2022. június 26., vasárnap

Punkok a gyepen

1977. június 26-án a Dire Straits négy alapító tagja ezen napon lépett fel a Farrer House előtti gyepen, egy punkfesztiválon - Café Racers néven. Az eseményre John Illsley így emlékezik vissza önéletrajzi könyvében, amely My Life In Dire Straits címmel jelent meg 2021 novemberében.

Számos sztori született már arról, hogyan is lett a nevünk Dire Straits, de abban nagyjából egyetértünk, hogy az ötlet Pick egyik észak-londoni lakótársától, Simon Cowe-tól származott, aki a Lindisfarne billentyűse is volt. Megbeszéltük, hogy folytatjuk a közös próbákat, levadászunk néhány fellépést, így szükségünk volt egy névre is.

Nyilvánvalóan Simon mondta ezt Picknek:

-       Sosem fogtok pénzt keresni, haver, állandóan csórók maradtok, szorult helyzetben lesztek. Egyébként, tényleg, ehhez mit szólnátok – Dire Straits?

Nem emlékszem a későbbi beszélgetésekre, de mindannyian belemelegedtünk.  Ha engem kérdeznek, egy zenekar neve nem annyira fontos. Ha jó a zene, akkor a név személyazonossággá válik, az a név lesz, ami alatt játszol. Senki sem vásárol lemezeket csak a zenekar neve miatt. A Beatles és a Stones – a zenéjükre gondolsz és nem a nevükre.

Elfogadtuk ezt a nevet, de csak az első fellépésünket követően, amelyre a Farrer House előtti gyepen került sor 1977 júniusában, amikor még a Café Racers néven játszottunk.

Az első szereplésünkre egy punk fesztiválon került sor, ahol különcnek, oda nem illőknek számítottunk. Nagyon meleg és szeles nap volt, és megengedtük a többi zenekarnak, hogy a lakásunkat bázisként használja. Nem nagyon tudom rászánni magam, hogy „öltözőnek” nevezzem, mert ez azt jelentené, hogy olyan méltósággal ruháznánk fel a koncertet és a Farrer House 1. házszámot, amelyet egyikük sem érdemelt ki.

A punk abban az időben egy merő kiáltás volt, és be kell vallanom, hogy a The Clash-t és a Sex Pistols-t leszámítva nem voltam tőlük elragadtatva. Az viszont nagyszerű volt, hogy egy zenei forma dühöng az intézményrendszer ellen, mert a zenei üzletnek arra volt szüksége, hogy valami felrázza.

A punk egy mélyponton lévő gyötrelmes kiáltása volt mind a zene, mind a társadalom felé. Teljesen érthető volt. Dühös, már-már antizene volt. De hát ez volt a lényege, nem? Eltorzítani, elferdíteni, kigúnyolni, megszüntetni az összhangot, az alkotást és e szemlélet anarchiája tükröződött vissza a „dalaik” dallamtalan káoszában. De ezek a srácok nem voltak buták, már ami a mozgalom jelentős támogatóit illeti. A fellépők közül a legjobbak tökéletes előadók voltak. Talán azért, mert jó néhányan középosztálybeli családokból érkeztek, akik művészeti, vagy színiiskolába jártak.

Nem vagyok biztos benne, hogy a „tökéletes” a legjobb jelzője annak a csomó „zenész”-nek, akik aznap délután megszállták a lakásunkat, hogy részt vegyenek a gyepen zajló fesztiválon a mintegy harminc-negyven Crossfields-lakó kissé zavart élvezetére, akik már mindannyian a tökéletes részegség állapotába kerültek.

Egymás  után bontogatták a dobozos söröket, és a szélbe köpdösve a kialakult rend és civilizáció egészének megdöntését üvöltözték. Az soha nem volt teljesen világos, hogy mi lesz az új világrendjük – a fontos csak az volt, hogy szétzúzzák a régit. Biztos vagyok benne, hogy később kidolgozták volna a részleteket.

A legtöbbjük kezdetleges játékos volt és nagyon sok időt töltöttünk azzal, hogy rendesen behangoljuk a gitárjaikat, mielőtt lecsapnának a gyep közönségére, de csak azért, hogy amint játszani kezdenek és kiesnek a ritmusból, valahogy visszatereljük őket a normál hangzásba. Harmónia – ááááá, dehogy! A koncert az összes áramot egyetlen kábellel kapta, amit a lakásunkba csatlakoztattunk, de a villanyóránkat ez nem zavarta, mert egy rézrúddal és egy szigetelőszalaggal úgy rögzítettük hogy a számláló megállt, sőt, amikor a hűtőszekrény bekapcsolt, még hátrafelé ment.

A kültéri erősítő rendszer, amit a Squeeze nevű, feltörekvő helyi bandától kölcsönöztünk, aligha érdemelte ki a nevét. Küzdöttünk a szembefújó erős széllel, így a hangok gyakorlatilag elszálltak mögöttünk, ezért olybá tűnt, mintha csak mímelnénk zenélést kis közönségünknek, akik a füvön hevertek és napoztak. Van egy fotó, amit aznap készítettek rólunk, ahogy a hajunkat hátrafújta a szél, akárcsak az általunk kiadott hangokat. Annak ellenére, hogy csak néhány ember előtt játszottunk, emlékszem, nagyon ideges voltam. De meglepődtünk, hogy egészen jól ment és ha utólag visszagondolunk, azt hihetnénk, olyan volt, mintha a Madison Square Gardenben léptünk volna fel és nem a gyepen, a Farrer House előtt, a deptfordi Crossfields-lakótelepen.

(forrás: John Illsley: My Life In Dire Straits - 2021- Penguin Books, London)








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...