2018. december 9., vasárnap

Vég nélküli utazás – hat húron

Szerintem ...

Vitathatatlan tény, hogy még manapság is szokás Mark Knopflert és a Dire Straits zenekart egy és ugyanazon jelenségnek (vagy inkább fogalomnak) tekinteni, de ez ellen legfőképpen maga a gitáros tiltakozik a legjobban, hiszen az idén áprilisban megrendezett Rock&Roll Hall of  Fame díjátadó ünnepségén - ahol a Dire Straits is a díjazottak között volt - , nem tette tiszteletét. Döntését volt zenésztársai  (John Illsley, Alan Clark) nem nagyon kommentálták, inkább csendes belenyugvással fogadták. Szólókarrierje során viszont a vele készített interjúkban kevés újságíró hagyta ki a Dire Straits-ziccert, amit  Knopfler mindig úgy zárt rövidre, hogy részéről lezárta ezt a korszakot- pont.

A gitárost egészen más dolgok kötötték le mostanában – új lemez, új világkörüli turné és a Local Hero sztorijának színházi bemutatója - így érthető is, hogy nem ért rá holmi díjátadókra rohangálni. Az új, kilencedik stúdióalbuma, a „Down The Road Wherever” november 16-án jelent meg, amit a rajongótábora már nagyon várt itthon és világszerte, és ezt semmi sem bizonyítja jobban, mint hogy az amerikai kontinensen meghirdetett  27  koncertjére már október 29-től lehetett jegyet vásárolni és mire a lemez megjelent, az összes jegy elkelt.  Ezzel nem sok zenész dicsekedhet, igaz, Mark Knopfler nem is az a felvágós típus, egyszerűen csak teszi a dolgát, azt, amit már 40 éve folyamatosan csinál – muzsikál. Nem a rutin és a megszokás hajtja, hanem a zene iránti őszinte szeretete és elhivatottsága.

A Dire Straits korszak utáni stílus-kavalkádból (filmzenék, country, rockabilly, ír-skót, észak-amerikai folk) főként a hallgatók profitáltak, de az 1996-os „Golden Heart” megjelenésével Knopfler irányt változtatott és úgy tűnt, hogy saját ösvényt akar magának kitaposni. Ez a próbálkozása – mint az összes többi - sikerrel járt, hiszen az eddig megjelent nyolc stúdiólemez útkeresésének egy-egy állomása.


Az utazás, a jövés-menés, vagy akár a csavargás egész életművében jelen van, akár Dire Straits-albumokról, akár szólólemezekről van szó. Dalainak hősei valamilyen formában, de mindig mozgásban vannak-voltak – akár időben, akár földrajzilag.  A „Down The Road Wherever” (amit úgy lehetne magyarra lefordítani, hogy bárhol, végig az úton) dalaiban mi is együtt utazhatunk vele – időben és térben.  Azt mondhatnánk –nosztalgialemez, egy út, amelyen végigjárhatjuk Knopfler pályafutását a kezdeti időszaktól egészen a jelenig.  Az úton bárhol megállhatunk, hogy meghallgassunk egy-egy történetet, amelyek közül néhány a gitáros személyes emlékeiből, élményeiből született. A sztorikban már nem érzékelhető az a cinikus, pikírt, kritikus stílus, amely a gitáros ifjabb éveiben született szerzeményeire oly jellemző volt (igen, már megint a Dire Straits ….). Inkább az őszinteségük, boldog-szomorú hangulatuk fogja meg a hallgatót  - a gitáros is ember, így esendő, minden erényével és hibáival. 

A lemez hangzása is sokkal változatosabb, árnyaltabb és letisztultabb, mint az előző albumoké. Túl profánul fogalmazva: Mark Knopfler zeneileg totál felért pályafutásának csúcsára, az állandó megújulás vágyával, amit a  jazz és a funky illetve a karibi stílusjegyek beiktatásával sikeresen teljesített is.  Nagyobb teret kaptak a billentyűs és fúvós hangszerek, az erőteljes ritmusokat a női háttérvokál lágysága jól kiegészíti. Szóval, bátran hallgassuk a négy fal között, ha csak képzeletbeli utazásra vágyunk, de ha mi magunk kelünk útra, ezt a lemezt otthon ne felejtsük. És már csak egy teendőnk van még, ott lenni jövő év július 9-én, hogy élőben is megbizonyosodjunk arról, hogy Mark Knopfler véglegesen megtalálta azt az utat, amit eddig keresett, és ezen az úton bárhol képes megállni és újat alkotni.

Down The Road Wherever – 2018 (British Grove Records/Virgin)

fotó: Twitter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...