A
közelmúltban szekér-deréknyi, nemrég megjelent rockzenei életrajzregény jutott a
birtokomba — nem véletlenül — és ezekből a mintegy 10—12 ív terjedelemben
megjelent kötetekből szeretnék lapunkban egy-egy teljes oldalnyi válogatást
adni. Elsőként az angol Dire Straits történetét taglaló kötetet mutatom be — írója
Klaus Dewes —, s a könyv ’80 nyarán
jelent meg és a zenekarnak addig mindössze két albuma volt. Azóta elkészült a Mozit csinálok című harmadik album,
amelyben már David Knopfler nem szerepel.
„Vannak
még csodák! Egy olyan szakmában, amelyben a keményszívű, minden hájjal megkent
rókák, a menedzserek és üzletemberek képesek mesterségesen slágereket csinálni,
sztárokat avatni, alakult egy ismeretlen, szinte teljes reklám és támogatás
nélkül fellépő angol zenekar, és képes volt a slágerlisták élére kerülni, maga
mögé utasítva az agyondicsért és agyonreklámozott sztárokat. Igen, a Dire
Straitsnek hívják!” Így
írt Roman Kozak, a híres
amerikai Billboard szaklap kritikusa. A többi neves szakkritikus sem
fukarkodott a jelzőkkel, Roy Carr
Londonból, Mark Cooper San
Franciscoból, Chas de Whalley
Nashville-ből és la többiek. Egyikőjük még hozzáfűzi: „Ahogyan a baseballjátékban a mérkőzések sorsa 70 százalékban a dobások
irányításának helyességén múlik, úgy a rockzenében a siker 70 százaléka az
ügyes reklámon dől el. A Bee Gees Spirits Having Flown albumához több mint
egymillió dollárt használtak fel reklámcélokra, a Dire Straits első, később
sikeres szerzeményének demo-felvétele nem került többe 400 dollárnál.”
Tényleg csoda volt a
Dire Straits? Nézzük meg!
London, a maga majd
nyolcmillió lakosával, a királyi palotától messze fekvő külvárosaival, egymás
ellen hadakozó, színes bőrű népcsoportjaival, szinte beláthatatlan terület. A
külvárosok közt találjuk Deptfordot, amely ma egyike London 32 kerületének. Itt
élt négy jó barát, Mark és David Knopfler - két testvér,- John Illsley és Pick Withers.
Itt élt igencsak
szürke, hétköznapi életet a négy jó barát, akik 77-ben még a legteljesebb
nyomor szélén állottak. Később így nyilatkoztak erről: — Ha dalainkban
mondanivalót találnak, az nem véletlen. Azt a nyomort, azokat a
megpróbáltatásokat nem lehet soha elfeledni. Mi négyen kitörtünk onnan és
legalább dalainkban adunk biztatást azoknak, akik hasonló körülmények között
élnek. — A Knopfler-fivérek már korán zenebarátok lettek és bejártak a
városka lemezboltjába, ahol — ha nem volt pénzük megvenni —, legalább
meghallgathatták az újdonságokat. John ott szolgált ki a boltban, és ha kevesen
voltak, előszedte régi basszusgitárját és játszott a lemezrajongó új
barátainak. Kibérelték egy rogyadozó ház hátsó, 8X8 négyzetméteres szobáját,
amit kineveztek stúdiónak, próbateremnek. Az erős hangok odacsalták a környék
fiatalságát, köztük egy Pick Whiters nevű alkalmi muzsikust, dobost. Együtt
voltak hát négyen és a kis zenei kuckóban sorra készültek a szerzemények,
közöttük „77 elején a „Sultans of Swing”
című ...
Nemsokára felléptek a
környék klubjaiban, már öt szerzeményük volt és végül összegyűlt az a bizonyos
szerény összeg, amelyért felvehették dalaikat lemezre egy stúdióban és
elküldhették a rádiók lemezlovasainak. Ezek egyikének megtetszett és mind az
ötöt lejátszotta műsorában. Amikor másnap, egy számukra ismeretlen közönség
előtt fellépett a Dire Straits, a nézők sorra kiabálták be a címeket . . .
Megkezdődött egy karrier . . .
Az első „profi-lemez”
felvételeit az a Muff Winwood
vezette, aki annak idején Budapesten is járt, a Spencer Davis Group
muzsikusa, Stevie Winwood öccse. És
még egy magyar vonatkozás : a Knopfler testvérpár édesapja valóban magyar
származású muzsikus, aki 45-ben emigrált Angliába, ahol egy skót tanítónőt vett
feleségül. A 49-es születésű Mark előbb újságíróskodott, majd három évet járt
egyetemre és hatéves(!) kora óta forgat gitárt. John kétméteres óriás, akinek lemezbolti pályafutásáról már esett
szó. Whiters, a dobos afféle
kistisztviselő külsejű. Flanel-nadrág, pulóver, rövid haj, szerény modor,
azután a dob mellett kiéli minden temperamentumát. A swing dervise...
Dave, az öcs, a zenekar
bébije, 1952. decemberi születésű. Szociológiát tanult és ideálja a bátyja
volt. Ha zenekart alapított, akkor neki is ott a helye. (’80 nyarától új ideált
találhatott, kilépett soraikból.) Az első nagyszabású
siker: közös turné a híres új hullámos Talking
Heads- szel. A nagynevű zenekar barátian kezelte az előzenekar tagjait,
használhatták a koncerten az ő saját felszerelésüket: ez még kevésbé híres
zenekaroknál is nagy szó . . . Végre ’78-ban az első album és újabb turné,
ezúttal a még híresebb amerikai zenekarral, a Styx-szel. A Dire Straits ismét csak előzenekar, az első koncert
színhelye Rotterdam. A koncert első része mindent elsöprő siker, ráadásokkal,
viszont a Styx hangversenye végén
csak néhány tucat rajongó maradt. . .
Ugyanez ismétlődik meg
Hamburgban. Igen, vannak még csodák, ezt a csodát a Dire Straitsnek hívják . .
. Csakhogy a hazájában 15 ezres publikumhoz szokott Styx nem hagyta annyiban a dolgot, mint a Talking Heads. Az erősítőt, a fényeket az ő emberük kezelte, és azt
az utasítást kapta, hogy az előzenekarnál helytelen arányokban keverje a hangokat,
és előnytelen, tompa fényt bocsásson a muzsikusokra: Az eredmény: a turné többi
fellépését lemondták . . .
Ezután jött az amerikai
turné. Hárommillió példány lemezeladás, óriási siker.
Miért? Mert ezt a fajta
zenét sehol sem játsszák, semmihez nem hasonlítható. Barokk gitározás, egyéni
hangok. „79.: megjelenik a második LP, a Communiqué
és a Mester, a Próféta, a Költő, a rockzene apostola, Bob Dylan érdeklődni kezd e szokatlan hangzású muzsika alkotói
iránt. Szerződteti Mark Knopflert és Pick Whiterst a Lassú vonat érkezik című albumának készítői sorába. (Talán ennek
hatása, hogy a harmadik Dire Straits-nagylemez annyira „Dylan-es” hatású énekében,
szövegében.) És ez a válasz arra a kritikára, hogy az első két album zeneanyaga
mennyire hasonlított egymásra. Mark: „Ez csak természetes, hiszen minden
muzsikánk élményeken alapszik és a két LP között mi nem éltünk át olyan
eseményt, ami radikálisan megváltoztatta volna muzsikánkat. Talán a harmadik …”
Ez igaz. Megváltozott a
zene, a szövegek és az összetétel: a bibliai „kicsi Dávid” már nem hárfázik
velük .. .
Szerző: Tardos Péter
forrás: Ifjúsági
Magazin – 1981.02.01./2. szám
fotó:https://www.udiscovermusic.com/stories/dire-straits-20-songs/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése