Jack Thomas Sonni (65) amerikai muzsikus-szerző, de
leginkább a Dire Straits ritmusgitárosaként vált igazán híressé a zenekar „Brothers
In Arms” nagylemezének megjelenését követő turné időszakában.
Sonni
Indianában (Pennsylvania) született, gyerekkorában tömény zenei oktatásban
részesült – zongorázni, trombitálni tanult, a gitár csak később jelent meg az
életében.
1977
őszén Manhattanbe költözött, majd alig egy év múlva munkát vállalt az újonnan
megnyílt Rudy’s Shop-ban, (Rudy Pensa gitárboltjában), ahol
hamarosan sok neves muzsikussal volt lehetősége találkozni, többek között a
Dire Straits-tagokkal is – először David Knopflerrel, majd annak
bátyjával is.
1984-ben
részt vehetett a „Brothers In Arms” lemezfelvételének munkálataiban, ő használt
gitár-szintetizátort a „The Man’s Too Strong” szerzeményen,
valamint becsülettel végigcsinálta az együttes szinte vég nélkülinek tűnő
megaturnéját 1985-86-ban.
Fentiek
ismeretében szeretnénk megosztani egy 2010 decemberében készült interjút,
amelyben egy norvég Dire Straits rajongói klubtag beszélgetett a gitárossal a
pályafutásáról, zenéről, sikerekről.
Manapság a legtöbb
zenerajongó Önt a Dire Straits „másik” gitárosaként ismeri. Mesélne életének
korai szakaszáról? Mikor vett először kezébe gitárt?
Ahogyan
visszaemlékszem, a zene mindig része volt az életemnek. A szüleim imádták a
muzsikát, anyám nagyon jól zongorázott, apám pedig állandóan Frank Sinatrat, countryt, meg a korai
rock & roll-előadókat hallgatta. Az első hangszeremet – egy zongorát – 8
éves koromban kaptam. Aztán 3 évig trombitálni tanultam, de a gitározás majd
csak 14 éves koromban kezdett komolyan érdekelni. És igen, amikor a kezembe
vettem… soha nem tettem le többé, végleg nála kötöttem ki!
Amikor már elég jól
játszottam, szerettem mások előtt zenélni – templomban, kávéházakban, iskolai
rendezvényeken. Az egyetemet (University of Connecticut) is a zene miatt
hagytam ott, pontosabban a zeneiskola (Hartford Conservatory of Music) miatt.
Miután megkaptam a diplomámat, helyi zenekarokban kezdtem gitározni. A hét hat
napján főleg éjszakai klubokban, bárokban zenéltünk – szinte mindent
játszottunk, jazz-sztenderdektől kezdve egészen a TOP40 slágerekig.
Aztán, amikor New
Yorkba költöztem sokat tanulmányoztam Elliot
Randall, a hihetetlenül tehetséges session-gitáros játékát, főleg a Steely Dannel felvett dalait – és
elhatároztam, hogy én is hasonló pályát szeretnék befutni, ezért az elkövetkező
10 évet session-zenészként klubokban, éjszakai bárokban zenéltem végig.
Aztán a ’80-as évek
közepén csatlakozott Mark Knopflerhez
és csapatához. Hogyan jött a lehetőség?
Már jó néhány éve
Rudy gitárboltjában dolgoztam, Manhattanben, amikor az egyik nap Mark sétált be
az üzletbe. Azért jöttek a városba, hogy elkezdjék a „Making Movies” felvételeit és épp egy új gitárt szeretett volna
venni. Elég hamar barátságot kötöttünk és a következő négy évben sok időt
töltöttünk együtt ha New Yorkban járt, de sosem merült fel az, hogy legyek a
zenekara tagja. 1984 decemberében viszont megkérdezte, hogy lenne-e kedvem
Montserrat-ra jönni és részt venni a lemez felvételein, valamint körbeutazni az
egész világot…
A „Brothers In Arms” kétség kívül minden
idők legsikeresebb albuma. Ön hogyan látja ezt?
Nagyon büszke vagyok,
hogy részt vehettem az elkészültében. Amellett, hogy kiemelkedő üzleti sikert
is jelent, fantasztikusan gyönyörű, kiemelkedő művészi teljesítmény minden
egyes dala és a turnét lebonyolító zenekar a világ legprofibb együttese volt.
Ezért nagyon örülök, hogy én is tagja lehettem a csapatnak, részesülhettem
minden sikerében.
Melyek a legkedvesebb
emlékei ebből az időszakból?
Nos, kedves és jó
emlékekből olyan sok van, hogy meg kell várnia azt a könyvet, amelyben majd
mindezeket leírom. De mégis, a legemlékezetesebb pillanatok azok voltak, amikor
találkozhattam és együtt játszhattam Eric
Claptonnal, Keith Richardsszal, Pete Townshenddel és Bob Dylannel.
A „Brothers In Arms” turné 1986 tavaszán
véget ért. Beszámolna arról, hogy mi történt az utolsó Sydney-i koncert után?
Ott álltam a szálloda
lépcsőjén és integettem a zenekarnak, amint a reptérre indultak, hogy
hazarepüljenek Angliába. Én még ott maradtam Ausztráliában egy kicsit pihenni –
úsztam, szörföztem és fogalmam sem volt arról, hogy akkor látom őket utoljára.
Mark Knopflert sokan
úgy jellemzik, hogy pontosan tudja mit vár el a zenészektől, akikkel együtt
dolgozik. Ön hogyan írná le Knopfler személyiségét, hogyan tudtak együtt
dolgozni, illetve most tartják-e a kapcsolatot?
Egyszer, egy
MTV-interjúban Markot „jószándékú diktátornak” neveztem, mert bár mindig ő
határozta meg az irányvonalat, de megengedte a többieknek, hogy ötleteljenek és
hozzájáruljanak a végső rendezés kialakításához. Alan Clark az évek során profin kidolgozta a Dire Straits
billentyűs hangzását és határozta meg az irányát. Én is sok lehetőséget kaptam,
hogy egy kicsit hozzátegyem az ötleteimet a „Wild West End”, a „Ride
Across The River” és a „Two Young
Lovers” dalokhoz. Egyébként, 15 éve nem beszéltem Markkal – de ismét csak
azt tudom mondani, hogy a részletekért meg kell várnia a könyvet!
2010 őszén
csatlakozott néhány egykori zenésztársához egy római koncert erejéig, ahol Dire
Straits dalokat játszottak. Milyen volt az előadás légköre – gondolja, hogy van
esélye a Dire Straits újraegyesítésének?
Nos, ez a fellépés
nagyon jól sikerült, remekül éreztük magunkat, talán ahhoz hasonlítanám, amikor
egy antik tárgyról lekaparják a rozsdát – újraéltük a múltat.
A Dire Straits
újraegyesítése? Úgy vélem, ennek igen kicsi az esélye, de bármi megtörténhet.
Személy szerint azt tervezem, hogy a közeli jövőben többet játszom majd Alan Clarkkel, Chris White-tal és Phil
Palmerrel…aztán ki tudja, hogy ebből még mi alakulhat
ki…
Ön hosszú évek óta
része a rockbiznisz körforgásának, tudja, hogy milyen igazán sikeresnek lenni.
Milyen tanácsot adna a fiatal, kezdő muzsikusoknak?
Mindenekelőtt azt
mondanám, hogy a muzsika kedvéért zenéljenek elsősorban és ne a hírnév, vagy a
gazdagság legyen a fő motiváló erő. Nagyon keveseknek adatik meg a gyors siker
és meggazdagodás lehetősége, s én is csak Mark
Knopfler mellett tapasztaltam meg az igazi siker izét. Zenéljenek, élvezzék
a játék örömét és ha ezen a pályán akarnak sikeresek lenni, akkor
tanulmányozzák az elődök történetét. Bőven vannak sztorik azokról, akik valóban
egy életre megalapozták a karrierjüket és azokról is, akiknek ugyanezzel a
lendülettel ment tönkre az életük – sok sikeres művészt, énekest tett már
lapátra a lemezkiadója… Szóval, figyelni kell, mindig is mindenhol, mert ez
mindenekelőtt üzlet! Elég egy jó szerződést megcsípni és már rendben is leszel.
Valaki a dalírásban találja meg a lehetőségeket úgy, hogy már egyetlen
slágerrel sokat kaszálhat.
Az Ön által említett
könyve, a Rocked N Rolled valójában
egy zenei memoár lesz – mi motiválta a megírására?
Mindig szerettem írni
– régebben is. Amikor még nem gondoltam arra, hogy zenéljek, akkor éjjel-nappal
olvastam és ha megkérdezték, mit akarok csinálni felnőttként, akkor mindig azt
válaszoltam, hogy leülni egy pálma alá és könyveket írni. Nos, pontosan ezt
tettem, amikor ez a könyv született. Kiköltöztem néhány hónapra a mexikói Baja-California
partjára, kerestem egy pálmafát, majd papírra vetettem minden olyan álmomat,
ami végül valóra vált.
forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése