2018. november 29., csütörtök

„Ugyanazt a pörgést érzem, mint kölyökkoromban”


Mark Knopfler a „Down The Road Wherever" című lemezéről

A gitáros-szerző a kilencedik stúdiólemezéről beszél, amely visszatérés a hagyományos folk-gyökerekhez, de azokon mindenképpen túlmutató alkotás.

Bármelyik előadóművésznek 40 év aktív zenéléssel a háta mögött, felvenni egy 14 dalos új nagylemezt, megspékelve pár ráadással – különböző hanghordozókon- és még ezek mellett egyéb dalokat is írni – ez több, mint elégséges munka. De a tény, hogy Mark Knopfler mindezeket megtette a „Down The Road Wherever” lemezéért, és még egy tucatnyi új dalt írt a 2019 elején bemutatandó „Local Hero” színpadi produkcióhoz – az mindent elmond hatalmas munkabírásáról.
A korábban Bill Forsyth által rendezett 1983-as filmhez Mark Knopfler szolgáltatta a zenét, de a történet most új műfajban (musical) kel életre 2019 márciusában, az edinburghi Lyceum Theatre-ben.

De ez idő alatt a gitáros óriási rajongótábora a november 16-én megjelenő új albumnak örvendhet, amely egyrészt saját kiadásban (British Grove) és a Mercury Records égisze alatt jelenik meg, a 2015-ös „Tracker” nemes hagyományait követve, és talán túlszárnyalva azt. A hangzásvilágot gazdagítja a jazz-szaxofon, a „Back On The Dance Floor”  feszes dallamai, a „Heavy Up” vidám ritmusai, érintve Rodgers and Hammerstein „Just A Boy Away From Home”-ját, (az eredeti dallal és szövegével). A lemezbemutató szerzemény a „Good On You Son”.

„Azt hiszem, ez most teljesen más – akár akarod, akár nem, a fejlődés folytonos, - egyszer csak megtörténik” – mondta Knopfler, akivel a nyugat-londoi British Grove Studio-ban beszélgettünk. Néha a dalaim súgják meg – miután megírtam őket – hogy mit csináltam rosszul. Ez a forrása a soha véget nem érő szórakoztatásnak. A dalokból minden kitalálható – gondolatok, érzések, meg talán a dalszerzés folyamata is, ahogyan megírod őket. És persze, páratlan üzlet is …”



A lemezek közötti hosszú időt egyrészt a dalrögzítés hosszadalmas folyamata, majd a „Tracker” turné lebonyolítása magyarázza. „ Felteszem, ez tényleg hosszabb kihagyás volt, de komplett lemezt készíteni sok munkával jár, és a turné alatt, útközben is új dalokat írni – jó, ha van ilyen képességed.  A szövegeket folyamatosan nézni kell, és miután beszereztem egy laptopot, könnyebb a dolgom – már nem kell papírfecnikkel bajlódnom, amik végül a szemetesben landolnak –így kisebb ökológiai lábnyom marad utánam!” – viccelődik.  De ezzel együtt nagyobb anyaggal dolgozom, amiből muszáj válogatni, és a kiválasztottak rögzítése, a próbák sok időt vesznek igénybe.  Végül az sem lebecsülendő tény, hogy senki sem akar kidobni a  stúdióból ahol épp dolgozol, mert lehet, hogy csak arra van esélyed, hogy bejuss és csak kis ideig használhatod … „

Valóban hasznos, mert ez Knopfler saját stúdiója, ahol a Rolling Stones 2016-os „Blue & Lonesome”-jának teljes anyagát rögzítették.

„Rugalmasak vagyunk, olyan hely ez, ami csúcstechnikai cuccokat, surround-hangzást biztosít bármelyik zenekarnak, aki itt akar dolgozni. A Warner Brothers utolsó három musical-anyagát is mi csináltuk, rockot rögzíteni pedig a legnagyszerűbb. A legjobb minőségű hangtechnikai felszerelést használod, a zenekar együtt van, sokféle beállítást, hangzást kipróbálhatsz. Ebben a stúdióban mindent megtalálhatsz: úgy a régi, 1954-es, mint a legmodernebb digitális hangrögzítőt, a ’30-as években használt mikrofonokat.”

A nyitódal a „Trapper Man” már jelzi az új album kiegészítő elemeinek egyikét – a női háttérvokált, amely eddig nem vagy csak kevéssé volt jellemző Knopfler szólómunkáira. „A női háttérénekesek közreműködése régóta tervben volt és most megvalósult – vagy talán unalmas, ha csak pasasokkal dolgozom. A fúvósok – ez a másik újdonság – igazán élvezetessé, izgalmassá teszik a dalok hangzását, a koncerteken meg különösen, bár  így a turnébuszon kicsivel több zenész lesz.”

Az ír származású Imelda May a „Back On The Dance Floor”-on énekel, Knopfler szinte rajong érte. „Nagyszerű, fantasztikus volt ebben a dalban. Sokoldalú, kreatív énekesnő, és még humora is van. A „Back On The Dance Floor” a billentyűs és a húros hangzás sajátos keveréke, a gitár kicsit háttérbe vonul és így egy picit titokzatosnak tűnik, de ez a kedvencem.”

A 2019-es turné kimerítő vállalkozás lesz, ami Barcelonából indul április 25-én, és egészen késő szeptemberig tart majd – kb. 80 állomással.
„Persze, ahogyan öregszik az ember, egyre nehezebb az ilyesmit végigcsinálni, mert a műsor alatt teljesen oda kell tenned magad fizikálisan. És ki tudja, lehet, hogy ez lesz utolsó nagy, világkörüli bulim, de minden esetre, járókeretre még nincs szükségem, és amit ki tudok hozni magamból, azt megteszem.”

A következő turné koncertanyaga már bizonyára összeállt.
„A színpadon föl kell találnod magad, bármit is játszol. Záró-darabnak a „Matchstick Man”-t választottam, akusztikus gitárral, de persze a „Back On The Dance Floor” sem marad ki, és remélem, hogy élőben is élvezi majd a hallgatóság. A többi pedig legyen titok … Hiszem, hogy a többiek,  Mike (McGoldrick) and John (McCusker) folk-zenészként emelik az előadás színvonalát, akárcsak Nige és Tom (Nigel Hitchcock, szaxofon és  Tom Walsh, trombita). akikkel nagyon várom a közös fellépéseket.

A 69 éves Knopfler zene iránti lelkesedése szinte ragyog.
„Azt érzem, amit mindig is.” – és körbe néz a stúdióban. „Amikor belépek ide, és meglátom a gitárokat a sarokban, ugyanazt a pörgést érzem, mint kölyökkoromban.  Nekem ezt kell tennem. Ez a hozzáállás talán gyerekes, de ugyanakkor lelkesít, motivál."


Szerző: Paul Sexton – 2018.11.15.
Fotó: Derek Hudson 

forrás:
https://www.udiscovermusic.com/stories/get-buzz-kid-mark-knopfler-talks-road-wherever/


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...