Mark Knopfler kedvencei - a teljesség igénye nélkül
Más internetes portálok már kísérletet
tettek arra, hogy összegyűjtsék azokat a gitárokat, amelyek megalapozták a Dire
Straits és Mark Knopfler karrierjét, de inkább csak a muzsikus által legtöbbször használt hangszereket igyekeztek bemutatni. Az alábbi kis
szösszenet szintén a teljesség igénye nélkül született – mert valóban nehéz
lenne felsorolni azokat a hangszereket, amiket Mark Knopfler az elmúlt 42 évnyi
pályafutása során a kezébe vett.
Knopfler gitárok iránti vonzalma, vagy
inkább szerelme sohasem veszített a varázsából – ennek ékes bizonyítéka az a
sok zseniális és gyönyörű szerzemény, amelyek a Dire Straits albumok és a
szólólemezeinek barázdáin felcsendültek. Továbbá az általa adott interjúk során
– ha a gitárok szóba kerültek (és persze mindig szóba kerültek) – csakis a
legnagyobb szeretettel beszélt kedvenc hangszereiről, a gitárral kapcsolatos
emlékeiről, érzéseiről.
Természetesen már betéve tudjuk, hogy Mark Knopfler első gitárja az édesapjától
kapott, 50 fontos Höfner
Super Solid volt, amelyen főként
iskola-zenekarokban játszotta kedvencei (Elvis Presley, Chat
Atkins, Scotty Moore, B.B.King, Django Reinhardt, Hank Marvin, és James
Burton) dalait.
Az alábbiakban néhány olyan gitár következik, amelyeknek nemcsak a hangzása, de a látványa is tetszetős, és amiket bizonyára mindenki nagyon jól ismer fotókról, koncertfelvételekről.
Az alábbiakban néhány olyan gitár következik, amelyeknek nemcsak a hangzása, de a látványa is tetszetős, és amiket bizonyára mindenki nagyon jól ismer fotókról, koncertfelvételekről.
Gibson Chet Atkins CEC |
1. A neves
countryzenészről elnevezett modell, a Gibson
Chet Atkins CEC (Classic Electric) amelynek gyártását 1982-ben kezdték meg Chet Atkins és
a Gibson közös tervezése alapján - tulajdonképpen nem más, mint a
klasszikus nejlon-húros gitár elektromos változata.
Hangja közelebb áll a
természetes akusztikus hanghoz, viszont a lábnál elhelyezett transducer
(hangszedő) miatt főként erősítővel való használatra készült. A
vékonytestű elektro-akusztikus gitárok sikerének oka főleg kényelmességük:
bekapcsolásuk az elektromos gitáréhoz hasonló és használatuk a tömör testhez
szokott gitárosok számára is kellemes.
Később, 1987-ben piacra
dobták a Gibson Chet Atkins SST acélhúros modellt. A kapcsolókat a testre szerelték és három évvel később a
12 húros változata is megjelent. A hangszer főbb jellemzői: a hat beépített
piezo hangszedő hangerejét külön-külön lehet igazítani, valamit a gitártestben
két "hangszínkamra" található a hang javításához. A gitár
fogólapja kétfajta: a CE modellen normál szélességű (4,6 cm), a CEC modellen
"klasszikus" szélességű (5 cm).
Mark Knopfler azt a
modellt a "Love Over Gold", ezen belül is, a "Private
Investigations" felvételein használta, valamint az "Alchemy
Live"-on és a későbbi koncerteken ezt a dalt szintén ezen a gitáron
játszotta.
Ovation Adamas 1978 |
2. A képen egy amerikai
gyártmányú gitár látható, amit az amerikai Ovation cég
gyártott Ovation Adamas 1978 elnevezéssel. A connecticuti cég már a '60-as évek végén kezdett elektro-akusztikus
gitárokat gyártani. A lábba speciális hangszedőt építettek, amely mind a húrok,
mind a fedlap mechanikus mozgására reagált - az ily módon felerősített hang
eléggé hasonlított az akusztikus gitár hangjára.
A gitár hanglyukai beleolvadnak az egzotikus fából készül díszítésbe, a fogólap
diófából készült, amelyet háromszögletű juharfa-berakások díszítenek. Maga a
gitártest eredetileg kék, piros, drapp és barna árnyalatban készült, a hátlap és
káva öblös, amelyhez üveggyapotot használtak.
A fedlapot szénszálas erősítésű nyírfa funérból alakították ki, 22 kisméretű hang-lyukkal, a szokásos központi, nagy lyuk helyett.
A fedlapot szénszálas erősítésű nyírfa funérból alakították ki, 22 kisméretű hang-lyukkal, a szokásos központi, nagy lyuk helyett.
Mark Knopfler ezt a gitárt a Brothers
In Arms turnén használta, a
"The Man's Too Strong"-ot játszotta rajta, amelynek
felvételét is feltehetően ezzel a hangszerrel készítette.
Gibson ES5, 1951 |
3. A következő hangszerünk egy Gibson
ES5, 1951-es modell, amely eredetileg 1949-ben tűnt fel, mint az első,
három hangszedővel ellátott gitár. Ahogyan az egyéb Gibson-modelleken, úgy itt
sincs hangszedő-választó: mindegyikhez külön hangerő-szabályozó tartozik, ami
nehézkessé teszi az átkapcsolást. Az ES-modellekre jellemző az elegáns
körvonal, a gömbölyű bevágás.
A hangszert a "Brothers In Arms" felvételein, a turnén, majd a The Notting Hillbillies lemezén és turnéin is rendszeresen használta a zenész . A fentebb látható, 2014-ben, a British Groove Studio-ban készült fotón is épp ezen a gitáron játszik.
A hangszert a "Brothers In Arms" felvételein, a turnén, majd a The Notting Hillbillies lemezén és turnéin is rendszeresen használta a zenész . A fentebb látható, 2014-ben, a British Groove Studio-ban készült fotón is épp ezen a gitáron játszik.
4. Íme a nagyon ritka és drága Gibson
Les Paul Standard 1958-as modell, amelyet Knopfler 1995-ben vásárolt és a
"Golden Heart" felvételein, illetve a turnén is
előszeretettel használt - és megkockáztatom azt a kijelentést, hogy azóta
az egyik kedvence lett. A története csupán csak annyi, hogy a gyártó 1958-ban a
Gold Top modellt lecserélte a Standard-re. A különbség a kettő között egészen elenyésző; a Standard a hagyományos, három színárnyalatban játszó
többtónusú lakkozással készül, amivel végre látható lett a juharfa sokszor
csodálatos mintázata.
Ennek a gitárnak a hangzása nagyban függ
az építéséhez felhasznált faanyag minőségétől. Az eredeti elképzelés szerint a
test mahagóniból készül, ami megadja a hangszín mélységét, az előlap viszont
juharfából van, ami kihozza a hang csengését - így ezzel a kombinációval a hang
hosszasan zeng - és mivel ez jelentősebb súlyt sem jelent, ezért ez a két
faanyag állandó szereplő lett a Standard gyártásában.
5. Szintén Gibson Les Paul Standard, de ez már egy 1959-es modell, amit kifejezetten Knopfler részére készítettek, a sorozatszáma is megegyezik a születésnapja dátumával - 12849. Főként a "Brothers In Arms" lemez felvételein, a turnén, illetve az 1985. július 13-án megtartott Live Aid-koncerten használta a gitáros.
Egy interjúban Knopfler nem épp hízelgően nyilatkozott:
Ez csak egy szép gitár, divatos tetszetős fedlappal,
de semmi több. Angliában a legtöbb gitáros inkább a szimpla fedlapos változatot
részesíti előnyben, ahogyan én is – jobban szeretem az 58-as, sárgás modellt, mert ez a kifényesített tigriscsík valahogy nem tetszik.
National Style O 1937 |
6. National Style O 1937 modell. Úgy
hiszem, hogy ezt a hangszert egyetlen Mark Knopfler rajongónak sem kell
bemutatni, hiszen mindenki ismeri – ha máshonnan nem, akkor a „Brothers In Arms” lemezborítójáról,
illetve a legszebb Dire Straits dalok, a „Telegraph
Road”, a „Romeo and Juliet”, illetve a „Down
With Bonaparte” akkordjairól. A gitár előző tulajdonosa Knopfler
zenészbarátja, Steve Phillips volt, aki mindössze 120 fontért vált meg tőle a
’70-es évek elején.
Néhány érdekesség erről a típusról: a rezonátoros
gitárnak, vagy dobro-nak is nevezett hangszert először Kaliforniában kezdték
gyártani, a húszas-harmincas években. A hangerőt a testbe helyezett alumíniumkúppal
növelték meg. Két cég, a Dobro és a National népszerűsítette ezt a típust,
amely jellegzetes hangzását a fémtestnek és az alumínium rezonátornak
köszönheti.
Különbség a kettő között csak annyi, hogy a Dobro modellek teste fából, a National típusúaké fémből készül, bár utóbbiak esetében is van kivétel. A korai National Style O modellek nyaka a 12. érintőnél kapcsolódott a gitártesthez, a '30-as évek közepétől pedig a 14 érintőnél. A Knopfler tulajdonát képező gitár utóbbi típusba tartozik.
Különbség a kettő között csak annyi, hogy a Dobro modellek teste fából, a National típusúaké fémből készül, bár utóbbiak esetében is van kivétel. A korai National Style O modellek nyaka a 12. érintőnél kapcsolódott a gitártesthez, a '30-as évek közepétől pedig a 14 érintőnél. A Knopfler tulajdonát képező gitár utóbbi típusba tartozik.
Pensa Suhr MK |
7. A következő
gitárt is mindnyájan ismerjük, amely nem más, mint a híres Pensa Suhr MK. Mark Knopfler a
’80-as években került kapcsolatba John
Suhr hangszerkészítő-tervezővel,
a Pensa
Suhr „MK” megalkotójával.
Ez a modell egyike volt az első, kézzel készített Pensa-sorozat
darabjainak, amelyek ma is megvásárolhatóak.
Az első elektromos gitárt „R Costum” névvel 1982-ben készítették el, amelyből jó néhányat eladtak, és a sok más csodás hangszer között szintén közösen alkották meg a Pensa-Suhr” márkát. Mark Knopfler és Rudy Pensa azokban az években találkoztak, amikor a Dire Straits sikerei csúcsára ért. Mindketten szenvedélyesen imádták a gitárokat, így hosszú barátságot kötöttek.
1987-ben egy kis new yorki kávéházban (Prince’s) került sor arra a találkozóra, amikor közösen találtak ki egy olyan modellt, ami tulajdonképpen átmenetet képez a Fender Stratocaster és a Les Paul között. A legenda szerint Mark Knopfler egy szalvétára skiccelte fel az elképzeléseit az ideális gitárról.
Az első elektromos gitárt „R Costum” névvel 1982-ben készítették el, amelyből jó néhányat eladtak, és a sok más csodás hangszer között szintén közösen alkották meg a Pensa-Suhr” márkát. Mark Knopfler és Rudy Pensa azokban az években találkoztak, amikor a Dire Straits sikerei csúcsára ért. Mindketten szenvedélyesen imádták a gitárokat, így hosszú barátságot kötöttek.
1987-ben egy kis new yorki kávéházban (Prince’s) került sor arra a találkozóra, amikor közösen találtak ki egy olyan modellt, ami tulajdonképpen átmenetet képez a Fender Stratocaster és a Les Paul között. A legenda szerint Mark Knopfler egy szalvétára skiccelte fel az elképzeléseit az ideális gitárról.
Miután a
legapróbb részleteket illetően is megállapodtak, 1988 elején került ki John Suhr kezei közül a Pensa „MK1”, amit Knopfler 1988.
június 11-én fel is avatott a Nelson Mandela 70. születésnapja tiszteletére
adott koncerten, majd ezt használta az utolsó Dire Straits album
munkálatai során, és szinte majdnem minden fellépésén.
Suhr a gitártesthez mahagónit és juharfát, a fogólaphoz brazil rózsafát használt. A 2000-es évek elején Rudy Pensa és Mark egy újabb modellen gondolkodtak – Pensa „MK2” – amely felpezsdítette a gitárrajongók érdeklődését.
Suhr a gitártesthez mahagónit és juharfát, a fogólaphoz brazil rózsafát használt. A 2000-es évek elején Rudy Pensa és Mark egy újabb modellen gondolkodtak – Pensa „MK2” – amely felpezsdítette a gitárrajongók érdeklődését.
Steinberger GL2 1985 modell |
8. Steinberger GL2 1985 modell – ezt a nem
éppen hagyományos formájú gitárt főleg az 1985-86-ban lebonyolított Brothers In Arms turnén láthattuk Knopfler kezében. A test és nyak egy darabból áll és nincs feje sem, amely szintén megkülönbözteti a hagyományos gitároktól.
Ezt
a típust először 1983-ban dobták piacra. Jack
Sonni egy interjúban elmondta, hogy a Dire Straits közvetlenül a BIA-turné
előtt kettőt is kapott – főként reklám-célokból. A turnén ezen a gitáron csendült fel a „Money For Nothing”, a „One
World”, valamint az 1986. június 20-án megrendezett Prince’s Trust” rockgála
rendezvényén is szintén ezt használta Knopfler.
2001-ben
a Vintage Guitar Magazine számára adott interjúban Knopfler így nyilatkozott
erről a Steinbergerről:
Épp most tértem vissza egy rövidebb vakációról – oda is magammal
vittem, állandóan nyúztam, volt, hogy egész nap a kezemben volt. Sokat bír, és
az sem árt meg neki, ha a repülőgép csomagterébe bedobom. Olyan erős, mint egy
teherautó – elsőrangú turnégitár.Martin D-18 1935 |
9. Szintén
közismert és közkedvelt, zenészek és nem zenészek körében egyaránt – a Martin D-18 1935 modell, amelyet először a „Get Lucky” promofotóin csodálhattunk meg. A hangszert Mark Knopfler
ajándékba kapta Paul Kennerlytől (angol dalszerző-énekes-producer, Emmylou
Harris egykori férje), amelyről a Vintage Guitar Magazin 2014. februári
száma is közölt néhány tetszetős fotót.
A Martin-gitárok története
több mint 150 évre nyúlik vissza, a céget a Németországból New Yorkba emigrált Christian
Frederick Martin alapította, de már a pennsylvaniai Nazareth-ben, ahol a
cég székhelye és gyára ma is működik. Martin egyszerű modellszámozó
rendszerében a kötőjel előtt egy szám- vagy betűkód áll, ami a test méretét adja
meg, a kötőjel mögötti szám pedig a gitártest stílusára utal: a nagyobb szám
általában a különlegesebb kidolgozást jelöli. A D-18-as modellnek a hátlapja és
kávája paliszanderből, a nyaka mahagóniból készül.
Schecter Strat 1980 |
10. Végül, de nem
utolsósorban következzen egy Schecter
Strat 1980 modell, amelyet Knopfler a '80-as évek elején, a kocsija hátsó üléséről
meglovasított Schecter Strat Sunburst
után vett, és amelyen olyan dalok szólaltak meg, mint a „Tunnel of Love”,
a „Telegraph Road”, a „Ride Across The River” és a „Romeo and
Juliet”.
2004 júniusában Knopfler a hangszert felajánlotta Eric Clapton „Crossroads
Guitar Auction” árverésére (a bevételt a Clapton által 1987-ben alapított rehabilitációs
központ, a Crossroads Centre kapta, ahol a drog és alkoholfüggőségben szenvedők
keresnek gyógyulást). A hangszer iránt nagy volt a kereslet, az új tulajdonos
ötvenezer dollárt fizetett érte.
Ezt meg csak úgy, a végére ....
Ezt meg csak úgy, a végére ....
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése