2020. január 31., péntek

A jól belőtt irány mindig segít, de nem ez a lényeg ... 2. rész


Slágergyár

Körülbelül abban az időszakban, amikor Mark a „Love Over Gold” munkálataival volt elfoglalva, egy másfajta feladat érkezett – a „Local Hero” című film zenéje.

Az eladások szempontjából valószínűleg ez volt a legsikeresebb lemezem, de mégis azt mondom, hogy egyik filmzeném sem volt valami jó. Ez csak puszta üzlet – talán bérelniük kellett volna valakit, aki jobban elvégezte volna ezt a megbízást. A filmzene-szerzés számomra főleg azt jelenti, hogy egyik krízisből esem a másikba – abban különbözik a dalszerzéstől, hogy nagyobb odafigyelést kíván – és ez nekem hiányzik.



A selymes Stratocaster-dallamairól ismert Knopfler eljutott a „Brothers In Arms” legnagyobb sikeréhez, a torzított hangzású „Money For Nothing”-hoz, ami a védjegyévé vált.

A Les Pault egy ún. wah-pedállal használtam, egy adott pontra beállítva, ami ezt a hangzást eredményezte. A társproducer és hangmérnök Neil Dorfsman javasolta, hogy próbáljunk ki többféle effektet, és aztán ez a hangzás egy bizonyos pozícióba állított pedálból érkezett. Kicsivel később már nem emlékeztem, hogy is játszottam így – de aztán Guy Fletcher megemlítette, hogy az egyik pedált használtam. Akkor mindegyiket végigpróbáltuk, de egyedül a wah-pedállal sikerült a lemezen is hallható hangzást eltalálnunk.

A gitáros-szerző Knopflernek producerként határozott elképzelései vannak, hogy a muzsikusoknak miként kellene dolgozniuk a stúdióban.

Úgy vélem, hogy a modern, csúcstechnikájú hangrögzítés igazából megfosztja a zenészeket attól a joguktól, hogy ténylegesen együtt játszanak. Nagyon gyakran előfordul, hogy egy lemez rögzítésénél tucatnyian közreműködnek, de mégsem találkoznak egymással … ezt nem tartom jónak.

Amikor a többiekkel együtt játszol, még a levegő is megváltozik – és ez nem is olyan régen volt, a ma divatos multitrack-felvételek előtt. Ma már a zenészek ott ragadnak az elkülönítőkben, egyedül játszanak – lehet, hogy ez a hangmérnököknek kényelmesebb és könnyebb is, de én jobban szeretem a régebbi hangrögzítési módszereket. Amikor ott találod magad egy profi lemezfelvétel kellős közepén, tisztában vagy vele, hogy a hangmérnökök és a producerek munkája is nagyon fontos, de mégis .. együtt zenélni a legjobb.

Ha van egy nagyon profin felszerelt stúdiód, és egy remek zenekarod, rendkívül építő, ha minél több mindent kipróbáltok, együttesen, összedolgozva rögzítitek az ötleteiteket úgy, hogy közben senki nem játssza le a másikat a terepről. Ez a közös felvételi munka mindenkit a tökéletes előadásra ösztönöz, és az időközben felmerülő hibák korrigálására is elég idő jut. Tudom, hogy Dire Straits lemezek sem hiba nélkül valók, de azok száma elenyésző. Most, utólag visszatekintve, szinte mindenben találnék hibát!

Chet lucky

Amikor elkezdtük a közös munkát Chet Atkinsszel a „Neck and Neck” című lemezen, nagyon alacsony volt a költségvetésünk – visszautasítottam, hogy fizessenek a lemezért, de végül megfeleztük a jogdíjakat. Az első alkalommal számos gitáros érkezett a világ minden tájáról – talán én voltam az egyetlen angol. 

Ebben az időben már elég sok pénzt kerestem a zenéléssel és azt is tudtam, hogy Chetnek nincs akkora anyagi forrása, hogy a sok próbafelvételt finanszírozza. Boldog voltam, hogy engem kért fel erre a közös munkára– a lemez anyagát két helyszínen, Nashville-ben, egy otthoni stúdióban és Londonban rögzítettük –profi stúdióban viszont alig töltöttünk néhány napot.

A vele és másokkal való együttműködés remek alkalom volt arra, hogy fejlesszem magam és minél többet tapasztaljak – jó zenészektől csak tanulni lehet. Mindez maga után hozza a változás, a változtatás lehetőségét is, amivel mindig éltem is – nem szeretek állandóan egy helyben maradni. Úgy játszom, ahogy a szívem diktálja, nem akarok valaki más lenni, és közben ráeszméltem arra is, hogy odakint egy egész világ játszik – de ennek sem akarok része lenni, mert sosem lesz vége …

A bal a jobb, vagy a jobb?

Az a zenében sem utolsó, ha valamin töröd a fejed – akár azért, hogy egy saját stílust alakíthass ki, vagy csak azért, mert egyszerűen nem tudsz játszani megfelelően. Én balkezes vagyok, de jobbkezesként játszom. Annak idején az iskolában két vagy három évig próbáltak hegedűre tanítani – amit jobbkezesként használtam, ezért 15 éves koromra szokásommá vált ily módon játszani, ami azzal az előnnyel járt hogy később, a gitározásnál sem okozott gondot a balkezesség.

Ujjal és pengetővel is játszottam, sokszor a kettő összemosódott, de aztán egyre inkább tapasztaltam, hogy ujjal pengetni jobb, ritmusosabb, kényelmesebb és finomabb hangzást eredményez - a pengető általában felerősíti a hangokat. Ez még jóval a Dire Straits-korszak előtt történt és bár ismertem az ujjstílust, csak akkor jöttem rá ennek a jelentőségére, amikor valami buliba hívtak zenélni a Turnpike Lane-en. A kezembe nyomtak egy olcsó, akusztikus Gibson Dove utánzatot, puhakönnyű húrozással – azóta tudom, hogy a pengető teljesen felesleges.


Amikor utazom, szinte alig játszom – persze, a koncerteket leszámítva. Két turné között viszont szükségesnek tartom a rendszeres gyakorlást – valójában egy jól kialakított rutin kidolgozására törekszem.  Néhány éve már elég sok időt töltök zenei szakkönyvek és kották tanulmányozásával is, hogy ha újból jön egy felkérés, közös munka, filmzene vagy bármi egyéb, ne legyek felkészületlen.

Szólóban

Amikor egyedül dolgozom, nem tudom előre megmondani, hogy az majd hogyan alakul. Úgy értem, hogy ha nem lennék képes énekelni – a gitár mégsem pótolhatja azt - nálam a kettő együtt működik. Lehet, hogy aki nem énekel, kicsit erősebben kezeli a hangszert, vagy egyéb módon kompenzálja az ének hiányát, de én ilyenekről sosem gondolkodtam. Számos gitáros és zenész rendelkezik óriási eszköztárral, lehetőségekkel – de én mégsem nevezném őket csak zenészeknek – mert ez egy sokrétű fogalom, ami a zenélésen kívül még sok egyéb dolgot magába foglal.

Van Morrison remek énekhanggal megáldott művész – amely adottság nem ugyanaz a zongora vagy a gitár esetén – de mégsem ez számít. Érti és átérzi a zene lényegét, visszanyúlva egészen a blues és a kelta népzene gyökeréig. Tehetségét és technikai tudását képes a nagy pillanatokban egyesíteni, amely szintén olyan képesség, amit nem lehet zenei szakkönyvekből elsajátítani. A jól belőtt irány mindig segít, de nem ez a lényeg …

Country-szerelem

Manapság a gyerekek könnyen tanulnak átiratokból, meg mindenféle feldolgozásokból, de úgy vélem, hogy a zenetanulás egyik legjobb módszere, ha minél több régi lemezt hallgatsz. Segít, ha valami újat akarsz megtanulni, egy teljesen más érzelmi síkra kerülni. B.B. King sem játszana úgy most, ha annak idején nem hallotta volna [1]Lonnie Johnsont.

A Chet Atkinsszel való közös munka során hamar rájöttem, hogy nem kell mindent ugyanúgy csinálnom, ahogyan ő – így plusz-energiákat sem kellett ráfordítani. A közös zenélés óriási megtiszteltetés volt számomra, mert sikerült ellopnom néhány dolgot, amit felhasználtam a későbbi munkáim során. Erre a „When It Comes To You”-t említeném, amelyben van egy jellegzetes [2]frázis (lick), amit egy hangpróba során mutatott meg. Nagyon megfogott és fel is használtam az utolsó Dire Straits-lemezen. Chet azon kevés gitárosok egyike, akinek a tarsolyában egy sor hasonló, kis szólam, dallamocska bújik meg. Aki vele készít lemezt, szerencsésnek érezheti magát, mert az ilyen apróságokból is sokat lehet tanulni.

Country-zenét mindig is hallgattam, sokszor megfordultam Nashville-ben – ennek eredménye hallható is az utolsó albumon. Elég sok felvételt készítettünk ott az évek során, amiből összeállhat egy lemeznyi anyag. Mindig szerettem a bluest és a countryt - talán nem véletlenül hallgattam nagyon sokat az „On Every Street” rögzítése idején is. A country egyfajta felüdülést jelent a ma divatos, semmitmondó szarságok között.

Mark Knopfler valóban imádja hivatását és amikor újra visszatér a stúdióba – nem hagyja ott a járt utat a járatlanért – egy másfajta feladat viszont mindig nagy kihívást jelent.

Éppen most kezdtük el a következő Dire Straits koncertlemez munkálatait – és őszintén szólva már nagyon unalmasnak tartom …  ugyanazokat a dalokat hallgatjuk újra és újra, hogy kiválasszuk a legjobb előadásokat. Szomorú – de alig várom, hogy valami mást csináljak.

forrás:


[1] Alonzo „Lonnie” Johnson (1899-1970) – amerikai blues- és jazz-muzsikus, énekes, gitáros-szerző , de hegedűn  és zongorán is mesterfokon játszott.
[2] Közbeiktatott rövid zenei gondolat, szólam, ami akár egy egész dallam alapja is lehet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...