Útkeresés a Dires Straits előtt, alatt és után
Vintage Guitar (2006)
Vintage Guitar (2006)
by Norm
Dewitt
Hal
Lindest profi gitáros karrierje szó szerint számos rocklegenda karjai közé
vezette. Roy Buchanannal és Al Kooperrel szerzett tapasztalatai vezették el a
Dire Straits-hez, majd Tina Turner „Private Dancer” című lemezén teljesedett ki
tehetsége, amelyet később számos tévéműsor és filmzene szerzőjeként
kamatoztatott.
Lindes
Californiában született, a család később Washingtonba költözött. A gimnáziumi
évek alatt egy „Sudden Rush” nevű zenekarban gitározott, amely gyakran
koncertezet a Silver Dollar, (később M) klubban, ahol Roy Buchanan is fellépett
„The Snakestretchers” nevű zenekarával. Buchanan néha beugrott a „Sudden
Rush”-ba és Lindes ’ Olympic White ’72 Fender Strat-jét használta. A koncert
után mindketten elvonultak a klub pincéjébe, ahol Buchanan tovább oktatta a
fiatalembert, számos fogást mutatva neki. Lindes nevetve emlékezett vissza,
hogy Buchanan nagyvonalú úriemberként segített, de boszorkányosan gyorsan
játszott, őt pedig sokkolta a látvány és a félelem is egyben, hogyha ő is
ugyanilyen jó akar lenni és a saját neve alatt muzsikálni, akkor már most
cseszheti az egészet, mert sosem lesz képes ilyen teljesítményt nyújtani.
Buchanan csak egyetlen dolgot mondott neki – ha meg akarod tanulni, akkor meg
is fogod. Ebből az interjúból megismerhető az egész történet, hogy mi is
történt a muzsikussal a ’Skateaway” és a Privete Dancer” óta.
1975-ben Londonba költöztél –
miért?
Nos,
a lehető legtávolabb akartam kerülni Washingtontól, ezért úgy döntöttem, hogy
csak három város jöhet szóba – New York, Los Angeles és London. Még a
gimnáziumi éveim alatt meghívott minket a Mercury Records New Yorkba, hogy
készítsünk egy demot – amit nagyon keménynek és durvának találtam. Persze,
ahogy idősebb lettem, tudtam, hogy igazából ez nagyon remek dolog. Azt éreztem,
hogy nem jó leragadni Los Angelesben, mert akkor maximum csak szörfös lehet
belőlünk (nevet).
Megpróbáltam
kitalálni új dolgokat. Egy este Alvin Lee játszott Washingtonban, a koncert
végére már teljesen beleszédültem a játékába, a technikájába, amely meggyőzött
arról, hogy London lesz az én városom. Abban az időben számos zenei magazin
futott, ezek közül a Melody Maker volt az, amelyben jó néhány félprofi és már
befutott zenekar hirdetései futottak. Ezért az volt a tervem, hogy Londonba
megyek, fogok egy Melody Makert és csatlakozom egy nagyon jó zenekarhoz.
És melyik volt az első ilyen
zenekarod?
Wilbur
Campbell és Alistair McKenzie, de ott állandóan változtak a tagok. Simon
Napier-Bell volt a menedzserünk, aki azelőtt a Yardbirds ügyeit is vitte,
elintézte, hogy a Charisma Label-nél készíthetünk felvételeket – ide szerződött
a Genesis és Peter Gabriel is. A stúdió a Marquis Klub (itt kezdte karrierjét
szinte minden zenekar) felett volt, a Wardour Street-en, a Soho szívében.
Csak
egyetlen lemezt készítettünk, és később az élet elsodort minket egymástól.
Aztán egy session következett a George Martin-féle AIR Studioban. A dobos Brad
Bradbury volt, basszuson Herbie Flowers játszott, illetve Al Kooper és jómagam
voltak a tagok. Aztán kaptam egy telefonhívást, hogy Mark testvére kilépett a
Dire Straits-ből és hogy érdekelne-e egy próbajáték.
Az időzítés a lényeg …..
Valóban,
az időzítésen sok múlik. A meghallgatásra azonban nem készültem semmiféle
prekoncepcióval, hiszen már Al Kooperrel is játszottam, és ez elég önbizalmat
adott. A zenekar akkoriban a Wood Wharf-ban próbált, amely London déli részén,
közvetlenül a Temze partján volt, és egy óriási ablak nyílt a folyóra. Ők
akkoriban fejezték be harmadik lemezüket, a „Making Movies”-t. A találkozás
után némi szünet következett, majd elkezdtünk játszani.
Azt
hiszem, először a „Tunnel of Love”-ot játszottuk és egyáltalán nem volt
meglepő, hogy az egyes gitárok és erősítők mágikus és titokzatos kombinációja
mennyire jól működik. Az első akkordok után mindenki tudta, hogy ez valóban így
van.
És
igen … kapsz egy telefonhívást, amire nem tudsz nemet mondani. Egyetlen hívás,
és az életed teljesen új irányba megy. Ezen a napon az 59-es Strat-on
játszottam és volt egy különös pillanat, amit sosem felejtek el – a nap épp a
Temze fölött ment le és láttuk a bárkákon dolgozó srácokat. A „Sultans of
Swing”-et játszottuk, egy szép tiszta, angol nyári naplemente közben.
Később
is ezen a gitáron játszottam, amikor Tina Turner „Private Dancer”-én
dolgoztunk, és ez megidéz egy telefonhívást a Fendertől, amely a Dire Straitset
- és engem is – körbeudvarolt azért, hogy beleegyezzünk, hogy az intro-ban a
Strat hangzást split-pickup-pal még kifejezőbbé tegyük. És ehhez tényleg a
zenekar beleegyezését akarták. (nevet)
Meddig voltál a Dire Straits
tagja?
1980-
tól 1985-ig.
Milyen volt a közös munka és
zenélés Mark Knopflerrel?
Mark
valóban pokoli játékos. Sohasem találkoztam hozzá hasonló gitárossal. Akkoriban
semmit sem bízott a véletlenre, ha zeneszerzésről volt szó: minden egyes
hosszú, lírai gitárszólóját lejegyezte, majdnem úgy, mintha egy klasszikus
komolyzenei darabot alkotna, minden egyes hangjegy ott volt a fejében.
Valóban
nagyon hosszú szólói voltak, amiket mindig ugyanúgy játszott el estéről estére,
ellentétben a legtöbb rockgitárossal, akik főkén improvizációkat iktatnak be az
előadásukba A legtöbb zenész azonban tudja, hogy a rögtönzéseknek az a
veszélye, hogy egyik este remekül beválik, de a következő estét totál elrontja.
De Markkal minden koncert az állandóság és a garantált bevétel jegyében telt.
Az
öt év alatt, amit vele töltöttem, egy kezemen meg tudtam számolni az
„elkóborolt” hangjegyeit. Nagyon precíz volt.
Van olyan emlékezetes koncert,
amire szívesen emlékszel?
Egyszer
két hetet csináltunk a Wembley Arena-ban, a Wembley Stadium mellett és Eric
Clapton minden koncertünkre eljött.
Ez azelőtt volt, hogy Mark
Clapton zenekarában muzsikált?
Igen.
Mindig úgy képzeltem, hogy Claptont egyetlen koncert élményei is briliáns szólókra
inspirálják, de aztán rájöttem, hogy ő igazából Mark írásba foglalt szólóira
kíváncsi. Elgondolkodtam, hogy vajon Eric az előadások szabályszerűségét
tanulmányozza-e, vagy egyszerűen csak élvezettel merül bele a zenébe.
Mi volt a szereped a
zenekarban?
Én
voltam a ritmusgitáros Mark mellett. Nagylelkű volt velem, mert számos
alkalommal adott lehetőséget, hogy szólózhassak. Próbákon gyakran jelezte
csettintéssel a belépőmet, más alkalommal pedig teljes kidolgozott
ritmusszekcióval, újfajta stílussal rukkolt elő, amit én is igyekeztem átvenni
és onnan továbbmenni. Emlékszem, mindig sok kalapot hordott. Bár főként
gitárosként ismert, de tehetséges szerző és nagyszerű zenei rendező.
Ugyanakkor
döntenem is kellett, hogy mit kezdjek azzal a tudással, amit a Straits előtt
szereztem. Tudtam, hogy a Dire Straits útja az én utam is, mert egy olyan
zenekart ismertem meg, akik tényleg komolyan vették a muzsikálást. Mark azelőtt
tanárkodott, és a bandát is egyfajta feladatmesterként irányította. A turnékon
általában minden este két-két órás koncertet adtunk, amit egy minimum kétórás
hangpróba előzött meg.
Akkor ez egy megkülönböztetett
zenekar!
Igen.
Nagyon büszkék voltunk, megpróbáltuk a lehető legjobbat kihozni magunkból. És
tényleg nagyon jók voltunk. Voltak olyanok is, akik nem különösebben törődtek a
zenével, de amikor ott voltak a koncertjeinken, utána odajöttek és elmondták,
hogy mennyire magával ragadta őket a zenénk. És mi erre voltunk kiéhezve, ennek
voltunk elkötelezve.
De
ettől eltekintve a koncertek utáni hangulat nem olyan volt, mint amit vártam.
Voltak haverok más, ugyan abban az időben turnézó zenekarokból, hallgattuk a
road-ok sztorijait a koncertek utáni tapasztalatokról ….
Nekem
csak egyetlen ilyen élményem van, amikor egy fellépés után a hotel bárjában
odajött hozzám egy rajongó és megkérdezte, hogy milyen húrokat használok. Akkor
éreztem azt, hogy majd talán ő is zenekart alapít, gitáros lesz és nem fodrász,
aki igazán méltányolja a zenét – bár az őszintesége nem volt elbájoló.
Milyen húrokat használsz?
Nos,
azokban az időkben Mark és én Dean Markly 009-eset. Néhány gitáron felül
alacsonyabb feszítésű húrok vannak, alul pedig keményebbek, persze 009-es.
Mostanában a magasabb feszítésű húrok a népszerűbbek, így én is 010-est,
011-est, vagy 012-est használok. De mivel egész életemben a 009-es húrokhoz
ragaszkodtam, az újakkal egészen fura érzés játszani.
Emlékszel még a Charles
herceggel és Lady Dianával való találkozásra, az 1983-as Prince’s Trust
jótékonysági koncerten?
Hát
hogyne, nagyon csodálatos érzés volt, Diana hercegnő kedvenc zenekara voltunk
abban az időben és így kaptunk meghívást, hogy lépjünk fel ezen a rendezvényen.
Ez egyike volt a ritka, balzsamos nyári angol napoknak, éppen 10 hónapos turnén
voltunk, így ez a koncert talán a teljesítményünk csúcspontja volt.
Mivel
a Duran Duran is a résztvevők között volt, az épületet 13 éves, sikítozó
kislányok hada szállta meg. Emlékszem, Pete Townsend majdnem kirohant a színpadról,
én meg nagyon sok idő töltöttem egy átforrósodott öltözőben, majdnem
megsüketülve a Simon Le Bont követelő hisztérikus sikítozástól.
Egyébként
felkészítettek minket a hercegi párral való találkozásra – a színház
előcsarnokában felsorakoztatva vártunk Charles és Diana érkezésére. Ebben az
időben egész Anglia Charles és Diana-lázban égett, népszerűségük csúcsán voltak,
így nagyon nagy megtiszteltetés volt találkozni velük – a hercegnő nagyon szívélyes,
kedves, de kicsit félénk is volt.
Amikor
a Duran Duran lépett a színpadra, valaki véletlenül eltekergette a Revox
hangfaljuk gombjait, így az csak félhangot adott. Utólag visszaemlékezve nagyon
érdekes hangzásúra sikeredett a koncertjük.
A
Duran Duran azon zenekarok egyike volt, akik billentyűs-sorozattal léptek
színpadra, sokkal többel, mint amit egy zenész képes kezelni. Minden hangszer
és énekhang élő volt – nagyon jól játszottak, de küszködtek, hogy eltalálják a
megfelelő hangmagasságot.
A
Dire Straits tagjait a koncert után meghívták, hogy még egyszer találkozzanak a
hercegi párral, ami egy nagyon különleges nap volt egy magamfajta vándor gitáros életében.
Mi a legkedvesebb emléked a
Tina Turnerrel való közös munka kapcsán?
Nos,
itt meg kell említenünk, hogy amikor Mark elkezdte a Dire Straits következő
lemezének, a „Love Over Gold”-nak a próbafelvételeit, nagyon sok új dalt
hozott, az eredeti tervek szerint így ez dupla album lett volna. De aztán,
amikor a dalokat elkezdtük összeválogatni, már csak egy lemeznyi anyagunk
maradt, a többi szerzemény került fel a briliáns „Private Dancer”-re.
Tina
a menedzserével Londonban volt, egy lemezen dolgoztak és megkeresték Ed
Bicknell-t, hogy ha lenne bármilyen Dire Straits-dal, azt ő szívesen
elénekelné. Amikor meghallgatta a „Private Dancer”-t, teljesen lázba jött. A
zenekart meghívták a felvételekre, így még Tina érkezése előtt bevonultunk a
stúdióba, hogy megvágjuk a felvételt. Miután megérkezett, kétszer is
felénekelte a dalt, aztán visszahallgatta az első felvételt, azt mondta, hogy
ez a jó.
A
producer megkérdezte tőle, hogy nem akarja-e a második felvételt is
meghallgatni, mire ő azt felelte, hogy nem, és el is ment. Aztán később, a
turnéjára meghívta Alan Clarkot és engem, így néhány hetet együtt töltöttünk
Tinával. Nagyon elegáns, kifinomult stílusa van, és egy buddhista nyugalmával
szemléli a világot. És nagyon izgalmas volt vele játszani.
Milyen erősítőket használtál
abban az időben?
Először
egy Musicman 212-est, majd egy Marshall 412-est. De van egy ’60-as Vox AC
30-asom, később beszereztem egy Simul-class Boogie-t, és gyakran használtam a
Roland Chorus Echo-t, Morley-pedált, és egy régi MXR-fázispedált.
Ha jól tudom, Mark Knopflernek
nagy szerepe volt abban, hogy te is a filmzenék felé fordulj.
Mindketten
nagy filmkedvelők voltunk. Rám nagy hatással volt Ennio
Morricone, aki a korai Eastwood westerneket dobta fel pezsgő hatású témáival, a
Jó, a Rossz, és a Csúf zenéje nagy kedvencem. Mark pedig az egész bandát
bevonta a „Local Hero” projektjébe.
A
filmzenék nekem sokat jelentettek – a megfigyelést, a tanulást és a minél több
tapasztalatot – ebben az időben akasztottam szegre a Stratocastert is. Nem kerestem velük több tonna pénzt, de nem is
ez volt a cél, hanem az, hogy művészileg kiteljesedjek, azt csináljam, amit
szeretnék. Szerettem volna olyan helyzetekbe kerülni, ahol az érzéseim vezetnek
– és mivel az általam szerzett filmeznék megadták nekem mindezt, nagyon
szerencsésnek vallom magamat.
A
Markkal való közös munka nagyon sok lehetőséget teremtett számomra, és ez még a
mai napig is tart. Nagy hatással volt az adaptációs és a harmonizációs
képességeimre. Nagyon sokat tanultam tőle, mert óriási volt a zenetudása, a
tehetsége. Elég nagy alapot kaptam tőle, amiből felépíthettem a saját
elgondolásaimat a filmeket illetően. Minden egyes új projektnél meg kell
újulnom, és bármilyen téma kerül eléd, azt fel kell dolgozni és néha úgy, hogy
teljesen ismeretlen területre tévedsz.
A „Brothers In Arms”-nak olyan
David Gilmour-hangzása van, vagyis ez a dal olyan Pink Floyd stílusú, hangzású
dal. Te hogy gondolod ezt?
Nem
volt semmilyen nyilvánvaló befolyás, amit Mark megosztott volna velünk – ez az ő
ügye. A kreatív alkotás mindig egy fejlődési folyamat és Mark mindig nagyon
sokat kutakodott, mielőtt felvett egy albumot, és sok más zenét is
hallgatott.
Azt
hiszem, akkoriban a ZZ Top „Eliminator”-át, illetve a Pink Floyd „The Wall”-ját
hallgatta. De mindez olyan régen volt, hogy nem emlékszem minden részletre, de
az biztos, hogy rengeteg sok lemezt begyűjtött, amiket még meg akart hallgatni.
A Gilmour-hangzással való hasonlóság – ha volt ilyen – az csak tudatalatti
lehetett.
A Dire Straits után mi
következett?
Nos,
mivel olyan sok időt töltöttem különböző zenekarokban, nem hittem, hogy majd
lesz idő, amikor egyikben sem játszom. De amikor a Dire Straits-korszakom véget
ért, akkor komolyabban kezdtem törni a fejem, hogy mit is kezdjek
magammal. Bár elég kemény felfedezés volt, de rájöttem, hogy mindaz, amit eddig
gitárosként csináltam, az nagyon kiábrándító. Mindennel elégedetlen voltam.
Hogyan dolgozol?
Ez
mindig más és más, de akármilyen forgatókönyvet kapok, izgalmassá, megrendítővé,
vagy szuggesztívvé tehetem a témát, ha
képes vagyok megfelelően használni a gitárt. Minden egyes jelenetet megnézek,
aztán fogom a gitárt és elkezdem követni a történetet – mintha egy énekest
kísérnék – megragadva az érzelmi magaslatokat és a mélypontot, a tempót és a
feszültséget. A gitár azon kevés hangszerek egyike, amivel a lélek mélysége azonnal
és közvetlenül megközelíthető.
A
paletta hatalmas – elektromos, akusztikus, hathúros, 12 húros, bariton,
Nashville-hangzású, szóval minden szóba jöhet. Igyekszem távol maradni az
erősítő-szimulátoroktól, ezek a „karaktergyilkosok”, ahogyan én nevezem
őket, mert így semmi nem él, nem lélegzik, nem énekel, csak egy régi
csőerősítő. Sokkal többet hozhatsz ki egyetlen gitárból, mint egy komplett
nagy-zenekarból.
A neved ott látható a „Brothers
In Arms” egyes lemezein, míg másokon nem …
Igen,
ez egy furcsa időszak volt. A legelső zenekari próbákon még részt vettem, a session-munkák
közel egy évig tartottak, és a lemezt néhányszor újravágták. Ezután léptem ki
az együttesből.
A londoni és a los angeles-i
stúdiókban okoz-e bármilyen nehézséget, ha valamilyen hangszer nem áll a
rendelkezésedre?
Nem,
mert a trükk az, hogy a zenei anyagok nagy része számítógépen elérhető. Így a
stúdió mindig veled van, bármire is van szükséged. A Dire Straits-ben használt
gitárjaimat Londonban tárolom és az európai filmzenék projektjeinél használom –a
többi cucc sok más, egyéb hangszerrel Los Angelesben van
Ott
van a ’60-as évekbeli Gretsch Jet Firebird, aztán egy ’59-es Fender Champ. A
stúdió egyik sarkában áll az a Tama dobfelszerelés, amit Stewart Copeland használt
a legelső Police-lemez felvételeinél. Gyakran használok egy 10 húros
Charango-t, illetve egy 8 húros, bariton Kamaka ukulelét. Nagyon sokszor
használtam a ’72-es Fender Telecaster Deluxe-ot, aminek remek hangzása
van, pedig mindig úgy gondoltam, hogy a ’70-es Fenderek borzalmasan szólnak. Ez
a gitár a raktárban van azóta, hogy Mark megtiltotta a használatát a „Brothers
In Arms” munkálatainál, mert szerinte túl ronda volt.
Most milyen munkáid vannak?
Most
éppen egy nem szokványos anyagon dolgozom, a BBC-nek egy
természetfilm-adaptációhoz kell zenét írnom, valamint egy hatórás sorozathoz a
kedvenc, 12 húros akusztikus gitáromat használhatom. Először nagyzenekarral
kezdtük a felvételeket, de az teljesen elnyomta a történetet, így nagyon
elképesztő volt látni, hogy egyetlen 12 húros gitár hogyan lehel életet újból a
jelenetekbe.
forrás:
http://direstraitsblog.com/blog/interview-hal-lindes-walk-life-dire-straits/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése