2020 januárjában Dirk Ballarin készített egy elég
terjedelmes interjút a gitárossal, amelynek fő csapásvonala a „Heartlands” idei
európai turnéja, de szó esett új lemezekről, zenei üzletről és Jimi
Hendrixről is. Természetesen kérdezték a múltról is: a Dire Straits
megalapításáról, a kilépésről, a Rock & Roll Hall of Fame-ről.
A
2017-es turnéja befejeztével idén márciusban lép újra színpadra. Elmondaná, mi
történt Önnel az elmúlt három évben, mik a legfontosabb események?
Úgy éreztem, hogy sokkal több időt kell fordítanom a dalszerzésre – és
ez néhány kompozíció vonatkozásában igencsak kifizetődő volt. Készítettem két új
albumot, és a harmadik felvételei is folyamatban vannak – a „Heartlands” már
megjelent, a „Last Train Leaving” hamarosan követi.
Egy
közösségi oldal bejegyzésében azt olvastam, 2017-ben vissza akart vonulni ….
most hogyan látja ezt?
Nem akartam nyugdíjazni magam, de mint az köztudott, közbejött a
Brexit-cirkusz, ami 2016 óta egyre inkább megbonyolította az életet az Egyesült
Királyságban. Attól tartottam, hogy ha a britek kilépnek az Unióból, akkor a
turnék szervezése és lebonyolítása túlságosan nehézkes és problematikus
vállalkozás lesz, ezért tartottam egy kis szünetet, hogy meglássam, mi fog
történni. A nemzetközi vámútlevelekkel, a Visa-kártyákkal való rendkívül
nehézkes papírmunka újbóli alkalmazása miatt a zenészek is fontolóra vették,
hogy belevágjanak egy turnéba. Egy USA-beli
koncertsorozat előkészületeinek összköltsége kb. 1000 euro – ha ugyanezt
nézzük az Egyesült Királyság/EU-s országok vonatkozásában, akkor ez mindenki számára
többletköltséggel jár, kivéve persze az olyan nagy stadion-zenekarokat,
mint a The Who.
Új lemez:
2019
nyarán megjelent a 13. stúdióalbuma, a „Heartlands”. Mi adta az ötletet a lemez
címéhez?
Némi kettősség van a dologban. Egyrészt egy belső, érzelmi tájképet
jeleníti meg – az élet dolgait, a szív üzelmeit, érzéseit. És persze egy szó szerinti
helyet is jelent – ami ott van Amerikában és Angliában is – s úgy hiszem, ilyen
hely minden országban létezik. Közel öt évet töltöttem utazgatással Amerika
közép-nyugati részén, ahol házam is volt – így néhány dal politikai, földrajzi
vagy érzelmi szempontból is érinti ezt a témát … és ott van a lemez címét
viselő szerzemény, amelyben összeszedetten, de mégis természetes módon
jelenik meg az album mondanivalója.
Igaz,
hogy a zenei anyag nagy részét otthonában rögzítette?
Valójában egy francia stúdióban kezdtem el a felvételeket a már
megszokott zenésztársaimmal (Harry Bogdanovs, Pete Shaw, Martin Ditcham) –
felvettünk néhány dalt, majd ezeket a felvételeket hazavittem a saját
stúdiómba, hogy tovább dolgozzam rajtuk. Egyébként egy szerencsés véletlennek
köszönhetően egy francia étteremben megismerkedhettünk egy ottani, nagyon híres
harmonikással, akit közreműködésre kértünk fel egy dal erejéig. Nagylelkűen még
pénzt sem akart érte elfogadni. Persze, a Brexit-őrület miatt most az emberek
szabad mozgása, a munkavállalás – így a lemezkészítés is – nehézkesebbé válhat.
Ön
azon művészek egyike, akik magánéletüket egészen őszintén jelenítik meg a
dalszövegeikben – gondolok itt a „Waiting
For The Call” című szerzeményre, ami egy nagyon személyes hangvételű dal. Nem
tart attól, hogy ez túlságosan nyilvános?
Ha nem vállalunk kockázatot, nem tudjuk megragadni a pillanat varázsát.
Anyám közelgő halála nagyon fájdalmas érzés volt, ugyanakkor egy régi barátom
is épp akkor veszítette el az édesanyját – és az ezzel kapcsolatos érzéseim hangokba kívánkoztak.
Ha a munkánk egy költő tisztességének, őszinteségének van alárendelve, az néha –
ha úgy tetszik – kincsekkel is megjutalmazhat. Olyan folyamat ez, amelyen minden művész keresztülmegy. A szövegeim talán valóban személyesek, de ha ez tényleg
egy jó dal, együtt kell rezonálnia a hallgatókkal, az ő saját élettapasztalataikkal,
érzéseikkel … Ez egyike azoknak a csodáknak, amik világra segítenek egy dalt,
és amit mindenki egyénileg tapasztal meg.
És
a koncerteken fogja játszani ezt a dalt?
Talán … ezt most még nem döntöttem el véglegesen. Hamarosan megjelenik a
másik, a „Last Train Leaving” című lemez és így a rajta szereplő dalok közül is
bekerül néhány a turné műsorába. Aztán a régebbi dalaim közül is beválogatok
néhányat .. úgy vélem, nem mindig szerencsés, ha a közönséget csak az újdonságokkal próbáljuk szórakoztatni.
Olvastam,
hogy a lemezeit egy ideje mindig ugyanazokkal a muzsikusokkal készíti: Martin
Ditcham – dobok (Chris Rea, Tina Turner, Rolling Stones), Pete Shaw –
basszusgitár (Chris Rea, Mary Black) …. Hogyan zajlottak a próbafelvételek?
Mindig nagyon hasznosan telt az idő. Olyan kaliberű zenészekkel együtt
játszani, mint Harry Bogdanovs és Pete Shaw – a lélek számára is ajándék.
Hihetetlenül szerencsés vagyok, hogy nemcsak munkatársaim, hanem a barátaim is
egyben, akikkel találkozni mindig nagy öröm.
Turné:
Lesz
valami újdonsága, meglepetése a „Heartlands”
2020-as turnéjának? Az új programban
számíthat-e a közönség valami különlegességre?
Egy jól felépített előadáshoz a minél több összetevő változatos egyvelege
szükséges. A túl sok lassú, balladisztikus dalokat nem kell erőltetni, de kell
némi komolyság, ünnepélyesség is, ugyanakkor az öröm és a humor sem maradhat el
– igazából a zenei hangulatok széles skálájának segítségével lehet előkészíteni
egy jól lekerekített koncertet. A lényeg, hogy a közönség végig feldobott
legyen, és ugyanilyen hangulatban is távozzon. Ha közülük sokan ott vannak egy
újabb koncerten is, akkor a feladatot sikeresen teljesítettük.
És
mennyire jelent izgalmakat a koncertezés az Ön számára?
Sosem éreztem a muzsikálást fárasztónak – akkor sem, ha stúdióban
dolgoztam, és akkor sem, ha koncerteztem. Inkább mindkettő szórakoztató és ezen
a téren szerencsésnek érezhetjük magunkat, mert csodálatos közönségünk van,
amely igazán értékeli a dalainkat. Talán most mondhatom el magamról, hogy
megkaptam azt, amit mindig is szerettem volna elérni. Igaz, hogy nincsenek mögöttem zajos sikerek,
de az elmúlt évtizedek során én is letettem valamit az asztalra. 67 évesen úgy
érzem, hogy minden nap valami jót kell tennem, és minden koncertet ajándéknak
tekintek – mert sosem tudhatom, hogy mikor jön el az utolsó fellépés ideje.
Zenei üzlet – ma:
Mit
gondol a mai lemezpiacról?
Csak annyit tennék hozzá ehhez, hogy akik a jelenleg perifériára szorult, hagyományos
muzsikálással foglalkoznak, egyre szűkebb keretek között kell mozogniuk. Talán a ’80-as években volt igazán könnyű a helyzet, mert simán
megélhettünk a lemezeladásokból, ma már ennek kicsi lenne az esélye. Mostanság
már egyre divatosabbak a video-streamek, és az egyéb digitális dolgok, de ezek
jóval kevesebbet fizetnek, mint a cd-k. Személy szerint nem rajongok sem az
mp3-fájlokért, sem olyan más médiumokért, amivel a szerzői jogokat
szégyenteljesen megsértik. A ’80-as években egy zenész tisztes jövedelemhez
jutott a hagyományosan megjelent lemezeiből – de ezek a dolgok már a múltba
vesztek. 1994-ben írtam egy könyvet, (a Bluffers” Guide sorozat egyik kötete, a
címe: “Bluff Your Way in the Rock Music Business) ami a rockzene üzleti
aspektusait taglalja, de amit akkor megírtam, abból ma már semmi sem aktuális –
az internet ugyanis mindent megváltoztatott.
fotó: Dirk Ballarin
forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése