2019. március 12., kedd

Bárhol, végig az úton, még végszükség esetén is …

2019 márciusa – valószínűleg már minden Mark Knopfler-rajongó elkezdte azt a bizonyos centit tépkedni, hogy elérkezzen július 9., a gitáros budapesti koncertjének napja, amikor a hazai közönség élőben is meghallgathatja új lemezének anyagát (és persze azokat a bizonyos régi kedvenceket is.)

Arra már kitértünk korábban, hogy Mark Knopfler teljes zenei életműve az utazáshoz, az állandó útközbeniséghez köthető – főleg a szólókarrierjét illetően, hiszen ő maga fogalmazta meg a transzatlantik blues lényegét, az észak-angol, kelta-skót, valamint az amerikai folk-zene stílusjegyeinek ötvözetét, amelynek mentén az utóbbi szólólemezei megszülettek.

De mi a helyzet a Dire Straits korszak dalaival? A közelmúltban készült Knopfler-interjúkból erre nem derült fény, a gitáros csak érintőlegesen, mondhatni „óvatosan” beszélt a zenekarral töltött időről és inkább csak saját életének egy-egy konkrét helyhez kötött emlékeit idézi fel. Ezért érdemes összegyűjteni azokat a Dire Straits-dalokat, amelyek születéséhez az utazás, vagy konkrét helyszín szolgáltatott élményeket.



Nem lesz nehéz dolgunk, hiszen a debütáló lemez, a „Dire Straits szinte minden dalának (Down To The Waterline, Southbound Again, Sultans of Swing, In The Gallery, Wild West End,) a színtere Newcastle, és főként London.

Az Eastbound Train ismeretlen hősnője ugyanazon a metróvonalon utazott Knopflerrel – több alkalommal is. A gitáros a ’70-es évek végén a Laughton College-ban tanárkodott, és Buckhurst Hillen, albérletben élt, míg testvére, John Illsleyvel együtt - szintén tanácsi lakásban - Deptfordban lakott. Így nyilvánvaló volt, hogy a zenekari próbák miatt Knopfler naponta ingázott a keleti vonalon, a New Cross állomást érintve, majd a District-vonalon, (Whitechapel) keresztül egy harmadik átszállással (Mile End) jutott el Buckhurst Hillig. Itt, ezen az utolsó szakaszon látta a fiatal nőt, aki mindig ugyanabba a kocsiba, vagy a mögötte lévőbe szállt be. Ennyi a sztori, semmi különös – talán ezért sem került fel egyik nagylemezre sem.

A második album, a Communiqué” elénk tárja a Notting Hill-városrészben található Portobello Road piacának színes kavalkádját. Knopfler korai dalait főként Londonba költözése ihlette, így a „Portobello Belle” ír reagge stílusával, majd’ ötperces időtartamával méltó folytatása lehet a „Wild West End”-nek és a „Lions”-nak  - saját élményeit megénekelve, de ugyanakkor egy nő szemszögéből próbálja visszaadni a  londoni utcák történéseit.


A „Single-Handed Sailor” Sir Francis Chichesternek (1901-1972) állít emléket, akinek legnagyobb teljesítménye azt volt, hogy félkézzel hajózta körbe a világot, nyugat-keleti irányba. 1966. augusztus 27-én indult Plymouth kikötőjéből, és ide is tért vissza, 1967. május 28-án. Halála után a Gipsy Moth IV nevű hajóját kiállították Greenwhich-ben, a Cutty Sark mellett horgonyozták le, mely utóbbi a világ leghíresebb teaszállító hajója volt, a brit kereskedelmi tengerhajózás jelképe – ma múzeumként látogatható a greenwich-i szárazdokkban. A zenekar legelső próbáit  Greenwich-ben tartotta, és talán ez a két csodás hajó (is) adhatta az ötletet a dalhoz.

„Tunnel of Love” a harmadik lemez, a „Making Movies” nyitódala, amelynek eseményei az észak-angliai Whitley Bay-i „Spanish City” nevű vásári vidámpark forgatagában történnek. Knopler Newcastle-Upon-Tyne-ban élt, amely kb. 10 mérföldre esik ettől a helytől, és a gitáros egyik emléke ezzel kapcsolatban, hogy itt hallott először túl hangos rock&roll-t. A vidámpark már réges-rég bezárt, de a „Tunnel of Love” – mintegy nem hivatalos himnuszaként – tovább él.

„Telegraph Road” a „Love Over Gold” nyitánya, egy közel 70 mérföldes, észak-déli átjáró az USA Michigan államában.  A zenekar éppen itt utazott végig, Knopfler a turnébusz elején ült, és a norvég Nobel-díjas Knut Hamsun Az anyagföld kincse című könyvét olvasta.
Az utazás, illetve az olvasottak élményeiből született meg talán a legzseniálisabb Dire Straits-dal, amelyben egyik oldalon ott van az emberi civilizáció, az ipari-gazdasági fejlődés metaforája – legfőképpen Amerika vonatkozásában - a másik oldalon pedig egyetlen ember álmainak összeomlása a fejlődés hanyatlása miatt bekövetkezett munkanélküliség következtében. 

És most megállunk egy perce – visszakanyarodunk a jelenbe. Az új lemez, a Down The Road Wherever” megjelenése kapcsán Mark Knopfler szinte minden nyilatkozatát áthatja az a boldog és izgatott várakozás, ahogy a turnét és a fellépéseket várja.  Nos, ez nem volt jellemző rá a ’80-as évek közepén, amikor kifejezetten fárasztónak és unalmasnak tartotta a turnézást, és erről dalt is írt, So far away címmel, amelyben szinte panaszkodik arra a csavargó életmódra, amely hosszú időre elválasztja a szeretteitől. Annak ellenére, hogy valóban állandóan úton volt a zenekarral (a „Brothers In Arms” felvételei Montserraton készültek) nem önéletrajzi ihletésű, mert egy, a BBC-nek adott interjúban elmondta, hogy a „so far away” bárkit érinthet – utazók, közlekedési és légi társaságok alkalmazottai, családjuktól távol dolgozók - , vagy egyéb, más helyzetre is ráhúzható. És a telefonos kapcsolattartás egy idő után már fárasztó is lehet, mert nem lehet mindig mindenről hosszasan beszélni.

A „so far away”-érzést az eltelt 34 év és a különböző zenei stílusokból született új lemeze felülírta, így Knopfler teljesen új zenei anyaggal, a már jól bevált kísérőzenészeivel újból rálépett az el nem fogyó utakra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...