Az
album a megjelenésétől kezdve sikeres volt, Európa-szerte a legjobb 10 lemez
között szerepelt. Amikor 6 hónappal később Amerikában is kiadták, a Bilboard-lista
második helyét foglalta el, így 1979 elején a zenekar rögvest az Újvilág felé
vette az irányt, hogy megkezdjék első koncertkörútjukat. Dylan miattuk utazott
Los Angelesbe, hogy megnézze őket, és utána rögtön fel is kérte Knopflert, hogy
játsszék a következő lemezén, a „Slow Train Coming”-on. Mark, aki először a
Newcastle City Hall-ban látta először Dylant zenekarral koncertezni 1966-ban,
jóleső érzéssel idézi vissza, amikor egy nyitott tetejű kabrióban száguldott
végig a napsütötte Santa Monica Boulvardon hogy odaérjen a stúdióba. Akkor érezte úgy, hogy ez az, amit mindig is
akart.
„Mark volt a garanciánk a
színvonalra, hogy ne csak egyszerűen jók, hanem kivételesek legyünk”. –
ismeri el David Knopfler. „De abban az
időben nagyon is alázatos, szerény volt, amit ma nehéz lenne elképzelni. John
és én elég sokat huzigáltuk őt, mire az oltárig értünk.” Mielőtt a zenekar
elindult volna Amerikába, a lemezcégük siette őket a második lemezük
munkálataival, így a Bahamákra utaztak, hogy a „Communiqué”-t felvegyék a
producer-impresszárió Jerry Wexler irányításával, aki a Led Zeppelinnel és Ray
Charlesszal is dolgozott. Wexlernek csak annyi feladata volt, hogy kisimította
a hangzás itt-ott durvább széleit.
A
„Communiqué” rohamtempóban, alig egy évvel a bemutatkozó lemezük után jelent
meg, amit hűvösebb fogadatatás és kevesebb eladott példányszám jellemzett.
Visszatekintve azonban logikus előrelépést jelentett a zenekar életében: Wexler ragyogása élesebb fókuszba helyezte
Mark megszerkesztett, finom melódiáit, amely főleg a „Once Upon A Time In The
West”, és a „Lady Writer” dalokon érezteti hatását,szinte
mindegyik olyan, akár egy hűvös bahamai naplemente.
Ahogyan
egyre keményebb munkatempót diktáltak, a tagok közötti feszültség első jelei is
mutatkozni kezdtek. A zenekaron belüli nyomás tapintható volt, szinte
klausztrofóbiás érzés kerítette őket a hatalmába, amit a folyamatos
útközbeniség, a stúdióbeli összezártság is fokozott – de mindez leginkább a
testvéreket érintette.
„Mindent ránk nyomtak” –
idézi fel David Knopfler. „De csak
kimerültek voltunk: minden éjszaka parti, túl sok pia, a lelki és testi
egészség tönkretétele – ahogyan akkor a rockzenekarok többsége tette – és mindezt
a mértéktelenül.”
Ed
Bicknell: „Senki sem volt felkészülve az
ilyen mértékű nagy sikerre. Persze,
minden megváltozik, de te ugyanaz maradsz. Valószínű, hogy még mindig
ugyanabban a kis lyukban laksz, sonkás szendvicset majszolsz, mert a pénz csak
úgy kifolyik a kezedből. Vagy annyira megrémülsz, hogy szinte semmit sem
költesz, - és ez utóbbi történt velünk is. Azt hiszed, hogy majd jön az adóhivatal
és elviszi minden pénzed, és a jövő már nem nyújt ilyen jó lehetőségeket.”
Bicknell
szerint a testvérek közötti ellentét sokkal mélyebb volt, mint a „Dire Straits”
munkálatainál. „David problémája az volt,
hogy zenekari tagok nem voltak egyenrangúak, szerinte a munka diktatúrán
alapult, amely főleg őt érintette. Voltak kérdések, amiket ő és Mark
nyilvánosan megbeszéltek, de azok, amik valamilyen zenei témát érintettek,
azokat négyszemközt beszélték meg. Ahogyan John egyszer megjegyezte, ez
valószínűleg már David születése óta tart. Meggyőződésem, hogy David csak Mark
öccseként volt a zenekar tagja és nem azért, mert olyan nagyszerű ritmusgitáros
lett volna – Mark bárkit találhatott volna helyette.”
„John Illsley és én egy
kávézóban találkoztunk Notting Hill-ben, egy fényes tavaszi reggelen, 2015-ben.
Abban a pillanatban, amint belépett az ajtón, a rádióban megszólalt a „Romeo
and Juliet”. John csak mosolygott ezen a
véletlen egybeesésen és kijelentette, hogy ez a dal - 35 év után - teljesen úgy szól, mintha tegnap vették volna
fel.”
Ennek
a dalnak a megjelenése fordulópont volt Mark életében – mintha ő is átlépte
volna a Rubicont – csak már, mint a zenekar egyetlen dalszerzője. Mindig is
termékeny szerző volt, de ahogy közeledett a harmadik lemez kiadása, új
távlatokban gondolkodott. Elképzelte, hogy a zenekar hangzását billentyűsök
bevonásával intenzívvé teszi, így több mozgástere marad a bonyolultabb területek
felfedezéséhez. A „Romeo and Juliet” volt az első eredménye ötleteinek. Egy
közel hatperces hullámvasút menete, amely végigrobog egy tönkrement szerelmi
viszony roncsain.
Ed
Bicknell: „Emlékszem, amikor bejött
hozzám az irodába és először nekem játszotta el. Nem tudtam megszólalni, csak
ültem, és hitetlenkedve bámultam magam elé. Mark akkor már tudta, hogy ezt a
meccset is ő nyeri és véglegesen övé a polpozíció.
Knopfler
ezzel végleg magához ragadta a banda irányítását elég provokatív módon, de ez
csak még jobban súlyosbította a többi, felszínre bukkanó problémát, amikor a
zenekar New Yorkban belefogott a harmadik album, a „Making Movies”
munkálataiba. Bicknell szerint a hároméves, folyamatos, megállás nélküli munka
állandó nyomás alatt tartotta őket és így derült ki, hogy a „Romeo and Juliet” nagyon
is személyes élményekből született.
Ed
Bicknell: „A zenekar tagjai különböző
módon viszonyultak a barátnőkkel való
kapcsolatokhoz, de azok általában katasztrofálisak voltak. További nehézséget
jelentett az együttesen belüli konfrontációs helyzet, amikor az egyik mást akar
és a többség nem támogatja – bizonyos emberek nem kedvelnek bizonyos embereket,
és ez engem is nagyon zavart már. Azt hittem, hogy az zenekar hamarosan
felbomlik.
Először
is, nem segített a helyzeten semmit, hogy a stúdióban Jimmy Iovine producerrel
dolgoztak. A bámulatos new yorki épp akkoriban fejezte be Bruce Springsteen és
Tom Patty lemezeinek munkálatait és fáradhatatlannak tűnt az általa diktált
tempóval. Az első héten csak azzal foglalkozott, hogy a dobhangzás minél
tökéletesebb legyen. Ebben az üvegházi környezetben a két Knopfler hamarosan
egymás torkának esett.
David
Knopfler: „Mielőtt elkezdtük volna a
felvételeket, Jimmy elvitte Markot, hogy nézzen meg egy sessiont Bruce
Springsteennel, amitől aztán leesett az álla. Bruce-t mindenki „Főnök”-nek
hívta, amit ő teljesen természetesnek tartott. De közel 30 évet töltött azzal,
hogy a főnökséget elsajátítsa, és hogy jó főnök legyen. Mark nemrég hagyta ott
a tanári pályát és nem tanulta meg, hogyan igazodjon el mások képességeit
illetően. Ennél a pontnál a kapcsolatunk már olyan rossz volt, amilyen csak
lehetett. Amikor elkezdtük a „Making Movies”-t rögzíteni, már ő volt a király, de
ő volt az pasas is, akivel a szállodai szobámat meg kellett osztanom – hogyan tudtam
volna engedelmes lenni?”
A
szakítás gyors volt és kegyetlen. A testvérek robbanékonyan érveltek, de David vesztett.
Visszautazott az Egyesült Királyságba, ahol aztán szólókarriert kezdett. Három
évvel később meghívta Markot a bemutatkozó lemezére, de végleg eltávolodtak
egymástól.
Ed
Bicknell: „David távozása nem volt
kellemes, de mindenképpen bekövetkezett volna.” A menedzser szerint ez az
egyenrangúság-probléma eredményezte két évvel később a dobos, Pick Withers
távozását is. „Marknak nagyon erős
személyisége van, határozott, elszánt, és néha könyörtelen is. De
könyörtelennek kell lenned, ha egy zsírral bekent oszlopra akarsz felmászni. A
zenekari demokrácia szinte sohasem működik.”
David
Knopfler távozása után a lemez felvételei felgyorsultak, Jimmy Iovine a munkába
bevonta az E-Street Band billentyűsét, Roy Bittant, aki szívfájdító dallamokkal
töltötte fel a másik klasszikust, a „Tunnel of Love”-ot, amelyen Knopfler
lágyítja Dylan-féle gördülő mennydörgését és Bittan néhol kemény
zongorafutamait. Amikor Bicknell meghallgatta a kész felvételt, azt monda, hogy
olyan érzése van, amikor egy felszálló sugárhajtású gépen ül.
forrás:
http://direstraitsblog.com/blog/untold-story-dire-straits-part-iii/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése