Egy mexikói kocsmában egy alkalommal úgy kerülte el a késelést, hogy felkapott egy gitárt, és elkezdte játszani Hank Williams és Jim Reeves dalait.
A 70 éves korában elhunyt Brendan Croker gitáros és dalszerző volt, aki – ellentétben azon pályatársaival, mint Mark Knopfler, Eric Clapton és Chet Atkins – soha nem érte el azt a fajta széleskörű elismerést, amelyet rendkívüli tehetsége révén meg kellett volna kapnia.
Figyelemre
méltó szerzeményei közé tartozik a „What
It Takes” című dal, amit Croker az amerikai countrysztár, Wynonna
Judd számára írt, és amelyből négymillió példány kelt
el; ráadásul, több mint két évig műsoron volt a barcelonai Le Meridien
legnagyobb éjszakai bárjában – utóbbiról maga a zenész több interjúja során is
büszkén nyilatkozott.
Az 1990-es évek
közepén a The Independent egyik
újságírója elkísérte Crokert egy legénybúcsúra, amely Mexikóváros peremén egy
kocsmában zajlott. Azonban a helyiekkel kialakított kezdeti jó hangulat annyira
elromlott, hogy a látogatók spanyol idegenvezetője hirtelen olyan kifejezéseket
kezdett tolmácsolni, mint a „késelés”,vagy a „gyilkosság."
Croker ekkor
hirtelen felkapott egy falnak támasztott akusztikus gitárt, és elénekelte Hank
Williams „Your Cheatin' Heart”
című számát, majd Jim Reeves „He'll Have to
Go” című dalát – ekkor az újságíró megjegyezte, hogy a törzsvendégek
arckifejezése megváltozott: az őrülettel kevert gyűlöletet felváltotta egyfajta
vallásos áhítat. Kifelé menet a csapos kéretlenül egy csomag hasist
nyomott az énekes kezébe. „Nagyon
örülök, hogy bementünk oda” – mondta Croker. „Mexikó: remek ország. Milyen fasza gyerekek.”
Brendan Croker
30 éves volt, mielőtt elkezdett komolyabb felvételeket készíteni első zenekarával,
a Five
o'Clock Shadows-szal. Zenei pályafutását Leedsben kezdte, ahol
kisebb klubokban, kocsmákban zenélt együtt Mark Knopflerrel – aki akkor a
Leedsi Egyetem hallgatója volt – és mentorukkal, a gitárvirtuóz Steve
Phillipsszel, vele később, az 1990-ben alapított The Notting Hillbillies
formációban is együtt muzsikált.
Knopfler számára – aki erre az időre már nemzetközi sztárokkal dolgozott
együtt – a Dire Straits és az első filmzenéi hozták meg a világsikert.
A Notting
Hillbillies egyik koncertjén (Ronnie Scott”s) Knopfler kézzel varrott
szürke selyeminget viselve úgy vezette fel a következő számot hogy „most egy olyan dalom következik, amelyet már szinte
mindenki feldolgozott”. „Mi az,
hogy mindenki, Mark? – szólt közbe Croker. „És akkor kik énekelték? Thora Hird, vagy Desmond Tutu?”
Brendan
Christopher Croker a nyugat-yorkshire-i Bradfordban született 1953. augusztus
15-én. Az édesapja Michael a II. világháború alatt őrmesterként szolgált a brit
hadseregben, leszerelése után raktárosként dolgozott, míg édesanyja, Eileen gyári
munkás volt. Édesanyja mesélte, hogy a kétéves Brendan már el tudta énekelni Doris
Day klasszikusát, a „The Deadwood
Stage” című dalt, miközben még alig tudott összefüggő mondatokban beszélni.
Croker a Bradford College of Art-ban végzett,
majd különféle munkákat vállalt: Szemetesként dolgozott Sheffieldben, Leedsben vasúti őr volt. „Az egyik kedvenc dalom – mondta – Johnny
Paycheck kislemeze, a Take This
Job and Shove it: I Ain't Working Here No More.” Rövid ideig volt állásban
a Yorkshire Electricity Board-nál – „innen
is jól kirúgtak” – magyarázta. A
Leeds Playhouse-ban festőként dolgozott, itt ismerkedett meg élete végéig tartó
szerelmével, a díszlettervező Ali Allennel.
A rádiós
műsorvezető-lemezlovas Andy Kershaw (és aki jó ismerőse is
volt a zenésznek) először a Pack Horse nevű kocsmában látta Crokert, Knopflert
és Phillipst country bluest játszani. A kocsma a Leedsi Egyetemmel szemben volt, ezért viszonylag nagyobb vendégkörrel rendelkezett. Kershaw
szerint: „Croker világszínvonalú
dalszerző és nagyszerű énekes. „Mindig
úgy gondoltam rá, mint egyfajta brit Ry Cooderre. Az övé azon ritka hangok
egyike, amely szinte feketének hangzott; mintha az alabamai Muscle
Shoalsból szólt volna, és nem a leedsi Headingleyből.”
Miközben a Five
o'Clock Shadows komoly elismerést vívott ki és egyre nagyobb helyszíneken
játszott Nagy-Britanniában, Croker, akinek szakmai pályafutását a hírnév iránti
rendellenes közömbösség jellemezte, feloszlatta a csoportot, és Nashville-be
költözött. Egykori menedzsere, Paul Crockford kifejtette, hogy ezzel
a lépésével egy fokozatosan felívelő karrier kezdetének vetett véget.
„Azt a gondolatot, hogy gitárhős legyen, kissé abszurdnak
érezte” – mondta Crockford. „De az ötletet, hogy Nashville-be költözzön,
írjon egy slágert, ami platinalemez lesz, meg is valósította. Chet
Atkinsszal dolgozott együtt, viszont nagyon akaratos volt. Amint valami
jól alakult, már nem érdekelte többé. Könnyen megunta. Crockford szerint: „Ha Croker gazdagabb lett volna, különc
lenne, de szegény maradt, s ezért csak magára lehet dühös.”
Az énekes,
mintha csak el akart volna oszlatni minden olyan elképzelést, amely szerint ambíciói
valamilyen módon a jóléthez kapcsolódnak, elhagyta Tennessee-t, és ingyenes
koncerteket adott belgiumi börtönlakók számára. Majd visszatért Angliába, és szólóalbumokat
adott ki, köztük a nagyszerű „Redneck
State of the Art” című lemezt.
2001-ben a
derbyi születésű festővel és énekessel, Kevin Coyne-nal közösen készített egy
albumot „Life Is Almost Wonderful”
címmel. Egy bruges-i szálloda reggelizőjében találkoztak, miután Coyne
meghallotta, hogy Croker yorkshire-i tájszólással oktatott ki egy pincért,
amely szerint ebben a kora reggeli órában egyáltalán nem illik sajtot
felszolgálni a reggelihez.
Élete utolsó
éveiben a derékfájdalmai miatt az énekes egyre kevesebb koncertet adott,
fellépéseit Leedsre és Belgiumra korlátozta. Még a saját sírfeliratát is
megfogalmazta: „Makacs volt, de jót akart”. Sok időt töltött azzal, hogy egy
Bob névre hallgató lóra vigyázott. „Kedvelem
Bobot – mondta az énekes –, mert semmi
olyasmit nem csinál, amit ne szeretne.”
Egyik legutolsó önálló műsora a „Dying to Sing” volt,
amelyben kizárólag elhunyt művészek szerzeményeiből álló válogatást adott elő (Kurt
Cobain, Bob Marley és Vivian Stanshall). „Elbűvöltek ezek az emberek, mert jobbá
tették mások életét, nagyon gyakran a sajátjuk rovására – magyarázta Croker
És mi másról kellene szólnia a
művészetnek?”
forrás:
https://www.telegraph.co.uk/obituaries/2023/09/14/brendan-croker-notting-hillbillies-clapton-died-obituary/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése