Hiába
van november, odakint szinte még nyári meleg van, így a Leto (Nyár) című orosz film megtekintését, esetleg újranézést
ajánlom az olvasóknak, Sajnálatos, hogy
kevés orosz film kerül a hazai mozikba, pedig vannak igazán nagyszerű alkotások
(Pavel Lungvin, Vladimir Bortko
rendezései), de az idei Cannes-i Filmfesztiválon több kategóriában is jelölt Leto-t, Kirill Szerebrennyikov filmjét július
26-tól nálunk is vetíteni kezdték.
Nyár.
Nemcsak az évszakot jelenti, amikor mindenki a vízpart mellett lazán és
könnyedén tölti a szabadságát, hanem a változás előtti időszakot is, amelyben a szovjet fiatalok élték
mindennapjaikat, alámerülve a Nyugatról beáramló pop-rock és punkzene nyújtotta
élvezetekbe. A film Leningrádban
játszódik, ahol is egy kezdő zenekarnak korántsem volt egyszerű megmutatnia
magát, mert egyrészt nem volt fellépési lehetőségük, másrészt, ha be is
juthattak egy kultúrházba, előtte szigorú cenzúrán kellett átesniük, amely általában meg is állította az el sem indult karriert.
A
főszereplők szintén valóságos személyek, Mike
Namuenko az Akvárium és a Zoopark együttes énekes-gitárosa,
valamint Victor Tsoi, a legendás Kino zenekar énekese – egyikük sem él
már, Tsoi 1990-ben, Naumenko 1991-ben hunyt el, haláluk
körülményeit nem teljesen tisztázták a hivatalos jelentések.
Mike Naumenko
(1955-1991) túl azon, hogy remek zenész volt, rendelkezett annyi angoltudással,
hogy lefordítsa nyugati kedvenceinek szövegeit, és azokat hol eredetiben, hol
oroszul adta elő. 1981-ben alapította meg a Zoopark
nevű formációt, amely a legjelentősebb blues-rockzenekarrá vált, majd jött Victor Tsoi (1962-1990) aki nála is
nagyobb sikereket ért el a Kino
zenekarral.
Victort,
(Teo Yoo) mint kezdő muzsikust Mike (Roman Bilyk) felkarolja, és beajánlja Leningrád egyetlen rock-klubjába,
amelynek egy lepukkant művelődési ház adott otthont. Igaz, nem nevezhető igazi
rock-klubnak, mert a közönségnek szinte néma csendben, ülve kell
végighallgatnia a produkciókat, minden más egyéb tetszésnyilvánítás szigorúan tilos
… ahogyan sok minden más is tilos volt a ’80-as évek elején, a
Brezsnyev-korabeli Szovjetunióban.
A
film története - amely Naumenko özvegyének, Nataljának
(Irina Starshenbaum), (a filmben
Natasa) visszaemlékezéseire épült -, különleges egyvelege a történéseknek. Rock-történelem: hogyan kezdte
pályafutását a Szovjetunió legjelentősebb rockzenekara, a Kino. Szerelmi történet: Natasa és Victor
érzelmileg egyre közelebb kerülnek egymáshoz, a közöttük lévő viszony több, mint
barátság, de mégsem szerelem – csak majdnem. Ugyanakkor korrajz is – és talán Vlagyimir
Putyin szemét ez szúrta a legjobban –, hogy a szovjet fiatalok csak
titokban, lakásokban, eldugott helyeken – (pl. kazánházban) játszották le a
féltve őrzött felvételeiket. Kézzel másolt kis füzetekben terjedtek el a Pink Floyd, Lou Reed, Bob Dylan, David
Bowie, a Doors, a T-Rex, Iggy Pop, Blondie, a Beatles és a Rolling Stones
szövegei, melyek egyet jelentettek a lázadással, a megszokottal való
szembefordulással – és amitől a hatalom annyira félt: a változás iránti
igényekkel, és a forradalommal.
Az
orosz elnöknél jobban senki sem tudhatja, hogy bár ez a film 1981-ben játszódik,
azért a jelenkorral való párhuzamok tökéletesen érzékelhetőek: a hatalom
mindenkiről mindent tudni akar, bárkit bármikor elvihetnek, aki másként
gondolkodik, beszél és alkot. A rendező Kirill
Szerebrennyikov (aki egyébként sosem rejtette véka alá az orosz
államhatalommal szembeni kritikáit) 2017 augusztusa óta házi őrizetben tölti
mindennapjait, mert állítólag egy színházi produkció megrendezésére kapott állami
pénzeket elsikkasztotta. Letartóztatását még a Leto utómunkálatai alatt rendelték el, és a Cannes-i
Filmfesztiválon sem lehetett jelen, bár a színészek és a stáb külön kérvénnyel
fordultak Putyin elnökhöz, aki válaszában kifejtette, hogy „nincs jogköre a
rendőrség és a bíróság döntéseinek megváltoztatására … „
De
mindezeken túl a film igazi zenei csemegével is kedveskedik a nézőknek – egyes kritikák
szerint a Leto a musical kategóriába
(is) sorolható – de ha megkérdeznék a szereplőket – köztük David Bowie-t, Marc Bolant vagy Iggy Popot – valószínűleg ők
tiltakoznának a legjobban a musical- jelző ellen. Egyébként a film egyik
főszereplője, Roman Bilyk a film zenei producere is volt egyben, a film teljes
zenei anyaga pedig elérhető az interneten is
fotók: www.vox.com
fotók: www.vox.com
https://www.youtube.com/watch?v=-RvpvZvlC50&list=PL4OSPRkA7q2O4HYFoNRLHN-IhBgkbYKnt
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése