2018. november 18., vasárnap

Ahogyan kezdődött ...

Alan Clark - A Billentyűs emlékei


Ha van olyan gyermeked, aki érdeklődést mutat a zongoratanulás iránt, alaposan gondold át, mielőtt bárhová beíratod, mert egy rossz tanár teljesen elveheti a gyerek kedvét és a kreativitását is. Én pontosan így jártam kissrác koromban, hat évesen – nem tetszett, amit tanítottak, egyszerűen unatkoztam és néhány éven belül abba is hagytam az egészet.  És talán soha nem kezdtem volna újra játszani, ha nem jön közbe egy komoly vakbélgyulladás, és a műtét utáni lábadozás, amikor is hosszú hetekig össze voltam zárva apámmal, aki szintén betegségéből épült fel éppen – és az időt a zongora zargatásával töltöttük.

Akkoriban napközben nem volt tévéadás, így az egyetlen szórakozást a rádió és a zongora jelentette. Apa sokszor játszott sanzonénekest, főként Frank Sinatrát (ő volt a kedvence, ahogyan nekem is) és néhány dallamot a zongorán is le tudott játszani, igaz, nagyon kezdetleges módon. De mindez teljesen elegendő volt ahhoz, hogy megtanítsa nekem, hogyan a kell a Blue Moon-t tökéletesen eljátszani - C, A minor, F és G (az akkordokat abban a sorrendben használta, függetlenül a dallamtól). Rákattantam. Elkezdtem játszani hallás után, és hamarosan új akkordokat fedeztem fel, és azt, hogyan lehet őket más hangnemekben használni.

Néhány hónappal később a közeli Chester-le Street-en nyílt egy Hammond-orgona bolt, pont arrafelé, amerre iskolába jártam. Úgy emlékszem rá, mintha csak tegnap történt volna: a ködös kirakaton keresztül csodáltam a mesés hangszereket, amelyek csak arra vártak, hogy elvigye őket valaki. Pár nappal később apával bementünk a boltba, a boltvezető engedélye után minden szabadidőmet itt töltöttem: ebédidőben, iskola után, hétvégén, és alig néhány hét után jobban játszottam, mint a boltvezető (legalábbis, apám szerint). A Chester-le Street-en pénteki napokon tartottak nagy piacot, és amíg ebédidőben játszottam, nagy tömeg gyűlt össze az ajtóban és a kölyköt hallgatta, aki klasszikusokat is játszott.

Sokan nem is gondolták volna, hogy a Chester-le Street az a valószínűtlen hely,ahol drága, amerikai gyártmányú orgonákat árulnak, és Észak-Anglia klubjaiban játszó valamennyi zenész ide jön, hogy zongoráját lecserélje ezekre a csúcstechnikai eszközökre.  A hangszerek olyan gyorsan fogytak, hogy végül nem maradt zongorista, aki játsszon rajtuk (egyes klubok zenészei nem rajongtak túlságosan az újdonságokért, és „türelmi időért” harcoltak), így nem kellett hozzá sok idő, hogy a boltvezető megkérje apámat, hogy engedjen el az egyik klubba játszani. Azon a hétvégén, alig 13 évesen túlestem első, igazi fellépésemen, és onnantól kezdve minden hétvégén játszottam, sokszor több időt, mint amit apám az egész heti munkájával töltött egy kábelgyárban.

16 éves voltam, amikor az én csodálatos és büszke apám meghalt. Akkor váltam kenyérkereső billentyűssé és az egyik legjobb klubban (Houghton-le-Spring "Big" Club) játszhattam. Megvettem életem első autóját, de csak egy évvel később vezethettem, miután megkaptam a jogosítványomat.


A 20-as éveim elején egy nagy,  karibi turistahajó bárzenekarában játszottam, tetszett is, de elhatároztam, hogy valami komolyabb lehetőséget keresek, és Newcastle-ban, a helyi zenekarokat segítettem ki – egyikük énekese Brian Johson volt, aki később az AC/DC-vel befutott. Később játszottam a Splinterrel, a Hammersmith Odeon-ban George Harrisonnal, majd jó tíz év múlva ugyanitt Eric Claptonnal. A Lindisfarne-nal felléptem a Knewborth-i és a Glastonbury fesztiválon, aztán a Gallagher and Lyle albuma és egy turnéja következett. Mindezek után jött a Dire Straits, amelyhez 1980-ban csatlakoztam és  vezető-billentyűse maradtam egészen 1992-ig.

Sokan felemlegetik, hogy pont akkor léptem be a zenekarba, amikor az kezdett stadiont megtöltő tömegek előtt játszani, és hogy ebben az átalakulásban nekem milyen szerepem lehetett.  A csatlakozásom előtt Mark főleg húros hangszerre írta dalait, de szeretett volna másfajta dinamizmust, kibővített hangzást vinni a szerzeményeibe.  Mindkettőt megadtam neki, és úgy látszik, működött is ….

forrás: alanclarkmusic.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...