John Illsley a Dire
Straits basszusgitárosaként maga is részese volt annak a hatalmas sikernek,
amit a zenekar világszerte bezsebelt magának – a több mint százmilliós
példányszámú lemezeladásoknak köszönhetően.
A
zenekar – élén az énekes-gitáros-szerző Mark Knopflerrel – alig 10 év alatt
tucatnyi slágerrel hódította meg a publikumot, amelyek közül a „Sultans of Swing” és a „Romeo and Juliet” több mint 1200 hetet
töltött az angol slágerlistákon, a „Brothers
In Arms” lemezükkel pedig világszerte az első helyre kerültek.
De
mindezeket megelőzően John Illsley egy csóró szociológus-hallgató volt, akinek
első kocsija egy leharcolt, rozsdás Rover
P5 volt – sokszor ő maga is elcsodálkozott rajta, hogy el tudott vele
indulni, ezért nemsokára lecserélte egy Wolksvagen GTI A-ra.
„Remek kis autó volt,
bírta a gyűrődést és a maga idejében gyors kocsinak számított. Sokba sem került
és nem hinném, hogy akkoriban bárki közülünk ennél drágább autót megengedhetett
volna magának …”
Az
idén 70. életévét betöltött zenész a leicestershire-i Market Harborough-ban
nőtt fel, apja bank-tisztviselőként dolgozott. A családban négy gyermek
nevelkedett szűkös anyagi körülmények között.
„Szerettük a kényelmet,
de igyekeztünk minél takarékosabban élni. A nyári szünidők idején
bezsúfolódtunk apám Vauxhall Wyvern-jébe
és elindultunk Cornwall-ba úgy, hogy nem volt sem biztonsági öv, sem rádió –
ilyenkor mindig I-Spy-t játszottunk…
Amikor már elég idős
voltam, anyám Hillman IMP-jén
tanultam meg vezetni, aztán a bátyámmal, Williammel vettünk 10 fontért egy régi
Ford Popular-t. Később Londonba
költöztem, de egy kenti fakereskedésben kaptam csak állást – meg egy Hillman Minx céges autót.”
„Később, miután
felhagytam a szociológiai tanulmányokkal, akkor vettem meg a nem túl elegáns, de nagyon
érzékeny Rover P5-öt, ami 14
mérföldet tett meg egy gallon (kb. 4.5 liter) üzemanyaggal – így nagyon
költséges volt, ha bárhová időben el akartam jutni. Bizalmi állásom volt,
gyakornokokat pátyolgattam, be akartam bizonyítani, hogy képes vagyok magasabb
képesítést is szerezni. Az iskolában viszont mindig rosszul teljesítettem, és
ott is hagytam, még mielőtt megkaptam volna a diplomámat. A szüleim őrültnek
tartottak, de mégis hagyták, hogy a saját utamat járjam ..”
Aston Martin DB5 |
A
Dire Straits megalapításának ötlete akkor merült fel, amikor John és az ifjabb
Knopfler közösen béreltek lakást Deptfordban. John ekkor még diák volt és amikor
egy délelőtt hazament, a nappaliban ott találta a földön fekvő, mélyen alvó
Mark Knopflert, aki takaró helyett a gitárját használta.
„Mark briliáns muzsikus
volt, ő tényleg értett a dalszerzéshez is. Egy esti kocsmázás alkalmával döntöttünk
úgy, hogy csinálunk egy zenekart – és innentől kezdve aztán nagyon sok londoni,
meg környékbeli klubot, kocsmát bejártunk, mire eljutottunk az első
lemezszerződésig.
A
Dire Straits 1978-tól egyre magasabban ívelő karriert futott be, amelynek
tetőpontját az 1985-ös „Brothers In Arms” lemezük jelentette, amelyből
világszerte több, mint 30 millió példányszám fogyott, és Angliában ott szerepelt
a nyolc legnépszerűbb nagylemez között. Később, 1995-ben, amikor a zenészek
útjai végleg elváltak egymástól, Illsley új vállalkozásba kezdett – kocsma és
vendéglőtulajdonos lett.
A
díjnyertes East End Arms-t vezeti Hampshire-ben, Lymington közelében, de azért
néha hiányzik neki a pörgés és a jövés-menés - az izgalom, ami akkor fogja el az embert, ha 50.000
ember előtt kell fellépni. A muzsikálást azonban sosem hagyta abba, hiszen az évek során egymás után jelentek meg a szólólemezei, a legutóbbi éppen 2019. március 1-én került a
boltokba „Coming Up for Air” címmel.
Négy
gyermekével és feleségével, Stephanie-vel él, jelenleg két autót, egy
elektromos Tesla Model S-t és egy 1960-as Mercedes SL-t használ.
„A Mercedes a kedvenc
márkám, de volt egy őrült pillanatom, amikor vettem egy 1978-as Aston Martin Vantage-t. Amikor
legelőször vezettem, olyan érzésem volt, mikor egy vadlovat kell betörni .. Egyszer
pedig Mark Knopflerrel közösen vettünk egy Aston
Martin DB5-öt, 11.000 fontért, de néhány évvel később eladtuk ugyanennyiért – ez a típus most is egy kisebb vagyont ér…”
1968 Ford Popular
1974 Rover P5
1983 Aston Martin DB5
1983 Mercedes-Benz W123 estate
1992 1978 Aston Martin V8 Vantage
2015 Tesla Model S
2016 1967 Mercedes-Benz SL
My dream car Jaguar I-Pace
1974 Rover P5
1983 Aston Martin DB5
1983 Mercedes-Benz W123 estate
1992 1978 Aston Martin V8 Vantage
2015 Tesla Model S
2016 1967 Mercedes-Benz SL
My dream car Jaguar I-Pace
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése