2020. június 13., szombat

Aki sosem egyeztet - Mark Knopfler vall családról, hírnévről

Felejtsük most el azt a sok szeszélyt és a csillogó, feltűnő életmódot, amit a sztárok többsége folytat. A Dire Straits egykori alapítója-vezetője ugyanis akkor a legboldogabb, ha idejét a családja körében vagy a robogóján ülve tölti. 

Julia Molony interjúja - Belfast Telegraph, 2015. március 19.

Mark Knopfler délnyugat-londoni, világviszonylatban is a legkorszerűbbnek számító stúdiójának alsó szintjén egy fedett garázs található néhány autóval és egy menő robogóval, amely talán az egyedüli jele a rocksztárok könnyedebb életmódjának, és az egyetlen, amelyről maga a gitáros is úgy vélekedik, hogy megérdemli.

Mark Knopfler sohasem volt tipikus rocksztár. Amikor 1977-ben úgy döntött, hogy zenekart alapít és a Dire Straits elindult a világsiker útján, mindig megpróbált önmaga maradni – zenész, aki a színpad szélén áll és dalokat játszik – és nem az a valaki, aki dalaival állandóan a középpontban szeretne állni.

Itt van egy rólam készült deptfordi fotó, ahogy a színpad oldalszélére húzódva játszom. Ki akartam próbálni ezt a fordított helyzetet, de nem úgy sült el, ahogy én szerettem volna. Később már nem tettem ilyesmit, egyszerűen levontam a konklúziót, hogy ha ezt akarom, akkor azon az úton kell végigmennem, amit kijelöltem magamnak.

Knopfler mindig is ambivalensen értékelte azt az jelenséget, amit ő egyszerűen csak a „hírnév járulékos ostobaságainak” hív, ezért lehet az, hogy a rajongók milliói, akik az ő zenéjén nőttek fel, valószínűleg nem ismerik fel azonnal a nevét annak ellenére, hogy a kortárs popzenére gyakorolt hatása csaknem olyan nagymérvű, mint Mick Jaggeré vagy Freddie Mercuryé.


Ha tudsz bármi jót mondani a hírnévről, szívesen meghallgatom. Sok az olyan fiatal, akikre károsan hat a töméntelen tv-műsor, és ők ez alapján gondolják úgy, hogy milyen jó is híresnek lenni. Habár a siker az remek is tud lenni – főleg akkor érzem azt, amikor bejövök ide és szétnézek – mutat körbe a stúdióban.

Hálás vagyok, hogy amikor igazán sikeres lettem, már elég idős és tapasztalt voltam, hogy jól tudjam kezelni. Talán azért is éltem túl, mert nem 18, hanem közel 30 éves voltam ekkor. Nem hiszem, hogy egy alig 18 éves, szinte még gyerek pozitívan tudja kezelni a nagy színpadi sikerrel járó kihívásokat – őt, pont az ellenkezőjét vallom – olyan ez, mint egyfajta gyermekbántalmazás.

A gitáros mindig is inkább szakavatottan közelítette meg a popüzletet és sztár-létet, kitartóan dolgozott, jobbnál jobb slágereket írt, saját énjéből látszólag csak keveset megmutatva. A Glasgow-ban született, de Észak-Angliában felnőtt muzsikus úgy véli, mindez a neveltetéséből adódik.

Ha Északról jössz – és felteszem, így van ez az írekkel, vagy a skótokkal is – akkor mindennel kapcsolatban, egyfajta bizalmatlanságot tapasztalsz, amit nem tudsz józan ésszel megmagyarázni. Talán ezért van az, hogy mindent úgy csinálsz, hogy ne emelkedj túlságosan magad fölé, hanem maradj kitartó és mindig arra koncentrálj, amibe épp belefogtál.


Fentiek alapján úgy tűnhet, hogy a muzsikust egészen különleges mértékkel mérik – ennek ékes bizonyítéka a földszinten parkoló robogó is. Úgy 12 évvel ezelőtt Knopfler egy nagyon komoly közlekedési balesetet szenvedett, amikor motorjával egy autónak ütközött – kulcscsontja, hét bordája és egy nyakcsigolyája is eltörött – vagyis olyan súlyos sérüléseket szenvedett, amik végérvényesen derékba törhették volna pályafutását. A teljes felépülés több mint egy évig tartott, viszont a baleset mégsem vette el a kedvét a motorozástól.

Egyszer valaki azt mondta nekem, hogy van egy javaslata számomra, amit úgy hívnak, autó. Megígértem a feleségemnek, hogy kevesebbet ülök motorra, és akkor rögtön az jutott az eszembe, hogyan fogom ezt betartani. Végül is, ugyanannyit motorozom, mint azelőtt, csak most jobban vigyázok magamra.

És ez a hidegvér tipikus?

Lehetséges, vagy csak nem vagyok elég intelligens ahhoz, hogy észrevegyem az igazán komoly következményeket. A motorozás szabadságot jelent, amit én nagyon élvezek, és nagyon fontosnak tartok. Nem tudom, minek kellene történnie, hogy lemondjak róla.

Nos, az utolsó mondata nagyon jól leírja a zeneszerzéshez, a stúdiómunkához, fellépésekhez való hozzáállását is. Hihetetlenül termékeny szerző, amire élő bizonyíték most megjelenő új albumának, a Trackernek a zenei anyaga, valamit az, hogy néhány évente mindig meglepi rajongóit egy új lemezzel. És mindig sikerül egy olyan remek zenészt, énekest megnyernie a közös munkához, mint Bap Kennedy, a belfasti énekes- dalszerző (sajnos, 2016-ban elhunyt), akinek a Sailor’s Revenge című lemezének producere volt 2011 elején, valamint Van Morrison, akivel együtt rögzítette az Irish Heartbeat című albumot, még a ’80-as évek végén. Egy kívülállónak valóban úgy tűnhet, hogy a dalszerzés és a stúdiómunka egyfajta kényszert jelent számára.

Mindenki azt hiszi, azért kapom nyakamba a világot, mert ezt akarom. Szeretek turnézni, de nem azért, mert turnéznom kell… hanem mert nagyszerű dolog ez, olyan helyzet, amiben jó lenni.  Ebből a szempontból is szerencsés vagyok, mert mindezt oly módon tudom bonyolítani, ahogyan én akarom.

Knopfler életét a családja, a dalszerzés, a lemezkészítés és a turnék teszik teljessé.

Igyekszem vigyázni magamra – sokat sétálok és konditerembe járok. De azért a napjaim nagyobb részét munkával töltöm – persze, az megint más kérdés, hogy akad-e tennivalóm. De utóbbi miatt sem aggódom, mert mindig találok valami elfoglaltságot.

A Dire Straits megalakulása óta eltelt időszakban Knopflert a történet-mesélő dalairól ismerjük, és ami talán azért alakult így, mert pályafutása kora szakaszában újságíróként dolgozott a leeds-i  helyi lapoknál. Az új albumon is szerepel egy dal, ami visszaidézi a Chronicle-nél töltött időszakot. Az album nagy része erősen a múlttal foglalkozik, bár Knopfler állítja, hogy mindez egyáltalán nem nosztalgia.

Szerintem semmi nosztalgikus nincs benne – egyáltalán nem voltam elkötelezve az újságírás iránt, tényleg csak átmenetileg foglalkoztam ezzel. A nyomda tintája valahogyan nem úgy áramlott az ereimben, de egy kicsit azért csodáltam is ezt a hivatást. Még ma is sokat gondolkodom ezen, hiszen akkoriban annyira zöldfülű voltam, és nem is nagyon láttam át, hogy a társadalom hogyan is működik valójában – viszont nagyszerű lehetőséget jelentett egy magamfajta kölyöknek, hogy megtudja az igazságot.

A múltban harmadik személyben írt, más karakterek hangját kölcsönözve adta elő a történeteit. De manapság már sokkal kényelmesebb, ha önmagát és saját élményeit, közvetlen tapasztalatait illeszti be a dalok szövegébe.

Azt hiszem, ma már ennek semmi jelentőséget nem tulajdonítok.

Ennek ellenére a hallgatók még sokszor gondolják úgy, hogy szó szerint kell érteniük a hallottakat.

Megírtam a Broken Bones című dalt, erre valaki megkérdezte, hogy bokszolok-e, pedig valójában nem több ez, mint egyfajta beszédfordulat. Egy barátom azt mondta például, hogy ilyen marhaságokkal egy beszari alak nem foglalkozik. Aztán másvalaki megjegyezte, hogy a dal karaktere örökre magán viseli a szerzett sérüléseit – és én is pont erre gondoltam – hogy a boksz mivel járhat.
Egyébként pedig nagyon vicces, hogy az emberek sokszor miket gondolnak a szerzeményeimről. Van egy dalod, amit kiengedsz egy nyitott ajtón, de hogy odakint mi fog vele történni, egyáltalán nem tudod – de végül is, ez is része a dalszerzés örömének és izgalmának.

Még most is, annyi sok év után Knopfler egy kicsit megilletődve eleveníti fel azokat a dalokat, amik születésük óta még mindig a köztudatban élnek és ma is nagyon népszerűek.

Nagyszerű érzés, hogy az emberek még mindig hallgatják őket – tényleg remek dolog, hogy valakinek az életében mérföldkövet jelentettek. Egészen elképesztő – amikor ott vagy a színpadon, és arra készülsz, hogy eljátszd a Brothers In Armst, csak akkor jössz rá, hogy mennyire fontos ez a közönségnek – mit jelent nekik, mint jelent a generációjuknak. És aztán itt vagyok én, remélve, hogy mindezt nem csesztem el nagyon. Úgy értem, hogy esetleg írhattam volna valami jobbat is… Olvastam, hogy asztronauták felvitték magukkal az űrbe.  Ismered az emberek cselekvéseit, és amikor dalokat írsz, ráébredsz, hogy tulajdonképpen az életük filmzenéjét félig te írtad meg…

Knopfler a dalszerzést bizonyos szempontból a szülő-gyermek kapcsolathoz hasonlítja.

A dal a király – és a dalért te vállalsz felelősséget. De mindez megszűnik, amikor elkezd mind egyre önállóbb életet élni. Talán a főiskolára is bejut és aztán egyre kevesebbet beszéltek egymással, hogy végül mindez teljesen megszakadjon – elmúljon.

A gitárosnak természetesen tudnia kell egy-két dolgot a szülői létről – hiszen háromszor házasodott, házasságaiból négy gyermeke született. Első felesége iskolatársa volt, de a kapcsolatuk hamar tönkrement, még a Dire Straits megalapítása előtt. Második felesége Lourdes Salomone volt, akitől két fiúgyermeke született. 1997-ben vette feleségül Kitty Aldridge színésznőt, aki mostanában már könyveket is ír. Két lányuk született és úgy tűnik, hogy ez a kapcsolat nagyon stabil és kiegyensúlyozott.

A bonyolult családi kapcsolatok ellenére is Knopfler állítja, hogy mindegyik gyermeke jól érzi magát a bőrében.  Különösen élvezi, hogy a fiús család után most egy lányos családban él.

A fiúk nagyon egyszerűek. De a világon semmi sincs olyan édes, mint egy kislány. Semmi. Most, hogy itt az iskolai szünet, valahogy nekem is több jut ki a tennivalókból, felcsapok sofőrnek és ide-oda viszem a lányokat. Iskolaidőben persze nem nyaggatnak olyan dolgokkal, hogy a kedvenc reggelizőjük átmenetileg bezárt és menjünk más helyre. De az igazat szólva, könnyen ki tudok lépni ebből – talán könnyebben is, mint más szülő.
A feleségem, Kitty fellép, könyveket ír, miközben úgy ügyeskedik az idejével, hogy a lányokkal is kellő mennyiségű időt töltsön. 
Szóval, tőlem ezért nem kérdezik meg soha azt, hogyan tudom összeegyeztetni a családot a munkával …


forrás:












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...