A Dire Straits 1977-es megalakulása óta a
folyamatosságot, az állandóságot, a kiegyensúlyozottságot képviseli a világ
könnyűzenei iparában; annak ellenére, hogy az együttes története még egy külső
szemlélő számára sem tűnhet zavartalannak és problémamentesnek.
Mark Knopfler csapatának titka magában a zenében
keresendő: a Dire Straits - dallam- ritmus- és harmóniavilágában egyaránt -
olyan sztenderdet teremtett, amit nehéz felülmúlni, de még utánozni is. Ez a
zenei világ - amely egyszerre hordozza magában az ironikus, sőt gyilkos humort,
illetve a megingathatatlan harmóniát és biztonságot - nem kötődik korszakokhoz
és divatirányzatokhoz.
Nem kell különösebb jóstehetség ahhoz, hogy
megállapítsuk: a kvintett életműve a harmadik évezredben is a maradandó zenei
értékek közé tartozik majd - függetlenül attól, hogy a következő generációk
ízlésvilágához közel állnak-e Knopfler kompozíciói.
Az augusztusban ötvenedik születésnapját ünneplő énekes-gitáros,
zeneszerző és producer Mark Knopfler - akinek ősei között állítólag magyarok is
voltak -, egy kis angol vidéki lap, a Yorkshire Evening Post rockzenei
kritikusaként kezdte pályáját, s az újságírás mellett sokáig csupán amatőr
szinten zenélt.
A hetvenes évek közepétől a Loughton College-ban képzőművészetet
tanított, miközben esténként dél-londoni külvárosi pubokban énekelt és
gitározott. 1977-ben fivérével, az ugyancsak énekes-gitáros Dave Knopflerrel,
valamint John Illsley basszusgitárossal és Pick Withers dobossal hozta létre a Dire
Straits együttest. Magyarul nehezen visszaadható nevük szabad fordításban azt
jelenti: a tönk szélén.
Másfél évig intenzíven próbáltak, és klubokban, kisebb
színháztermekben léptek fel, majd megjelentették első kislemezüket és a brit,
illetve az amerikai sikerlista élmezőnyében szereplő Sultans of Swing egy
csapásra ismertté tette a csapat nevét.
Mint egy tengerentúli könnyűzenei lexikon találóan
megjegyezte: „Knopfler monoton éneke és könnyed gitárpengetése elbűvölte a
kemény, súlyos rockzenébe belefáradt közönséget.” A problémák a második
nagylemez, az 1979-ben napvilágot látott Communique után kezdődtek. A szerény
és visszafogott Knopfler egyre nehezebben bírta a sztárszerepet: sűrű
személycserék jelezték, hogy több muzsikus társával is egy életre összeveszett,
s közben a Dire Straits mellett egyre többet foglalkozott produceri és
zeneszerzői tevékenységgel.
A nyolcvanas évek eleje, a Making Movies és a Love Over
Gold című album mégis újabb és újabb világsikereket hozott: a Romeo and Juliet
(1981) átmenet a költészet és líra, illetve a kíméletlen (ön)irónia között; az
egy évvel későbbi Private Investigations sokak szerint Knopfler
legkifinomultabb, a Twisting by the Pool (1983) pedig kétségkívül
legoptimistább, legdinamikusabb munkája.
1983-ban Knopfler két év alkotószabadságot engedélyezett
a zenészeknek - és elsősorban önmagának -, de aztán 1985-ben visszatértek a
stúdióba, hogy elkészítsék a Brothers in Arms című lemezt, amelyet pontosan egy
évig tartó világ körüli turné követett. Hiába aratott azonban frenetikus sikert
a Music Televisiont és a hozzá kapcsolódó életformát gúnyoló Money for Nothing
(amit furcsa módon éppen az MTV vitt diadalra); a Dire Straits minden erényét
magában foglaló Walk of Life vagy a címadó dal, a Brothers in Arms, Knopfler
elhatározta, hogy a Wembley stadionban, Nelson Mandela hetvenedik születésnapja
tiszteletére rendezett monumentális koncerttel végleg lezárja a zenekar
történetét.
Amikor a Dire Straits bejelentette feloszlását, sokan azt
hitték, csupán reklámfogásról, néhány hónapos pihenőről van szó. Knopfler
azonban sokáig kitartott döntése mellett: Chet Atkinsszel, Joan Armatradinggel,
Randy Newmannel és Eric Claptonnal dolgozott, Notting Hillbillies néven (nem
különösebben eredményes) zenekart alapított, sokat komponált, s csak a
kilencvenes évek elején látta be, hogy a Dire Straits felélesztése szakmai és
üzleti szempontból is bombasikert ígérő vállalkozás lehet. Az 1991-es On Every
Street album, az arról kimásolt kislemezek és a lemezbemutató koncertkörút volt
a Dire Straits utolsó nagy dobása. Azóta Knopfler és a többiek is a
nosztalgiából élnek: válogatásalbumokat adnak ki, néha összejönnek és
koncerteznek, de mindannyian tudják, hogy a csapat aranykora egyszer és
mindenkorra lezárult.
A zenekar legsikeresebb dalait tartalmazó legújabb válogatás
- Sultans of Swing, The Very Best of Dire Straits - ideális lehetőséget nyújt
a mai fiatalok számára, hogy a nekik megfelelő „csomagolásban” ismerjék meg a
brit popzene történetének meghatározó jelentőségű együttesét. Tökéletes
minőségű, korszerűsített hangzás, s hozzá a megunhatatlan kompozíciók:
elismerésre méltó keresztmetszet másfél évtized terméséből. Íme, az 1999- es Dire
Straits: a digitalizált legenda.
RETKES ATTILA
forrás: Magyar Hírlap - 1999.01.09. (7. szám)
nyűzenei iparában; annak ellenére, hogy az együttes története még egy külső szemlélő számára sem tűnhet zavartalannak és problémamentesnek.
i iparában; annak ellenére, hogy az együttes története még egy külső szemlélő számára sem tűnhet zavartalannak és problémamentesnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése