Hamlet és Viszockij
Részletek Anthony B. Dawson Hamlet c. művéből - Manchester Univesity
Press, NY, 1995
Oroszországban
a Hamlet az egyetlen olyan karakter,
akinek egyénisége megváltoztatta saját tekintélyét. 1971-ben a moszkvai Taganka
Színházban Jurij Ljubimov rendezte színpadra a darabot, amely egészen 1980-ig
szerepelt a színház repertoárján, több mint 271 előadással. A sikersorozatnak
az énekes-költő, Vlagyimir Viszockij korai halálával lett vége, aki a
címszerepet játszotta, különleges egyéniséget adva a produkciónak.
Ljubimov
1964-ben alapította meg a Taganka színházat, abban az évben, amikor Kozintsev
Hamlet-fordítása megjelent. A színház alapítását viszonylag megkönnyítette a
hruscsovi „olvadás”, bár ez hamarosan túl sok hőt gerjesztett a sápadt szovjet
tavaszban. Végül aztán az intézmény a szovjet rezsim társadalmi és morális
ellenzékének emblémájává nőtte ki magát és sikerült az elnyomott oroszok
spirituális éhségét megszüntetnie.
Pusztán
színházi terminusokban kifejezve Ljubimov Hamletje
említésre méltó a filmszerű montázs, a színpadi rendezés, a gyorsírásos képek
meghatározó jelenlétét illetően – a mindenütt jelenlévő, állandóan mozgó
függönyök (David Borovszki tervezésével); de a legfontosabbat mégis a
címszereplő kulturális szerepe, szellemi hatalma jelentette.
Amikor
Hamlet szerepét megkapta, Viszockij már közismert volt, mint a lelki szabadság
trubadúrja – ő volt „az élő lélek és
korának lelkiismerete” (Gerskovich, 129), országszerte szerették, mert az
erősen cenzúrázott, homályba taszított társadalomban az igazságot énekelte meg
dalaiban.
A
moszkvai Olimpia idején halt meg, amikor is az emberek elhagyták a stadionokat,
felálltak a tévé elől, hogy részt vegyenek egy spontán gyász-szertartáson.
Halálhírét nem tették közé a sajtóban, mégis – néhány órán belül a moszkvaiak
nagy része tudomást szerzett róla és ezrek gyűltek össze a színház környékén,
ahol legendás gitárját kiállították, verseit szavalták, emlékét tisztelték.
Néhány
nappal később, a temetésen gyászolók tömege töltötte meg a Taganka környéki
utcákat, de csak keveseknek sikerült a koporsó mellett hosszú sorban
végigmenni, mielőtt továbbhessegették volna őket. A tetőn valaki hangos szóval
kommentálta a történteket a hátul nyomorgó tömegnek. Ljubimov ekkor
nyilatkozott így: „Viszockij temetése
után kezdtem tisztelni a moszkvaiakat.”
Bár
nyilván vannak különbözőségek, de ez a jelenet [1]David
Garrick búcsúszertartására emlékeztet, amely jó kétszáz évvel ezelőtt történt.
Hivatalosan megszervezett, szinte megrendezett esemény, melynek célja, hogy
tiszteletben tartsa a legnagyobb angol színésznek, mint nemzeti hősnek az
emlékét.
Viszockij
búcsúztatása nem hivatalos, mondhatni „rendetlen” volt, jelképe a szabadság
iránti elfojtott vágynak, az elnyomó hatóság iránti dacnak. De Viszockij nemzeti
hős volt, akárcsak Garrick és mint angol elődjét, őt is Hamlettel
azonosították.
A
szerepben megjelent a gitárjával. Az előadás elkezdődött a csupasz színpadon,
mely egy fehérre meszelt, hátsó falra néz, a falon egyetlen súlyos fakereszt. A
két sírásó sziluettje vodkát vedelt és koszlott koponyákat dobált ki a nyitott
sírt szimbolizáló színpadi előtérből.
Hamlet
– alkalmi, modern öltözetben a sírhoz közeledett, miközben gitárján magát
kísérte, Pasternak Hamlet-jét idézve,
a betiltott Dr. Zsivágó-ból:
„Az izgalomnak vége. Sakktáblán lépek előre
Egyenesen a bejáratnak dőlve
Távoli visszhang-foszlányokra erőlködve
kapaszkodnék
Hogy halljam az események végszavát, az én
időm közelít”
Pasternak
nagyszerű Hamlet-fordítása
meghatározta a karaktert, az orosz viszonyok között: komoly, elkötelezett,
önfeláldozó, már-már Krisztus-szerű szenvedő, aki [2]„feladja saját akaratát azért, hogy „végrehajtsa annak az akaratát, aki őt
küldte. A Hamlet „nem a gyengeség drámája, hanem a kötelességé, az
önmegtagadásé. Saját korának bírája,
a jövő szolgája.”
Valósága
összefonódik – ahogyan a darab sugallja – a színész önmagával vívott harcával
és belehelyezi őt abba a feszült helyzetbe, hogy felrobbantsa [3]„azokat a félrevezetéseket, amik a szovjet
közélet morális hanyatlását okozták.”
[4]„És mégis, hiába kuszálták össze az
események sorát
Semmi sem akadályozta meg végül a függöny
lehullását
Itt állok, egyedül. Minden más a farizeusság
ingoványába vész
Végén élni az életet – megragadni a
pillanatot”
A
Taganka Színház mobil függönyeinek vizuális és szimbolikus dominanciájának
célja az volt, hogy kiemelje az előadás jellegzetesen szovjet értelmezését.
Durván szőtt gyapjúból, bár néha az itt-ott megjelenő makramé-„szálak gonosz kötegekben lógnak”. A függöny irányította a darabot, aláhullva a
mennyezetről a nyitódal után, végig körben és a színészek között mozogva, mint egy hatalmas szörnyeteg … diktálja az iramot, redői között a
szimbólumok, a hatalom eszközei rejtőznek – fekete karszalagok, kardok, serlegek,
trónusok, kiélezett kések. Beburkolja Ophéliát, megfélemlíti Poloniust,
védelmezi Gertrude-ot, segíti Claudiust és fenyegeti Hamletet. Végül tisztára
söpri a színpadot és a közönség felé mozdul, mintha azt is el akarná
pusztítani.”
(M. Croyden, in Leiter 145)
…[5]A
színész játéka talán nem annyira hangsúlyos, habár átfordította a darab jelentését
egy végtelen tükörkép-sorozatba. Inkább a színház hatalmáról, erejéről szólt
ez, amely létrehozza a saját közös ügyeit. Viszockij játékstílusa pontosan beleilleszkedett
ebbe a koncepcióba. A fő irányvonala az volt, hogy fenntartsa a színész és a
szerepe közötti távolságot (mint a Zadek
és Muller-ben, csak ott más célból) nem keverve össze a karakterrel, de
mégis, a szereppel való személyes kapcsolatát kifejezve. Így maradt énekesként,
trubadúrként a szerep megformálója, de végig kommunikált Hamlettel oly módon,
hogy felfedte saját elszigeteltségét, megalapozta saját költői hangját – és ami
a legfontosabb – keresni kezdte, hogyan lehet élni. Pályafutását inkább
nihilistaként kezdte, de mint Hamlet – koncepciója egyre érettebbé vált, egyre
összeszedettebbé és kutatni kezdte a lehetséges válaszokat a „szükséges
kérdésekre”, ahogyan a saját verséről, Az
én Hamletem-ről beszélt.
[6]Az
előadás, akárcsak a színész, eljött, hogy a függönyök redőiben és a sírban
meséljen az életigenlésről; poszt-sztálinista témája a túlélésnek és a
megváltásnak és nem a sztálini korszak halállal és bosszúval teli éveinek.
Egy
évvel Viszockij halála után Ljubimov összeállított egy előadás-kollázst, A költő Vlagyimir Viszockij címmel,
melyet még a megnyitója előtt betiltottak, bár tartottak néhány nyilvános
„ruhapróbát”, így szökvén meg a cenzor ökle elől. Viszockij helyére
összepontosítva – a szovjet kultúrában betöltött szerepére, az előadás újra
életre kelt, felcsendültek az utcadalai, a háborúellenes dalok, a szovjet élet
mindennapjait újból megidézték. Mindegyikben ott bujkál a rejtett társadalmi
elidegenedés, az ellenállás, az önkifejezés elfojtott vágya. Mindenhol
megszakítva a Hamlet-re való utalásokkal, hivatkozásokkal: mint például az a
szatirikus párbeszéd, amelyben Polonius és a Király megvitatták Hamlet
„stratégiai őrületét”, a „huligán-énekeket”, vagy a „Lenni vagy nem lenni”
reprízének csúcspontja, Pasternak és Viszockij koncepciójának sarkköve.
[7]Az
előadás egyik, az orosz fürdőkről szóló dalát megszakítás nélkül játszották
Viszockij rögzített énekhangja alá, sebesen átkelvén a monológon: „ahogy a gondolat gyávákká tesz
mindnyájunkat, határozottságunk, akár a virág, elhervad … Gondolatok, mik
először sikert ígértek, egyetlen kézmozdulattal meghalnak.”
A
finálé visszahozta az énekest, a dalait, megalkotva a reménység, a halál és a
veszteség elleni dac kettős képét. „Már
sarokba szorítottak, sarokba – de a vadászoknak is a semmi maradt .. „ „ ….már
csak az jött mögötte, hogy nincs időm befejezni életem .. nincs már időm, hogy
befejezzem énekem …”
És
végül a hang elcsuklik, mint Hamleté, belefoszlik a hosszú csendbe.
Fordította:
Lunkán Katalin
Kép: www.cultura.hu
[1] Angol színész, rendező és
drámaíró, (1717-1779). Fő érdeme, hogy Shakespeare-t újból felelevenítette a
színpadon, valamint tragikus és komikus színésznek is egyaránt kiváló volt.
[2] Pasternak – in Rowe (1948)
[3] Golub - 161
[4] Golub - 161
[5] Gershkovich 128-9
[6] Golub - 166
[7] Gershkovich 116-26
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése