Az egykori Dire
Straits-legenda beszél nyolcadik, „Tracker” című szólólemezéről – 1.rész
A
lemez azzal kezdődik, hogy van valaki, aki visszaemlékezik a fiatalságára,
minden olyan történésre, mozzanatra, élményre, amik nagyban meghatározták ifjúkorát:
nevetés, viccek, ital, dohány, csajok –szemtelenül fiatalok, akik néha
elbotlanak, de ezzel senki sem törődik. Pontosan egy ehhez hasonló lemez
születik, ha egy rocksztár nosztalgiázni kezd – visszatekint a pályafutásának
legsikeresebb állomásaira. De Mark Knopfler mindig is ravasz dalszerző volt, (már
a Dire Straits korszakban is) és hajlamos arra, hogy megjelentessen egy
narrátort (ez talán ő maga is lehet), aki egy régi barátot keresve meglátogatja
annak családját, akiknek fogalma sincs, hogy az illető hol lehet … így ő is
megy tovább a maga útján. Apró pillanat ez, néhány csendes órája az életnek, de
mégis erőteljes rezonanciával bír, hiszen meghiúsult a fiatal énjével való kommunikációra
tett próbálkozása – és ekkor jön rá, hogy a múlt felidézése nem mindig könnyű.
Knopfler
múltját már nagyon jól ismerjük: a ’70-es évek végén a testvérével
megalapította a Dire Straits zenekart, amely a ’80-as évek végére a műfaj
meghatározó előadói közé nőtte ki magát. A történetek a „Sultans”-szal kezdődtek, aztán jött a „Romeo and Juliet”, a „Money
For Nothing” és a storytelling folytatódott egészen a zenekar felbomlásáig.
Közben megírt néhány filmzenét, de az igazi szólókarrierje 1996-tól datálható, amelynek
csúcsai a 2012-ben megjelent duplalemez, a „Privateering”
és a 2015-ös „Tracker”.
A
„Tracker” minden karaktere folyamatosan
a múltat vizsgálja a továbblépés lehetőségével, s közben behatárolják a világot
és benne saját magukat. Közülük néhányan valós személyek – megjelenik például Basil
Bunting költő, aki újságcikkeket körmölt epikus verssorok helyett, míg Beryl
Bainbridge regényíró csupán csak emlék, hiszen „holtan feküdt sírjában”, mikor a világ felfedezte rendkívüli
tehetségét. Hozzájuk csatlakoznak kevésbé ismert és híres személyek – mint a „Broken Bones” bokszolója, aki törött,
görbe orrát trófeaként viseli, vagy a „River
Towns” fiatalembere, aki dühösen szidalmazza a tinédzser prostituáltak
kerítőit. A lemez alkalomszerűen
irodalmi – Knopfler ugyanolyan kényelmesen bánik a szereplőkkel, mint a
gitárjaival. Kerüli a hosszú szólókat, a hivalkodó és bonyolult technikát
igénylő fogásokat, inkább szereplői életének apró pillanataira, drámai
csendjére összpontosít. Kevés rockmuzsikus idősödik olyan méltósággal, mint
Knopfler, így talán ezért is sikerült neki az öregedést vonzó témává tenni.
Kezdjük talán a „Basil” című szerzeményeddel, ő az egyik
olyan figura, aki nem kitalált személy.
Basil Bunting költő
volt, akinek talán egyetlen műve közismert, a „Briggflatts”, amely T.S. Eliot „The
Wasteland”-ja óta a legjelentősebb epikus költemény. Kénytelen volt abban a
szerkesztőségben dolgozni, amelyben én is munkát vállaltam kb. 15 éves koromban.
Szombatonként dolgoztam, hat shilling, hat pennyért, állandóan utánam
ordították, hogy „kölyök”, s ekkor nekem rohanni kellett, hogy a másolatokhoz
szükséges papírok időben a nyomtatóba kerüljenek. Basil utálta az újságírást,
tiszta sor, hogy azt nem neki találták ki. Túl öreg volt és némileg excentrikus
megjelenésű, vagyis egyáltalán nem úgy nézett ki, mint egy firkász – de kellett
a pénz a túléléshez.
Tinédzserként milyennek
találtad őt?
Abban az időben
lenyűgözött, de inkább mással voltam elfoglalva – csajoztam, vagy ha éppen nem
volt barátnőm, akkor lányok után járkáltam, meg persze gitároztam. Akkoriban persze
még rózsásan láttam a jövőt, mint leendő rockzenész – Basil pedig már az élet
másik oldalán állt, túl volt egy-két dolgon. Most jöttem rá igazán, hogy honnan
is érkezett. A „Briggflatts” megjelenése lehetőséget nyújtott neki, hogy
kiszabaduljon a szerkesztőségből és rögtön Amerikába utazott, ott valamelyik
akadémián kapott munkát, de rövid idő múlva visszatért Angliába, és a kezdeti
sikerek után egy homályosabb korszaka következett. 1985-ben, Northumberland-ben
halt meg.
Olvasod még a verseit?
Néha. De biztosan nem
olvasok többet, mint egy átlagember. Főleg akkor olvasok, amikor van rá időm -
és ekkor olyan könyveket is előveszek, amikről nem is gondolnád. Igyekszem
sokat olvasni – többek között az ő verseit is, amik fontosak számomra.
A dalaid nagyon irodalmi
stílusúak – ez talán a szereplők jellemvonásaiból és a világról alkotott
véleményükből adódik …
Néha „saját magamként”
szólaltatom meg a szereplőket, mint például a „River Towns” sráca. Az ő
története is egy regény alapján született, ami azért nagyban befolyásoló
tényező – csakúgy, mint a „Mighty Man”, amely utóbbi azokról a kubikosokról
szól, akik eljöttek Írországból hogy kiépítsék azt az infrastruktúrát, amit ma
is használunk – gátakat, csatornákat, utakat és vasutakat, hidakat, házakat ….
igen, ők építettek mindent. Erről is van egy nagyon jó könyv, amit Timothy O’ Grady írt „I Could Read The
Sky” címmel, és Steve Pyke készített
hozzá csodálatos fotókat és portrékat. Nagyon megindító történet, egyszerű
mondanivalóval, hogy mindent meg lehet csinálni – akár az eget is elolvasni –
de nyilvánvalóan, a dalban ezt a sort nem használhattam fel.
Egy-egy jó könyv
időnként felizzítja a dalokat. Ilyen a „River Towns” rövid története is, egy
nem túl ismert szerzőtől. Ő egy amerikai író, Breece D'J Pancake, aki rövid novellákat írt főként
Nyugat-Virginiáról, az ott élőkről. Sajnálatosan 26 évesen öngyilkos lett, ami
óriási tragédia, mert később nagy író lehetett volna … Dalok bármiből
születhetnek – egy elejtett megjegyzésből, konkrét élményből, utazásból,
helyszínről - ki tudja, mi mindenből …
Más szavakkal – minden lehetőséget
megragadsz?
Talán, felteszem, hogy
így is lehet. Hallasz, vagy látsz valamit, amit elraktározol későbbre. Olyan
vagy, mint a szarka, ami rárepül minden csillogó tárgyra – a dalszerzés
számomra valami ilyesmit jelent, a gitárjaim pedig segítenek ebben, bár a
játékstílusom valami szörnyű. De szerencsés vagyok, mert a zenekarom egyszerűen
csodálatos. A gitárosom, Richard Bennett egyszer azt mondta nekem egy
alkalommal, amikor egy dalnál tévesztettem, hogy az énekesnek mindig igaza van ….
hát, ez azóta is így működik ….
Ezt furcsa hallani
tőled, hiszen a legtöbben elsősorban gitárosként gondolnak rád.
Szeretek játszani,
gyerekkori megszállottság ez. Van néhány gitárom, amit mások gyűjteménynek
hívnának, de én nem vagyok gyűjtő – néhányat csak úgy kapok másoktól. Van egy
amerikai barátom, Rudy Pensa, aki ha
készít egy újat, rögtön elküldi nekem – és az újak egyre jobbak, ami
hihetetlen. Vagy ott van például John
Monteleone, aki szintén készített nekem gitárt. De minden gitárosnak –
általában - van több gitárja is. Lehet, hogy ez a megállapítás csak gitárosokra
vonatkozik, és más zenészekre talán nem … ezt nem tudom. Minden esetre imádok
játszani – ez tartja elevenként a fiatalkori énemet –ahogy a rajzolgatás, meg a
biciklizés.
forrás: https://www.salon.com/2015/03/28/mark_knopfler_this_getting_older_stuff_ain%E2%80%99t_for_wimps/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése