok időt tölt a múltbeli eseményekkel, mert az előtte álló teendők legalább olyan jelentőséggel bírnak, mint az elmúlt 40 év történései, de a beleegyezésével összeszedtük zenei pályafutásának 20 legfontosabb állomását, az elmúlt két évtizedben adott interjúi alapján. 

Lemezek:

„Tinédzserként főként az Everly Brothers és Ricky Nelson lemezeiért rajongtam, közülük is, ami nagyon megfogott, Nelson 1959-es slágere, a „Just A Little Too Much” volt, ami James Burton előadásában igazán különlegesnek hatott.

Gitárok iránti érdeklődés:

Ismertem a Fender katalógust elejétől a végéig, a papír szemcsés tapintását, az illatát is imádtam, és annyira szerettem volna egy olyan gitárt. Az iskolában sokszor kerültem bajba, hogy az óra végén fémes zajokat és a „Lehetetlen küldetés”-féle hangokat produkáltam a padomon.”

Az első gitár: Höfner V2:

„Sikerült apámat meggyőzni, hogy vegye meg, s ezért mindig hálás voltam neki – 50 font ugyanis nagy anyagi terhet jelentett számára, és mivel tudtam, hogy ebből erősítőre már nem telne, ezért a barátaim akusztikus gitárjait kértem kölcsön rendszeresen, amelyek időnként meglehetősen rosszul szóltak, viszont megtanultam rajtuk játszani.”

Zenetanulás:

„Akusztikus gitáron ujjal, elektromos gitáron pengetővel tanultam játszani, de ez a két stílus az első néhány évben nem mindig vitt jó irányba, legalábbis később azt tapasztaltam, hogy ezt a gitároktatók sem tolerálták.”

A folkzene szeretete:

„A folk volt az első olyan terület, ahol kipróbálhattam magam, már csak azért is, mert itt nem számított, hogy nincs erősítőm. A népzene iránti vonzódásom sosem szűnt meg. A nővérem egyszer Bob Dylan első lemezével jött haza, amikor 11 vagy 12 éves lehettem, és rögtön beleszerettem. Néha még ma is előveszem … „

Folkduó az osztálytárssal (Sue Hercombe):

„Számomra a kísérletezés időszaka volt, sok tapasztalattal, ahogyan eljutottam egy kis iskolai folkduóból egy komplett zenekarba. Egyre nagyobb dolgokba fogsz, de egy idő után valahol ezek a múltbéli történések visszaköszönnek – mint egy körforgás. Valahogy nem szeretem az állandósult, merev dolgokat.”

Az első koncert (nézőként):

„A Newcastle-i Városháza, ahová kölyökként sokat jártam, életem első koncertlátogatásai is ide köthetők (és persze ekkor döntöttem el, hogy én is ezzel akarok foglalkozni) – a legelső bulim Joe Brown volt (brit énekes-gitáros aki nem  tévesztendő össze az azonos nevet viselő hegymászóval.)”.

A National Steel Guitar:

„Az első ilyen hangszerrel akkor találkoztam, amikor Leeds-be költöztem, Steve Phillipsnek volt egy Duolian típusú, ami kissé felújításra szorult, de amikor kipofozta, megvettem tőle – szerintem mindenki ismeri a „pálmafás” gitárt, ha máshonnan nem, akkor a „Brothers In Arms” borítójáról – a koncerteken ezen játszom többek között a „Romeo and Juliet”-et.”

Az első amerikai utazás:

„1976-ban történt. Greyhound busszal mentem, egyetlen hátizsákkal.  Nagyon izgatottan készültem az útra, főleg a zene érdekelt leginkább, különös tekintettel a blues-ra, mert arra voltam a legfogékonyabb, de igyekeztem magam beleásni az amerikai folkba is, (persze, az ír és skót népzenével jobban képben voltam, ahogyan azzal is, hogy az amerikai folkdalok egy része az óhazából származik.) Ez a kontinentális kölcsönhatás  nagyon inspirált, az első dalaim születése során megpróbáltam ezeket a párhuzamokat is valamennyire érzékeltetni.”

Saját élményekből született dalok:

"Egyik ilyen dal a „Southbound Again” – egyrészt egy mitikus utazás Északról, a Delta felé, másrészt pedig a saját utam Newcastle-ből Londonba – fiatalkoromban rengeteget stoppoltam, és csak néha volt pénzem vonatjegyre – akkor viszont egész úton az ablakon bámultam kifelé, a Tyne-t csodálva – de a hazatérés kellemes érzése mindig ugyanaz marad. Ha más nem is, de egy Geordie valóban tudja, hogy miről beszélek."

A Dire Straits sikereinek árnyoldala:

„Visszagondolva a 250 koncertes turné napjaira, bármit is csináltunk, igazából csak rohantunk. És aztán eljött a pillanat, hogy megállj, kicsit magadra figyelj és döntsd el, hogy mit választasz: az állandó rohanást, vagy a kiegyensúlyozottabb életmódot. Azzal, hogy én az utóbbit választottam, bizonyosan nem hoztam rossz döntést.”

Intimebb munkamódszer:

„A ’80-as évek közepén már azt éreztem, hogy minden (a showbiznisz) túl nő rajtam, és valami mást szerettem volna, amire van ráhatásom bizonyos szinten. Ezzel nem azt mondom, hogy nem éreztem magam a helyemen, hanem inkább csak másfajta (élet)módot szerettem volna. Szerzőként és gitárosként is fejlődni akartam, változni, hogy egy másik helyzetbe kerüljek, de nem a „csak egy pasas gitárral” – kategóriába. S ez a változás mindennek a lényege, amitől nem akarok túl messzire kerülni.”

Saját stúdió – British Grove:

„Otthon dolgozni nehéz, főleg éjszakánként. A stúdió nem nagyobb egy kis ház hálószobájánál, de csak akkor tudsz felvételt rögzíteni, ha tökéletes a csend – a szomszédok sem zavarnak, nem jön repülőgép, stb. Ekkor döntöttem el, hogy saját stúdióm lesz, amely jelentősen megkönnyíti a munkát minden tekintetben.”

Emmylou Harris és az „All The Roadrunning”:

„A közös munka nagyon kellemes volt elejétől a végéig – csak kár, hogy véget ért. Emmyvel ugyanúgy kezdődött, mint a The Notting Hillbillies-szel – csak egy-két fellépés, semmilyen közös lemezt nem terveztünk, de a közös koncertek annyira jól sikerültek, hogy  aztán mégis belevágtunk.”

Turnék:

„Amikor felveszünk egy új lemezt, elindulunk és előadjuk élőben is. Mások talán nem így tesznek de nálam ez mindig is így működött. Nagyszerű érzés Európa-szerte fellépni, főleg új helyeken, de az is remek érzés, ha oda térsz vissza, ahol már jártál - vagy ahol esetleg már éltél."

Dire Straits dalok a koncerteken:

„A közönség mindig szeretné, ha játszanánk bizonyos dalokat. A koncertek anyagát előre összeállítom, és az idő is meghatározó tényező – de egy fellépés ünnep is egyben- kellemes időtöltés a közönséggel. Mindig is élveztem a dalírást, a felvételeket, és a fellépéseket. Ezért  a „Romeo and Juliet” és a „Brothers In Arms” általában mindig felcsendül, mert ezek nekem is sokat jelentenek, akárcsak a közönségnek.”

Dalszerző, vagy gitáros?

„Sokan hiszik, hogy a dalírás kötelesség – de ha valaki festő vagy költő – ez ugyanaz a kategória. A gitározás ösztönzőleg hatott, segített eldönteni, hogy mivel is akarok foglalkozni – ráébresztett, hogy dalokat akarok írni.  Jó, ha az ösztöneidre hallgatsz – mert így hamarabb rájössz, mi tehetsz, és mit kell tenned.”

Inspiráció:

„Olyan eseményekről, dolgokról írnék, illetve írok most is, amik fiatalabb éveimben, vagy a gyerekkoromban összetörték a szívem. Végül is, mindig hasonlókról írok – hétköznapi emberek kisebb-nagyobb problémáiról, amiket néha nem könnyű dalba foglalni – így csak hálás lehetek, hogy nekem sikerül.”

Való életből vett pillanatok:

„Egyes esetekben az adott körülmények határozzák meg a dalod végkimenetét – van ugyan ötleted, de nem tudod végig vinni - és ebben a helyzetben tehetetlen vagy.  Ha most látnám a Szving Szultánjait abban a deptfordi kocsmában – mennék és újból dalt írnék róluk.”

Zeneszeretet – elhivatottság:

„Világéletemben dalokat írtam, lemezeket készítettem – nagyon szeretem csinálni. Ha csak egy jó szóért is – már megérte ezzel foglalkozni – és ez mindennél felemelőbb érzés.”



Szerző: Paul Sexton

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...