Miközben
a gitáros rendületlenül járja saját útját az 1996-os Golden Heart megjelenése
óta, egy sereg, hozzá hasonló gondolkodású zenész csatlakozott hozzá zenei
utazásai közben. Igaz, hogy ma már csendesebb vizeken egy jóval kisebb hajót
kell irányítania azok után, hogy a Dire Straits-korszak zajos sikerhullámai
egyre inkább összecsaptak a feje fölött. De a közben eltelt közel két évtized
és a most megjelent Tracker egyértelműen azt bizonyítja, hogy kedvenc gitárosunk
ugyanolyan lelkesen kutatja a zene mélységeit, akár egy kezdő muzsikus.
A dalszerzés vicces nyomon követése az idő múlásának
Minden
új projekt Knopfler életének, környezetének és élményeinek olyan sajátos
aspektusaira támaszkodik, amik jelenleg is foglalkoztatják – csak néha tekint
vissza a stadionkoncertek őrületeire és a még korábbi, egyszál-gitáros-napokra.
Amikor
2015. március 16-án megjelent a Tracker, vele együtt megjelent egy
fiatalember, aki a ’60-as évek közepén kezdi megszerezni szerző-előadói
tapasztalatait, saját zenei útját keresve.
A Tracker sok
szempontból az idő múlását követi nyomon. Számomra fura módon, kicsit viccesen
ment végbe az a változás, ahogyan egyre idősebb lettem, dalokat írtam, és
körbeutaztam néhányszor a világot. Az idő – ahogyan múltak az évek – úgy vált
nekem is egyre fontosabbá, most máshogyan szemlélem a dolgokat, mint
fiatalkoromban.
Mint
ahogyan azt megszokhattuk, a lemez megjelenését egy nagyobb koncertkörút
követte, de Knopfler és társai tudatosan inkább a kisebb helyszíneket
preferálta annak ellenére, hogy a nagyobb koncerttermek is tárt karokkal várták.
Ennek talán az lehetett az oka, hogy a 70 napos Privateering-turnén 2013
áprilisa és júliusa között végigutazták egész Európát – Bukaresttől Brémáig,
Stuttgarttól San Sebastianig.
Észak-Amerika
nem véletlenül maradt le a listáról, mert ott az előző év őszén Knopfler régi
barátját és mesterét, Bob Dylant kísérte
el egy turné erejéig.
A Bobbal való közös
fellépés lehetősége váratlanul ért, nem számítottam rá …ezért a Tracker
munkálatait is át kellett ütemeznünk, valamint a lemez anyagán is változtattam
itt-ott, mikor visszatértünk a stúdióba. De végül örültem,
hogy ez így alakult, mert a lemez végleges hanganyának kialakításához ez a kis
kitérő segített hozzá.
Finoman adagolt színes történetek
Knopfler
nyolcadik lemezét a saját stúdiójában készítette, eredetileg 11 dallal, de a
deluxe- és a boxset-változatok még további hat szerzeményt is tartalmaznak. A
nyitódal a vidám hangvételű, hamar fülbemászó Beryl amely picit valószínűtlen
címe egy dalnak, de a gitáros ezzel adózott az általa csodált liverpooli
írónőnek, Beryl Bainbridge-nek.
Beryl Bainbridge
csodálatos író volt – ahogyan ezt sokan tudják is – egy
nagyon öntudatos liverpooli munkásosztálybeli lány. A kiadója viszont olyan valaki,
aki egyáltalán nem értékelte az írásait. A Booker-díjra ötször jelölték, de a
fenti szerencsétlen körülmények miatt sohasem kaphatta meg. Sosem járt
egyetemre, nem szerzett hivatalos képesítést, és úgy hiszem, hogy az irodalmi
életet nagyban befolyásolók inkább azokat részesítették előnyben, akik más,
jóval képzettebb közegből érkeztek.
A
közreműködő muzsikusokat illetően számosan megfordultak a British Grove Studios
termeiben, mint például a Dire Straits egykori billentyűse Guy Fletcher, a hegedűn és lanton játszó John McCusker, Mike
McGoldrick sípos-fuvolás, Richard
Bennett gitáros, a basszusgitáros Glenn
Worf, valamint a szaxofonos Nigel
Hitchcock. A
sokoldalúan tehetséges, hegedűn, bendzsón és ritmusgitáron játszó Bruce Molsky az Appalache-hagyományait
követő zenéjével üdítő színfoltja a lemeznek, csakúgy mint az énekes Ruth Moody, aki remek
énekhangjával teszi
sejtelmes-bársonyossá a Wherever I Go-t.
Ruth Moodyt először a
saját formációjában, a The Wailin Jennys-ben
hallottam énekelni, amely egy háromtagú kanadai női zenekar. A lemezeit
hallgatva szinte azonnal megfogott a hangja, mert van benne valami egészen
éteri.
A nyomozás izgalma
A
Tracker elég jó sajtókritikákat kapott, az American Songwriter Magazin egyik
szakírója, Hal Horowitz szerint: a kelta, a jazz, a country és a folk stílusjegyeit
viselő csodás dallamok finoman keverednek a rock-hangzással, miközben a
hallgatót egy kényelmes sétára invitálják. A 11 dal egy órácskára kikapcsol az
időből … és a kicsit szomorkás hangulat végig átitatja Knopfler beszélgetős-énekmondos
történeteit, amikkel nem siet, inkább készakarva, finoman adagolja hallgatóinak.
A
The Boston Globe munkatársa, Ken Capobianco még kiegészíti a fentieket azzal,
hogy: Mark Knopfler nem csinál semmit,
csak amihez a legjobban ért: finoman kimunkált, elegánsan elrendezett, az
érzelmek mélységeibe lenyúló dalokat ír, amelyek közül sokan - túl az ötperces időtartamon - jóval tovább bennünk maradnak.
A
Tracker az Egyesült Királyságban a listák harmadik helyére, míg az európai
országok közül, Németországban, Hollandiában, Dániában, Norvégiában és Ausztriában
az első helyen végzett.
Knopfler
az egyik interjúban elismerte, hogy a címválasztás tulajdonképpen a saját
nyomozati munkája, amellyel életének és pályafutásának egy-egy apró mozzanatát villantotta fel.
Nincs ebben semmi
különös. Mindenki kutatja a múltját, ötleteket, emlékeket, tárgyakat keresve,
amely során az eset teljes kivizsgálásra kerül – mint egy krimiben – de persze
az is előfordul, hogy nem vagyunk biztosak abban, hogy mit szeretnénk megtudni,
így végül néha teljesen más konklúzióhoz
jutunk – ez a nyomozás izgalma.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése