2018. október 27., szombat

Az arctalan Dire Straits

Csontos Tibor újságíró írása a zenekar budapesti fellépéséről


Mindenhová elkísérni a Dire Straits tagjait? És egy fotóriporterrel? Nem, erről szó sem lehet! Tegnap a bécsi Hiltonban rendezett fogadáson egy fotósnak összetörték a vakuját, mert emlékképet akartak készíteni a zenekarról. Athénban nem álltak szóba a Figaro munkatársával, de kidobták már a New York Times kritikusát is. Éppen az ellen tiltakoznak, amit te akarsz! A magánéletük az övék, s a hosszú turnén is igyekeznek úgy berendezkedni, hogy elviselhető legyen az állandó vándorlás. Ez egy életforma! - Ha meglátják, hogy újságíró vagy, harapnak — mondták némi alakoskodással a Dire Straits budapesti fellépése körül bábáskodó londoni menedzseriroda kelet-európai képviselői, egyébként honfitársaink.

Látványnak sem volt rossz: öt kamion és két lakóbusz landolt a reggeli órákban a Budapest Sportcsarnoknál. Az előző napi bécsi koncerthelyszínről érkezett rock-karaván húsz roadja azonnal munkához látott, hogy délutánra felépítse a színpadot. A magyar segítőkkel kiegészített road-csapat egyetlen hangos szó nélkül, gyorsan és nagy odafigyeléssel dolgozott. Mindenki végezte a munkáját, még a szendvicsekre és az üdítőkre is csak a több tucatnyi mini-konténer kipakolása közben jutott idő. A dobfelszerelés kicsomagolásával, pontos beállításával például ketten foglalkoztak nagy műgonddal: a cintányérokat speciális fényezővel kezelték, a dobokat pedig négyzetcentiméterenként babusgatták finom porecsettel. A Dressing Room feliratú konténer az öltözőbe gurult, s ládák sokaságából a magukkal hozott szakács és felszolgálólányok hamarosan edényekkel, tea- és kávéfőző-gépekkel, elektromos kenyérpirítóval, főzéshez szükséges fűszerekkel, nyersanyagokkal népesítették be a színpad mögött konyhának kiszemelt helyiséget.




Még egy kondicionáló evezőszerkentyű is előkerült … Pontosan öt órakor megkezdődött a hang- és fénypróba. „Belőtték” a mikrofonokat, az erősítőket, a hangszereket, s egyenként, fényerősség-mérővel ellenőrizték a számítógépes vezérlésű lámpákat. Első ránézésre kiderült: ilyen fény- és hangtechnikával még nem ontottak wattokat magyar koncertszínpadon. Bizonyára nem véletlenül kukkantott be kíváncsiskodni a hazai rock-szakmából Benkő Laci, Frenreisz és Végvári Adám.


Néhány mazsola a Dire Straits élő koncertjével kapcsolatos harminc (!) oldalas megállapodásból: 

„— A Vevőnek tudomásul kell vennie, hogy a Dire Straits csak teljes sötétségben játszik, s üvegfal vagy mennyezet esetén a koncerthelynek ezen részeit be kell függönyözni vagy a koncert kezdését sötétedés utánra tenni. NAGYON LÉNYEGES!
— Bár a Producer nem akarja elősegíteni, a művészeket különösképpen nem zavarja, ha a közönség hangfelvételt készít az előadásról, s jelen szerződés alapfeltétele, hogy a közönség tagjait ne kutassák át hangfelvevőt keresve.
— A fényképészek nem tartózkodhatnak a színpadon a kulisszák mögött, a művészek öltözőjében vagy az öltözők közelében, kivéve, ha a művész képviselője ezt engedélyezi.
— A művészek határozott kérése, hogy a koncert alatt a közönség a lehető legnyugodtabb, veszekedésmentes módon élvezhesse az előadást.
— A Vevőnek tizennégy angolul beszélő színpadi munkást kell a Dire Straits turné személyzete rendelkezésére bocsátani. Kérjük, hogy mindezek a színpadi munkások felnőttek, józanok, erősek, teherbírók és segítőkészek legyenek.
— A Dire Straits öltözőjének tizenhárom fő részére kényelmesnek kell lennie, s rendelkeznie kell teljes nagyságú tükrökkel, legalább egy hideg-meleg vizes mosdókagylóval tisztán, s a vizét kellemes hőmérsékleten tartva. Gondoskodjon a Vevő harminchat fürdőtörülközőről is.
— A Vevő saját költségén biztosít több láda tonikot, több kiló jégkockát, több karton meghatározott márkájú sört, valamint vodkát. 

 „A Dire Straits együttes tisztelettel meghívja önt a Hotel Duna Intercontinental Budavár termében tartandó sajtótájékoztatójára. Kérdéseikre Mark Knopfler, John Illsley és Ed Bicknell válaszolnak. „

Elmentünk, láttunk és bosszankodtunk. Az első tíz percben engedélyezték a fényképezést, ezután a fotósoknak el kellett hagyniuk a helyiséget. Majd elkezdődött a kérdezz-felelek — jó ideig csak angolul. Egy szó (alig hangzott el magyarul) mint száz: furcsa, hangulattalan tájékoztató volt. Annyit azért megtudtunk, hogy Mark Knopfler szerint Bob Dylannek szebb lábai vannak, mint Tina Turnernek, de nincs idő a velük való együttdolgozásra. Egyébiránt tetszik nekik Budapest. A végére mindenesetre kiderült, hogy valamennyi muzsikus kedves, közvetlen, csupán néhány kísérője csomagolta őket sztaniolpapírba. Szóval, egyszer volt Budavárban Dire Straits sajtótájékoztató. S még valami. Az újságírók harapásnyomok nélkül távoztak.
„Sikeresebbek lesznek, mint a Beatles volt” — nyilatkozta a Dire Straitsről Paul McCartney. Nos, itt azért még nem tartanak, de az tény, hogy a kétéves szünet után a stúdiókba és a színpadra vonult együttes fennállása során talán a legjobb passzban van, s egyáltalán nem igazolják nevük eredeti jelentését, a „csőd szélén”-t.  

Történetük legnagyobb turnéja startolt május elején, s nem véletlenül kezdődik a turnéra kiadott sajtóinformáció a következő mondattal: mostantól kezdve a világ a Dire Straitshez tartozik . . .  S ez nem is túlzás, hiszen huszonöt országban több mint kétszáz koncertet adnak. Izraelben kezdtek, következett Athén, Belgrád, Bécs, majd Budapest négyszer. A Benelux államok után Franciaország, Spanyolország, majd tizennégy koncerttel London. Két hónapos szünet után pedig az Egyesült Államok, Kanada, Venezuela meghódítására készülnek. A világ körüli turné 1986 márciusában fejeződik be az észak-ausztráliai Darwin városkában. 

Bízvást állítható, hogy a nagyszerű rendezőnek bizonyult Budapest Sportcsarnokban adott hangversenyeiket az év koncert-sorozataként könyvelhetjük el itthon. Harminc-negyvenezer watt ontotta a Dire Straits muzsikáját alkalmanként tizenkét-ezres közönségnek. A százhúsz perces non stop zenei programot a Budapest Sportcsarnok rock-históriájának legnagyobb koncertjei közé avatta a szupertechnika, s a hangszerek, a zene minden ízét ismerő rokonszenves muzsikusok produkciója.

Az újság-íróiskolát végzett Mark Knopfler — aki producer, zeneszerző, filmíró egyszerre — ezen a koncerten is szinte szerelmes volt a gitárokba: szinte minden dalt más gitáron szólózott végig. A másik alapító tag, a kosárlabdázó termetű  John Illsley a basszust dübörögtette egy szólólemez boldog tulajdonosaként, a tizenhárom különböző szintetizátort és zongorát Alan Clark szólaltatta meg, a dobhegy tetején Terry Williams csücsült.  S a koncert-turnéra hívták meg a New York-i gitárost, Jack Sonnit, aki valósággal hátára vette a színpadot, Guy Fletcher billentyűst és a fantasztikus szaxofonszólókat produkáló Chris White-ot. A zenével egyenértékű élmény volt a színpadi fényerő. A reflektorok fénynyalábjainak különböző színekben játszó koreográfiája, sajnos, leírhatatlan. Akárcsak az a jelenet, ahogyan a koncert közbeni lélegzetvételnyi szünetben a muzsikusokat a kulisszák mögött a stábhoz tartozó felszolgáló hölgy szájában három égő cigarettával, vállán hét ropogósán tiszta törülközővel, s hétféle üdítővel várta …

Paul Cummins, a turné angol menedzsere:
„ Sajnálom, hogy nem tudtátok fényképezni őket a színpadon kívül, de vigasztaljon az, hogy Angliában is arctalan, anonim együttesnek hívják az újságírók a zenekart. Egyébként valamennyien jó l érezték magukat nálatok, s Mark különösen örült, hogy visszatérhetett apja szülőföldjére, ahol azonnal megkóstolta a gulyást. Alan és Guy szegényebb maradt az ízével, ők ugyanis vegetáriánusok. Ami a koncerteket illeti, Budapesten csendesebb volt a közönség, mint másutt, jobban is értették a zenét, legalábbis mi úgy vettük észre. A Budapest Sportcsarnok előtti koncert-helyszíneken azt láttuk, hogy a közönség mulatn i jött, s jól berúgni. Nagyon örültek Markék annak is, hogy sok kedves ajándékot kaptak: bort, elefántot, s egy videofelvételt például, amit a "Private Investigations" dallamára készített valaki Budapestről. „

Szerző: Csontos Tibor
forrás:

fotó:http://retroworld.ucoz.com/index/dire_straits/0-37 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...