2018. március 11., vasárnap

A Dire Straits sosem mesélt története –negyedik rész






1980 lemeztermése bőséges volt - olyan vakmerő, ambiciózus albumok jöttek ki, mint Springsteen „The River”-je, John Lennon „Double Fantasy”-ja, a Clash-től a „Sandinista, valamint a Talking Heads „Remain In Light”-ja. A „Making Movies” azonban vállvetve szinte mindegyiket megelőzte. Bittan gyújtó zongorajátékával kiegészülve a knopfleri gitárhangok jócskán felkavarták a dalokat, nagyobb erőt és érzelmi rezonanciát szabadított fel belőlük. A „Romeo and Juliet”, és a „Tunnel of Love” jelentik a lemez fő erősségeit, de többszöri meghallgatás után kicsillan a „Solid Rock”, az „Expresso Love” és a kissé hullámzó ballada, a „Hand in Hand”.

A következő turné során Mark a testvére hiányzó helyért az amerikai Hal Lindes gitárost hívta meg, a billentyűsök mögött pedig egy földije, a szintén geordie Alan Clark foglalt helyet. Mick Jagger és Bob Dylan is azok között volt, akik tisztelettel adóztak a zenekar los angelesi, Roxy Clubban tartott koncertjének.

Ahogyan a ’80-as évek teltek-múltak, Mark Knopfler egyre felszabadultabbá vált. Teljesen passzoló filmzenét komponált a keserédes brit filmhez, a „Local Hero”-hoz, producerkedett Dylan „Infidels” című lemezén, majd 1982-ben újra összetrombitálta a Dire Straitset, hogy elkészítsék a grandiózus „Love Over Gold”-ot. Az album mindössze öt szerzeményes, mindegyik elég hosszú és magával ragadó, kettő közülük azonban klasszikus és zseniális is egyben. A 15 perces nyitódalt, a „Telegraph Road”-ot a „Making Movies”-turné hangbeállítása közben állították össze, amely úgy meséli el Amerika ipari forradalmát, akár egy irodalmi novella. A „Private Investigations” picit különös, szunyókáló zene-noir, és Knopfler ragaszkodott hozzá, hogy egy hétperces kislemezként jelenjen meg, amely a brit slágerlistákon azonnal a második helyen landolt.



A következő album a dupla koncertlemez, az „Alchemy Live” volt, amely főként a „Love Over Gold”-turnéra alapult és egy sikerei csúcsán lévő zenekar bemutatása is volt egyben. A stúdió falai mögül kiszabadulva a Dire Straits képes volt határait megnyújtani, szárnyalni; a „Sultans of Swing” és a „Telegraph Road” sosem szólt úgy, mint ott és akkor, azon a lemezen. Mindkettő hosszabb és erőteljesebb volt, mint eredeti rögzített változatuk. Mark ezt már úgy látta, mint zenekari korszakának a végét. „Most szeretnék valami teljesen mást kipróbálni” – mondogatta abban az időben. „Talán akusztikus gitár lesz, de lehet, hogy rézfúvósok, még nem tudom.” Valószínű, hogy már arra készült, hogy az évtized legjelentősebb lemezét készítse el.

1984 végén Mark ismét egy új felállással kezdte meg a következő stúdióalbum munkálatait Londonban. Még céltudatosabbnak tűnt, minden részletre olyan figyelmet fordított, mint azelőtt soha és egyre nagyobb munkatempót diktált társainak, hogy aztán alig egy hónappal később a  karibi Montserrat szigetén található AIR Stúdióban megvágják a „Brothers In Arms”-ot.




Az AIR Stúdió – amit később egy hurrikán a földdel tett egyenlővé – idilli helyen feküdt és úgy tűnt, hogy az ott tartózkodás békés nyugalma lassabbá teszi a Mark által diktált tempót. A „Brothers In Arms” nagy részét áthatja az a könnyedség, ahogyan a zene hívatlanul átszivárog Mark ujja között. A lemez hangulata inkább visszafogott és reflektív volt, a „Why Worry” és a „Your Latest Trick” késő éjszakai suttogásától a majdnem suttogó címadó dalig. Amikor a hangzás felerősödik a „The Man’s too Strong” zúzó akkordjaival, a hatás szinte leírhatatlan.

Mégis, Knopfler új dalai közül az egyik szinte azonnal kiemelkedett. Torzított gitár-riffel kezdődik, Ed Bicknell szerint a ZZ Top inspirációja nyomán, majd egy kézbesítő futár szó szerinti hencegésével folytatódik az MTV-ről, amelyet Mark véletlenül hallott meg egy new yorki műszaki áruházban. Sting jellegzetes vokálja csendül fel a dal elején, egyre panaszosabban énekli a refrént – „az MTV-met akarom!”

John Illsley: „Sting rendszeresen járt Montserratra szörfözni, és egyik este vacsoraidőben bejött a stúdióba. A „Money For Nothing”-ot játszottuk, erre viccesen odaszólt, hogy „Na, balfékek, pont időben csináltátok meg!!” Mark csak annyit kérdezett, hogy ha tényleg úgy gondolja, hogy ez ennyire jó, akkor miért nem segít be egy kicsit. Így aztán ott ragadt velünk.”

Mark egy másik dala, a szökdelő boogie, a”Walk of Life” eredetileg fel sem került volna a nagylemezre, de mivel Ed Bicknellt sikerült meggyőzni, így az utolsó pillanatban még kislemez is készült belőle, amely világszerte nagyobb példányszámban kelt el, mint a „Money For Nothing”.

A „Brothers In Arms” a megjelenése után eleinte langyos visszajelzésekkel találkozott, de pont a megfelelő időben érkezett. Az MTV hamarosan sugározni kezdett az Egyesült Királyságban is, és a csatorna azonnal ráharapott a „Money For Nothing” promovideójára, amit a legelső videoklipként küldött az éterbe. Közben piacra dobták az első cd-lemezeket is, és a „Brothers In Arms” ezen új formátumban is megjelenhetett, amiből  több, mint 1 millió példány fogyott világszerte, így a Dire Straits  közel kerülhetett azon fogyasztók új generációjához is, akik státuszszimbólumnak tartották a zenét. A lemez a brit slágerlistákon négy éven át szerepelt, kilenc hétig vezette az amerikait, felemelve a zenekart és Knopflert a ’80-as évek megasztárjai, Bruce Springsteen, Michael Jackson és Madonna mellé.

És ekkor kezdetét vette egy 18 hónapos világkörüli turné, 247 teltházas koncerttel, 100 nagyvárosban. Ennek az lett a vége, hogy az óriási sajtófigyelem, a lemezeladás eredményszámai jelentéktelenné váltak a zenekar, de főleg Mark számára.

Ed Bicknell: „Minden egyes héten jelentés írtam, hogyan állunk a lemezeladással, most éppen hol állunk a slágerlistákon – és ezeket mindig becsúsztattam a hotelszobáik ajtaja alatt. De teljesen biztos vagyok benne, hogy a srácok olvasatlanul vágták bele a szemetesbe.”



A „Brothers In Arms” utáni öt évben Mark szinte teljesen visszavonult a színpadtól, de aztán csak kísértésbe esett. 1991-ben még egyszer összegyűjtötte a zenekari tagokat, hogy rögzítsék az „On Every Street”-et, amely kissé fáradtnak, kopottnak tűnt, de ennek ellenére közel 10 millió példány fogyott belőle. Ezt követte egy majdnem kétéves óriásturné, 300 fellépéssel. Hatalmas vállalkozás volt, de ugyanakkor végzetes is. Knopfler második házassága tönkrement, mert képtelen volt megszabadulni az óriásturné dehumanizáló csapdájából. És amikor elérkezett az utolsó fellépés Zaragozában, akkor minden véget ért, hivatalosan majd csak 1996-ban jelentette be, hogy feloszlatja a zenekart – és azóta alig beszélt erről.

Ed Bicknell: „Az utolsó turné végtelen nyomorúság volt. Bármilyen is volt a korszellem, részünk volt belőle, de túlhaladt rajtunk.”

John Illsley: „Mark és én teljesen egyetértettünk abban, hogy elég volt. A személyes és családi kapcsolataink a padlón voltak, hatalmas érzelmi és fizikai nyomás alatt álltunk, amely megváltoztatott bennünket. Egyikünk sem kívánja vissza azokat a napokat. Mark egyszer azt mondta, hogy túl sok volt már a reflektorfény, amiben sosem érezte jól magát.”

A zenekar pihenőre küldése után John Illsley kedvenc hobbijával, a festészettel foglalkozott, akkoriban szervezte meg első londoni kiállítását. Közben saját zenekarával lemezeket készített és koncerteket adott. Ed Bicknell a Dire Straits után még jó néhány évig menedzselte Markot, de ma már nyugdíjas és teljesen visszavonult a zenei élettől.

Mark Knopfler a Dire Straitsszel lezavart rohanás után lassabb, kényelmesebb tempót vett fel – filmzenéket komponált, együtt dolgozott Chet Atkinsszel, Emmylou Harrisszel, visszanyúlva a zenei gyökerekig sikeres szólólemezeket készített, a legutóbbi „Tracker” címmel jelent meg.  1997-ben harmadszor is megnősült, Kitty Aldrigde színésznőt vette el, és továbbra is élethosszig tartó szenvedélyének hódol, a motorok és a régi autók gyűjtésének. Öccsével továbbra sem tart semmilyen kapcsolatot.

David Knopfler: „Sok időt töltöttem terápiával, alkut kötöttem a sorssal, a szellemekkel és démonokkal. Talán Mark is így tett, de nem tudom, hogy mit csinál most. Természetesen ez beárnyékolja mindkettőnk és családjaink életét, mert vannak olyan unokatestvéreink, akik nem is ismerik egymást.”

Ed Bicknell szerint az emberek rendszeresen megkérdezik, hogy mi lesz a Dire Straitsszel, visszatérnek-e? És ő mindig ugyanazt feleli, hogy miért tennék? Egyiküknek sem kell a pénz. Peter Grant mondta egyik alkalommal: „Ha valaki olyan tapasztalatokkal bír, amiket a Led Zeppelinnel és a Dire Straitsszel szerzett, azok megismételhetetlenek, nincs értelme újraidézni őket.”  És milyen igaza volt, mert ezek a dolgok csak egyszer történtek meg, többször soha.


forrás: http://direstraitsblog.com/blog/untold-story-dire-straits-part-iv/





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

"...Mark Knopfler még mindig óriási hatással van rám..." - mit szeret hallgatni a Pink Floyd gitárosa

Mostanában elég sokat lehet olvasni - főként a külföldi sajtóban - olyan interjúkat, cikkeket, amikor a kortárs művészek egymás munkásságát ...