17 millió eladott lemezzel a
statisztikájában 1985 tavaszán tizenegy hónapos világkörüli turnéra indult a
Dire Straits. Koncertkörútjukat Izraelben kezdték meg, Magyarországra
Jugoszláviából érkeztek. Az óriási érdeklődésre való tekintettel a szervezők meghosszabbították
az együttes itt tartózkodását: így született meg a négy fellépésről szóló
megállapodás.
Mark Knopflerrel Fiala János készített interjút, amely a Polifon 1985/4. számában jelent meg – itt változtatás nélkül kerül közlésre.
Az együttes vezetője számára a
magyarországi fellépés némi többletet jelentett:
Valóban,
apám Miskolcon született. Magyarországot azonban nem érzem közelebb magamhoz
más országhoz képest. Az azonban biztos, hogy másképp nézem.
Kitért a közvetlen válasz elől.
Hosszas gondolkodás után így felelt: Sokat
fogok mesélni apámnak magyarországi élményeimről. Annyi dologról fogunk
beszélgetni, mint ahány tégla van a hátulsó falban.
Dire Straits magyarul
körülbelül annyit tesz, a „tönk széle", de már a kezdetben sem
„katasztrófazenét'’ játszottak. Precíz megmunkáltság, fölényes biztonság és
hangminőség jellemzi világukat. Az együttes 1977-ben már némi hírnévre tett
szert Angliában, egyebek között mint a szigetországban vendégszereplő, és azóta
hazánkban is járt Talking Heads előzenekara.
1978-ban megjelent Dire Straits
című első nagylemezük az úgynevezett „intellektuális rock" képviselőjeként
mutatta be a csapatot. Mark Knopfler jellegzetes, fakó énekhangja és kifinomult
gitárjátéka először a Sultans Of Swing demofelvételén hangzott el. Ez a szám
volt első nagylemezük slágere is. Elkészítésében Mark Knopfler és testvére David,
valamint John lllsley és Pick Withers működtek közre. 1979-ben megjelent
második nagylemezük, a Communiqué. E két lemez anyaga adta első amerikai
turnéjuk programjának gerincét. S bár a producerek közül nem egy ódzkodott a
Dire Straits-től, az amerikai út meghozta az átütő sikert. A koncertturnéval
járó fizikai és szellemi igénybevétel meghaladta David Knopfler erejét, kivált
a zenekarból.
Jó
a kapcsolatunk Daviddel. Közreműködtem az első szólólemezén. De legyen önálló,
a másodikon már nem fogok.
1980-ban látott napvilágot
harmadik nagylemezük, a Making Movies. Sikerszáma a Romeo And Juliet. 1982-ben
következett a negyedik LP: Love Over Gold. Egy ’83-as koncertről jelent meg
első dupla albumuk Alchemy címmel Idei turnéjukat megelőzően adták ki hatodik
nagylemezüket, a Brothers In Arms-t.
Játszottatok már olyan
országban, ahol ilyen kevés lemezetek kelt el, mint Magyarországon? — hangzott
el az állami kereskedelmet inkább, mint az együttest „cikiző” kérdés az első
budapesti koncertet követő sajtóértekezleten.
Ezt
nem tudom — szólt a diplomatikus válasz —, de azt igen, hogy az a fergeteges biztatás, amivel az együttest
fogadták, hihetetlenül rokonszenvessé tette az itteni közönséget. A csarnok
hangulata pedig akár egy arénáé.
Mire Magyarországra értek, a
zenekarnak csupán két alapító tagja maradt meg: John lllsley, a színpadon
háttérben meghúzódó basszusgitáros és természetesen Mark Knopfler, a
zeneszerző, varázslatos gitáros, producer, filmíró, aki hajdan, az első
amerikai turnét követően Bob Dylannel játszott, a közelmúltban pedig a harmad-(negyed?)
virágzását élő Tina Turner számára írta meg nagylemezének, a Private Dancernek
címadó dalát.
Írsz újabb számokat Bobnak vagy
Tinának?
Nem
valószínű. Bobtól teljesen elszakadtam. Tinának írtam ugyan néhány számot, de - tette hozzá maliciózus mosollyal
-, nem hiszem, hogy tetszeni fognak neki.
'
Hogy
születnek a Dire Straits-dalok?
Ihletből.
Gondolatokból. Érzésekből. Tudom is én ...
Nem gondolod, hogy dalaid túlságosan
hasonlítanak egymásra?
Nem.
Ha valaki mégis így vélekedik, az legfeljebb abból adódhat, hogy én én maradok,
és mivel sokszor hasonló hangulatok rabja vagyok, az ebből születő szerzemények
rokonságot mutathatnak egymással.
Hogyan kezdesz egy-egy dal megkomponálásába
?
Figyelem
a világot. Lehet, hogy arról is eszembe jut majd valami, ahogy most elnézem,
amint időnként egy számomra teljesen érthetetlen nyelven tátognak.
Mit hallgatsz szabadidődben?
Mint
bárki más, aki bekapcsolja a rádiót. Klasszikus zenét éppúgy, mint rockot vagy
jazzt. De magunkat sohasem.
A Dire Straitst színpadi
megjelenésében ugyanaz az egyszerűség jellemezte, ami zenéjüket is
egyedülállóvá teszi Bár a Private Investigations alatt megindult a ködgép és a
lézerágyúk is gyakrabban villogtak, az együttes jelenlétét mégsem ezek a
másodlagos elemek határozták meg. Zenéltek. Egymást nem túllicitálva.
Fellépésük csendes ünnep lehetett volna a rockzenének, ha a hihetetlenül
felizgult közönség nem produkált volna fütty- és tapsorgiát még a lírai számok
mellé is. A Dire Straits azonban nem
zavartatta magát: ha túlságosan is felforrósodott a légkör, elcsendesedtek, ha
lanyhult a hangulat, belekezdtek egy rock and rollba. A dalok stúdióminőségben
szólaltak meg, ami elsősorban a magyar zenekaroknak adta fel a leckét.
A
sajtótájékoztatón a Dire Straits lengyel rajongóinak nevében feltették a
kérdést, miért nem utazik az együttes Lengyelországba? Ez látható módon
meglepte a tagokat, Mark Knopfler azonban kivágta magát a csendből: — Majd legközelebb — válaszolta. Ha
ismét errefelé járnak, remélhetőleg bennünket is útba ejtenek.
Fiala János
forrás: Polifon 1985/4 szám
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése