Mark
Knopfler 1949-ben született, egy glasgow-i középosztálybeli háztartásban. Öccse
David (és jövőbeni zenésztársa a Dire Straitsben) három évvel később érkezik a
családba. Építész apjukat Magyarországról űzték ki politikai (radikális
szocialista) nézetei miatt. Amikor a család az ’50-es években Newcastle-ba
költözött, angol édesanyjuk iskolaigazgató lett, mindkét fiú a helyi
gimnáziumba járt, Gosforthban.
A
zene a Knopfler-ház életének mindennapos része volt. A testvéreket Elvis
Presley, Chuck Berry, majd később a Shadows zenéje ejtette rabul. Különösen az
utóbbi, mert Hank Marvin fülbemászó gitárszólói nyitották meg Mark Knopfler
jövőbeni lehetőségeinek útját. Marvin sajátos hangzását követve Mark visszatért
az amerikai varázslókhoz, mint Chet Atkins, Elvis gitárosai, Scotty Moore,
James Burton, illetve a blues nagyjaihoz, mint Muddy Waters, John Lee Hooker és
a Howlin’Wolf.
15
évesen meggyőzte apját, hogy vegyen neki gitárt – egy vörös
Marvin-Stratocastert. Hamar elsajátította az alapokat, iskolai zenekarokban,
városi klubokban lépett fel. Öccse követte példáját, így nemsokára már, mint
folkduó szerepeltek.
David
Knopfler: „Egyrészt a szüleink
megrémültek, hogy popzenei karrierre áhítozunk. Másrészt viszont túl
liberálisak voltak ahhoz, hogy hagyják, járjuk a saját utunkat. Igaz, ők jobb
szerették volna, ha építész, vagy ügyvéd lesz belőlünk, nem pedig éhenkórász
zenész”.
Mark
hamar elhagyta a szülői házat, riporter-tanonc lett a leedsi Yorkshire Evening
Postnál. Hamar akadt munkája, mert 1970 szeptemberében neki kellett megírnia Jimi
Hendrix gyászjelentését – ő volt ugyanis az egyetlen, aki elég fiatal volt
ahhoz, hogy tudja, ki volt Hendrix. A másik feladata pedig egy interjú
készítése volt a helyi blues-gitárossal, Steve Philipsszel. Miután ezt gyorsan
letudták, megalakították akusztikus duójukat Duolian Stringpickers néven és a
következő néhány évben végigkoncertezték Anglia észak-keleti részét.
Steve
Phillips: „Mark remek gitáros volt,
korához, a 18-19 évesekhez képest az átlagnál sokkal jobb, de még nem alakult
ki a saját stílusa. Kissé visszafogott, önbizalom nélküli volt, amit később
zenészként megszerzett és egyáltalán nem tudta magát elképzelni énekesnek. Csak
gitáros szeretett volna lenni – valaki más mögött.”
Ez
idő alatt Knopfler a Leedsi Egyetemen angol nyelvtanári diplomát szerzett és
feleségül vette iskolatársát, Kathy White-ot. 1973-ban, miután átvette diplomáját,
Londonba utazott. Válaszolva a Melody Maker egy bizalmas jellegű hirdetésére,
csatlakozott a Brewer’s Droop nevű alkalmi pubzenekarhoz. Bár volt érvényes
lemezszerződésük az RCA-val, a tagok hamarosan szétszéledtek. Alig két hónap
alatt Knopfler munka, pénz és feleség nélkül maradt, mert Londonba költözése
véget vetett a házasságának is.
Visszatért
Newcastle-ba, de nem volt maradása, és később tanári állást vállalt az essexi
Loughton College-ban, összeállította saját zenekarát, a Cafe Racerst. A tanítás
már jobb életszínvonalat és jövedelmet biztosított Knopflernek. Vett egy
motort, illetve apjának autóját is arra használta, hogy az egyre növekvő
gitárgyűjteményét egyik koncert-helyszínről a másikra szállítsa. 1976-ban
egyedül vágott neki egy amerikai útnak - Greyhound buszon keresztülutazta az
országot és ekkor születtek meg az első Dire Straits dalötletek.
Ugyanebben
az időben David Knopfler Londonba költözött, szociális munkásként dolgozott
Deptford egyik lerongyolódott a Temzétől délre eső részén. Egy önkormányzati
lakást bérelt együtt a 26 éves basszusgitárossal, John Illsleyvel, aki vidéken,
Leicestershire-ben nőtt fel és szociológiát tanult a közeli Goldsmith
College-ban. Mark rendszeresen látogatta öccsét, magával hozva gitárját, hogy a
kocsmai záróra után vég nélküli örömzenélés következzék.
John
Illsley: „A kezdetektől fogva jól együtt tudtunk működni. Volt egy-két
buli, amit Mark zenekarával játszottam, mert a basszusgitárosuk barátnője éppen
akkor várt babát. Aztán egész éjszaka ott ültünk a kocsmában és arra
gondoltunk, hogy új zenekart alapítunk. Mark és közöttem mindig erős egyetértés
volt a dolgok menetét illetően. Nagyon ritkán fordult elő, hogy valamiben nem
értettünk egyet.”
Knopfler
bemutatta öccsét és Johnt Pick Withersnek, egy nagyon impulzív (de épp munkanélküli)
dobosnak, aki ekkor hagyta félbe munkáját a Lindisfarne muzsikusával, Rod
Clements-szel. Így már négyen zsúfolódtak be próbálni a nyomorúságos kis lakásba
a falakat leszigetelve, és bízva a szomszédok jóindulatában.
David
Knopfler: „Sosem beszéltünk konkrét
dolgokról, azok csak maguktól kialakultak és működtek is. De Mark és én máshogy
láttuk a zenekaron belüli kapcsolatokat. Én azt akartam, hogy egyenrangúak
legyünk, míg Mark autokráciára törekedett.
Pick
Withers volt a banda egyetlen olyan tagja, akinek semmiféle „civil” munkája nem
akadt, a Dire Straits nevet is ő javasolta, így 1977 nyarán ezzel az új névvel
zavarták le első koncertjüket. A
deptfordi „lakosztály” mögötti füves réten, egy rögtönzött punkfesztiválon
léptek fel először. Az apró színpad áramellátását a lakásból kivezetett
kábellel oldották meg. Illsley emlékezett, hogy az igazságosság jegyében ennek
a délutánnak a számláját megosztották az eleinte zsörtölődő punk-zenekarokkal.
Az
észak-londoni Pathway Studioban készítették első felvételeiket abból az 500
fontból, amit John örökölt a nagymamájától. Az eredeti szalagon – amit Mark
őriz – öt dal hallható, köztük a „Sultans of Swing”, egy szerencsétlen jazz
combo londoni próbálkozásainak lazára vett beszámolója, valamint a hozzá képest
lankadt csoszogásnak tűnő „Down To The Waterline”.
A
szép, lírai hangulatú játék, Knopfler lakonikus stílusú énekhangja valami újat,
frisset, különbözőt jelentett. A rádiós DJ és rock-szakíró Charlie Gillett
megkapta a szalagot, amelyet azonnal az éterbe küldött, és riasztotta a
Phonogram Records egyik bennfentesét, John Stainze-t, aki rögtön lecsapott az
újdonságra. Innen már csak egy rövid lépés volt eljutni a már akkor is
koncertszervezéssel foglalkozó Ed Bicknellhez, aki először a camdeni Digwalls
Club színpadán látta a zenekart.
Bicknell
még egyetemista korában, a ’60-as években került be a zenei üzlet körforgásába,
akkor még önkéntesként, passzióból foglalkozott turnészervezéssel olyan
bandáknak, mint a Led Zeppelin, a The Who, a Pink Floyd. Később aztán már
hivatásként választotta ezt a munkát, és a
NEMS-ügynökségnél kezdett dolgozni, akik a Deep Purple, a Black Sabbath
és Elton John ügyeit intézték. Az már csak véletlen, hogy Bicknellt is a „damaszkuszi
útjához” a Shadows vezette, akárcsak a Knopfler-testvéreket.
Ed
Bicknell: „Azon az estén két dalukat
hallgattam meg, majd megkerestem Johnt – Ki az a gitáros, akinek a kezében a piros
Stratocaster lóg? Ő a főnök? Ha Mark egy kék Gibsonon játszott volna, biztosan
nem néztem volna meg őket, de egyszerűen minden elképzelésemet felülmúlták.
Emlékszem, azon az estén hosszú bőrkabátot viseltem, nylonszőrme gallérral, és
amikor bementem az öltözőjükbe, hogy találkozzam velük, a kabát vége beleakadt
a piros Stratocasterba és leborította a padlóra – akkorát szólt, mint egy
ólomgolyó.”
Bicknell
szimpatikus volt a bandának, így 1977 decemberében le is szervezett nekik egy
23 fellépéses turnét – közösen a Talking Heads-szel. Két hónapon belül már a
menedzseri teendőket is ellátta, így a Dire Straits nekifoghatott az első
lemezfelvétel munkálataiba a Basing Street-i Island Records-nál. A producer
Muff Winwood, a Spencer Davis Group basszusgitárosának, Steve-nek a bátyja
volt.
Nagyon
értette a dolgát, a közönség-hangzása nélkül is fel tudta rögzíteni a
koncertet. A lemezfelvétel összköltsége
12.500 fontra rúgott, ebben a borítómunkák is benne voltak. Kilenc hónap alatt
8 millió példány fogyott belőle, Bicknell és a pártfogoltjai csak a fejüket
kapdosták – akkor most mi van -, ekkora sikerre ők sem számítottak.
A
„Dire Straits” 1978 októberében jelent meg, abban az időszakban, amikor a
második generációs punk, az új hullám olyan előadókat termelt ki, mint a The
Jam, a The Boomtown Rats, vagy a Generation X., akik különös benyomást
keltettek, kívülállóknak számítottak.
Knopfler
dalait gitárjátékának bonyolultsága jellemezte, a zenekari összhangzás gördülékeny
ritmusa, a nyitottság – letisztult és tágas, akár egy szavanna.
Gazdag zenei
terep, amelyet csak Bob Dylan, Ry Cooder és J.J. Cale kínált a hallgatóinak. De
szellemiségében talán egyetlen lemezhez állt közel, Bruce Springsteen, a
munkások szimfóniáját megteremtő „Darkness On The Edge of Town”-jához, amelynek
ugyanolyan kapcsolata van térrel, idővel. A „Dire Straits” esetében ez Newcastle
lepusztult kis hátsó utcáit, London fényes tereit jelenti, azt, ahogyan Mark
elmeséli utazását egyik városból a másikba.
forrás:
http://direstraitsblog.com/blog/untold-story-dire-straits-part-ii/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése