A Dire Straits világ körüli turnéját a Philips cég szponzorálta. A holland elektronikai vállalat magyar képviselete a Volt magazin rendelkezésére bocsátotta a zenekar tagjaival készített exkluzív interjút, ha már az együttes a turnéja során nem látogatott el Magyarországra.
Több mint húszmillió eladott lemez. Minden idők legnagyobb példányszámban
elkelt albuma Nagy- Britanniában. Kétszázötven koncertből álló világ körüli
turné. A Dire Straits számára nehéz feladat, hogy új lemezével, az „On Every Street”-tel megismételje a „Brothers In Arms” sikerét. Mark Knopfler azonban nem csinál nagy
ügyet a dologból:
Az
ember azért választja a zenét, mert meg van őrülve érte. Egyszerűen ilyen vagy,
ezt kell csinálnod, a többi nem számít.
Valószínűleg
1989 decemberében történhetett. Vacsora közben Mark egyszer csak ezt
mondta nekem: El tudnád képzelni, hogy újra kezdjük? - idézi vissza a Dire
Straits újjáalakulása előtt történteket John
Illsley, a zenekar basszusgitárosa. Mit? - kérdeztem vissza, mire azt
válaszolta: Újra összehozni az együttest. - Ezek szerint van néhány új dalod? -
tudakoltam. - Zsákszámra - felelte -, rövid időn belül fel tudjuk venni őket
lemezre. — Úgy gondolod, hogy négy hét alatt, mint az első albumot? - nevettem.
- Igen, játsszuk fel a dalokat élőben. - Oké - mondtam -, akkor gyürkőzzünk
neki! És mint mindig, a négyhetes stúdiómunkából ezúttal is nyolc hónap lett...
Már javában zakatolt a hírverés gépezete, hogy hat évvel a „Brothers In Arms” megjelenése után előkészítse az együttes visszatérését. Hamarosan bejelentették azonban, hogy már a húszmilliomodik példányt is eladták a lemezből. Az új album és a hozzá kapcsolódó világ körüli turné a nagy számok jegyében zajlott. Két évig tartott: háromszáz koncertet adott az együttes, mintegy hétmillió fizető néző előtt.
„Eddig egyetlen zenekar sem vállalt ilyen hosszú turnét” - jelezte
a vállalkozás horderejét a kiadott sajtóanyag. A lemez elkészítése kerek
kétmillió fontot emésztett fel.
Az ember azt hinné, hogy Mark Knopfler odavan a kemény munkáért,
hiszen az együttes feloszlása után producerként vagy zenészként közreműködött
többek között Willy De Ville, Randy Newman, Joan Armatrading, Chet
Atkins, a Notting Hillbillies, Buddy Guy vagy a countrysztár John Anderson lemezein, dalokat írt a The Princess Bride és a The Last Exit To Brooklyn számára,
valamint több alkalommal is fellépett Eric
Clapton és a Notting Hillbillies turnéján. De részt vett olyan jótékonysági
célzatú rendezvényeken is, mint a Nelson Mandela hetvenedik születésnapja
alkalmából a Wembley stadionban rendezett koncert, és ott volt a Knebworth
90-en is.
Saját bevallása szerint a
Brothers In Arms turné után három hétig nem vett gitárt a kezébe. Mintha nem is én lettem volna
-
emlékszik vissza a „pihenőre”.
Viszlát fél év múlva
A
látszat azonban sokszor csal – mondja Knopfler –, ma már sokkal
lustább vagyok. A próbákat lazára vesszük, eljátszunk egy tucatnyi dalt, aztán
hazamegyünk. S ugyanez a helyzet a lemezfelvételekkel is. Legutóbb is volt
velünk néhány lány, hogy főzzön. Nagyszerűen éreztük magunkat, s ezért is húzódott
el olyan hosszan a dolog. Vacsora után pedig az embernek már nem sok mindenhez
van kedve. Ma már a szabadidőt is sokkal jobban tudom élvezni, mint korábban.
Ki akar például még a hétvégéken is dolgozni? Főként, ha megszállott
újságolvasó az ember. A vidéki életet is nagyon kedvelem. A Notting
Hillbillies-turnén egészen kis helyekre is eljutottunk, s újra gyönyörűséggel
töltött el a táj és az ottani élet szépsége. Szeretek elmenni otthonról és
meglátogatni a barátaimat. Ahogy öregszem, ez egyre fontosabbá válik nekem.
Vacsora a barátokkal. Egy kicsit kikapcsolni, enni valamit, és inni egy üveg
bort.
A zenekart tizennégy évvel ezelőtt alapították egy dél-londoni
bérlakásban. Markon kívül az eredeti tagok közül mára csak a
basszusgitáros maradt a zenekarban. Ő az üzleti dolgok felelőse. Számára sem
múlt el nyomtalanul a legutóbbi egyéves világ körüli turné.
A
koncertek után azt mondtuk egymásnak - meséli Illsley - viszlát, fél év
múlva. Gyilkosság. Fizikailag és lelkileg egyaránt teljesen kikészültem. Nem is
veszed észre, mibe került az egész, míg egy nap végre egy kicsit jobban nem
érzed magad. A turné alatt tönkrement a házasságom, pedig előtte minden olyan
szép volt. Mindenfelé sérülésekkel találkozik az ember. Néha az jár a fejemben, lehetetlen arra
kérni egy asszonyt, hogy éljen együtt egy rockzenésszel. Ez ugyanis egy
megalkuvásokat nem tűrő létforma. Persze azért azt hiszem, vannak olyan nők,
akik hajlandóak erre, ha megértik a zeneipar lényegét, annak minden
frivolitásával, örömével és persze veszélyeivel együtt.
A
turné végeztével hatalmas megkönnyebbülést éreztem, ugyanakkor kétségbe is
voltam esve, ha arra gondoltam, hogy ennyi volt? Ez a Dire Straits vége? Akkor
azt hittem, hogy igen. Ezért is fogtam bele a szólólemezem elkészítésébe.
Tovább akartam dolgozni. A menedzserek folyvást mondták: John, állj már le egy
kicsit! De éreztem, hogy csinálnom kell. Két éven keresztül dolgoztam az
albumon. Nem is éreztem, milyen kimerült vagyok, amíg be nem fejeztem. „A Glass”
című lemez mintha a testem egy része lett volna. A komponálás azonban
kisebbfajta szenvedés volt a számomra. Talán azért is, mert Mark, akivel addig
dolgoztam, minden idők egyik legjobb zeneszerzője. Dalai nélkül semmi sem lett
volna a Dire Straitsből. Erősen hiszek abban, hogy ha az ego elindult a maga
útján, akkor nem ismeri fel a realitásokat. Ez volt az egyik oka annak is, hogy
Pick Withers és David Knopfler elhagyta a
zenekart. Ez így megy. A büszkeség gyilkos fegyver.
A
„Brothers In Arms” után többször is felvetettem az ötletet Marknak: mi lenne, ha egy
időre itt hagynál mindent? Csinálj egy szólólemezt, feledkezz el a Dire
Straitsről. Nem akartam, hogy úgy érezze magát, mintha a zenekari tagság
kötelezné bizonyos dolgokra.
Knopfler a Notting Hillbilliesszel
végigturnézta az országot, s új ötletekkel tért vissza. A knebworthi fesztivál
után New Yorkba költözött családjával, és hozzáfogott az új album, az „On Every Street” dalainak megírásához.
Néhány szám már régóta érlelődött Markban, míg mások a pillanat
hatására születtek meg Amerikában. Az Iron
Hand-et például az 1984-ben Orgrave-nél, a bányászsztrájk idején a
rendőrség és a sztrájkőrök között lezajlott összecsapás ihlette, a „Planet Of New Orleans” (New Orleans
bolygója) pedig a zenekarnak a városban adott első, 1979-es koncertjeinek
emlékére született.
Knopfler szívesen beszél a dalok
mögött megbúvó történetekről. Eredetileg irodalomtanár, s újságíróként is
dolgozott egy ideig, az azonban, hogy komoly, egyértelmű mondanivalója is
legyen egy-egy számnak, nem mindig elsődleges nála. Elég, ha az album egyik
kislemezének, a „Calling Elvis”-nek a
példáját vesszük.
Az egész ötlet abból eredt, hogy a sógorom folyton azt mondogatta, olyan nehéz felhívni a húgomat, mintha Elvist akarná elérni az ember. A dal egyesek számára Elvisről és a zenéjéről szól, míg másoknak az jut az eszébe, milyen nehéz is telefonálni. Emlékszem, körülbelül tizenkét évvel ezelőtt felhívott egy újságíró. A Sultans Of Swingről) beszélgettünk, s egyszer csak azt kérdezte: Ugye, ön is felismerte, hogy a dal gondolatilag több síkon mozog?
Mark ezen a ponton megáll az elbeszélésben. Hallgatásba burkolódzik, s
közben mintha azt sugallná: ennyi év után talán feltételezhetnék róla, hogy
tisztában van azzal, mit jelentenek a dalai. Ezután az új album általános
hangulatára terelődik a szó. Nem teszi-e túlzottan is borúlátóvá a lemezt a
komédia keserűen gúnyos hangja, az „Iron
Hand”-ből sugárzó politikai düh és a „You
And Your Friend féltékeny képzelődése?
Nem.
Csupán hangok halmazáról van szó. Nem gondolkodtam valamiféle általános
hangulat kialakításában. Csak azt szerettem volna, hogy mindegyik dal rajta
legyen a lemezen. Egyiket sem akartam kihagyni. (…)
Knopfler jó néhány dala filmre írt
mini-drámának is felfogható, hiszen egy sereg filmhez írt már zenét. Sőt, tinédzserként még gyerekszínházban is játszott. Adja tehát magát a kérdés: Soha még csak eszébe
sem jutott, hogy filmszerepet vállaljon, mint annyi más rocksztár
Soha nem lesz belőlem színész
Ó,
az istenért, dehogyis, képtelen lennék rá – nevet. Azt hiszem, korábban
volt rá bennem hajlam, de ez a gyerekek színészi képessége volt. Az igazság
azonban az, hogy rendkívüli módon becsülöm a színjátszást. Annyira nehéz jól
csinálni és olyan bántóan nyilvánvaló, ha valaki rossz színész. Gyűlölöm magamat
nézni a tévén, amikor beszélek. Ki az ott a képernyőn? Nem szeretem magam ebben
az értelemben. Ez nem olyan, mint amikor a tükörbe néz az ember. Szerintem
olyan a külsőm, hogy nem vennék meg magamtól egy használt autót. És a
beszédhangom! Ki akarja ezt a nyomorult hangú fattyút hallgatni? Nagyon vidám
fickó vagyok, s hogy továbbra is ilyen legyek, azt hiszem, jobb, ha továbbra is
csak zenélek, és befogom a számat.
Mark a tökéletességre törekszik – meséli Chris Whitten, a turnén a zenekarral tartó dobos, aki azonban az „On Every Street”-en még nem játszott. A magam részéről szeretném elérni a világ két-három legjobb ütősének színvonalát: Omar Hakim dobolt a „Brothers In Arms” nagy részén, illetve Jeff Porcaro és Manu Katche az „On Every Street”-en. Korábban javarészt egyszerű rock n’ rollokat játszottam, afféle Ringo-stílusban. Most azonban egészen más a feladatom: a megfelelő erővel és pontosan abban az ezred-másodperben kell megütni a cintányért, amikor Mark lefog egy-egy hangot a gitáron. Néha olyanok vagyunk, mint egy szimfonikus, máskor meg egy rockabilly zenekar.
Ezt csak elrontani lehet
Főként
az elején van nehéz dolgom, amikor tanulom a dalokat. Ügyelnem kell arra, hogy
ne úgy doboljak, mint egy robot. Különösen a „Calling Elvis” és a „Sultans Of Swing”
követel sok odafigyelést. Amikor először játszottam az utóbbi dalt, a végén
Mark azt mondta: „Egészen jó. Eddig nem nagyon szerettem, ahogy az előző
dobosok dobolták, mert az egészet tönkretették a játékukkal”. Ez tehát
nagyszerű kezdet volt a számomra.
Még
a hangminőség esetében is engedményeket tettünk, hogy megőrizhessük a dalokból
áradó hangulatot. Egy-két gitármotívumtól eltekintve így született meg az „Iron
Hand”, a „Calling Elvis” és a „You And Your Friend” is. Nem előre elhatározott
szándékkal rögzítettük így a számokat, hanem amikor visszahallgattuk az
anyagot, úgy éreztük, ezen már csak rontani lehetne.
Ha viszont az album ilyen spontán módon készült, akkor miért
tartott mégis ilyen sokáig a stúdiómunka?
Magam
sem tudom - válaszolja Illsley. Talán az lehet a magyarázat, hogy bár
néhány dalt élőben rögzítettünk, a többi számnál sokat bajlódtunk a
felvételekkel. Négy-öt nap is elment az ütőhangszerekkel, aztán vagy három hét
a billentyűs futamok feljátszásával, hogy elérhessük a kívánt hangzást. Várni
kellett a felszerelés egy-két fontos darabjára is, ami nélkül az egész nem ért
semmit. Ez mind időbe tellett. De valójában nem tudok kielégítő választ adni a
kérdésre. Nem kellett volna ilyen sokáig tartania a lemezfelvételnek, mégis
hosszan elhúzódott. Az eredmény persze mindent igazol…
forrás: Volt
magazin – 1994.05.01.-14. szám
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése