Mesmer (1994)
Recenzió
Több fórumozó tollából, illetve klaviaturájáról kerültek ki olyan
vélemények, miszerint a Mesmer „egynek elmegy”, de nem tartozik az igazán ütős
Rickman-filmek közé, nincs benne elég „espirit”.
Amíg az „udvari szállítómtól” nem kaptam
kézhez a dvd-t, boldog várakozással telt az idő, mert Mesmer életét nemcsak a
főiskolai tanulmányaimból, hanem egy kiváló magyar író, Raffy Ádám: A léleklátó
című életrajzi könyvéből is van szerencsém ismerni. Így aztán nemcsak az Alan
iránti rajongás, hanem második énem, az „amatörténész” is arra ösztökélt, hogy
minél hamarabb próbáljam megszerezni és megnézni …
Nos, hát várva vártam e kalandot, de nem volt
sem tűzijáték, sem csillagszórás … elsőre sem volt jó, és később sem … elmaradt
a szellemi kielégülés.
A film története keretben foglalva tárul a
néző elé, egy visszaemlékezéssel indul, amelynek során az 1734-ben született
Franz Anton Mesmer – mellesleg osztrák-német orvos – azon morfondírozik, hogyan
és mikor rontotta el az életét …
-
Talán akkor, mikor oltár elé vezetett egy 10 évvel
idősebb, házsártos, de igen tehetős asszonyságot? (Házaséletük sosem volt igazi
házasélet, unalmas, szerelemnélküli, de a pénz segített megteremteni orvosi
praxisának alapjait.)
-
Vagy akkor, amikor mindent megtett azért, hogy az
általa kidolgozott gyógymódot, a magnetizmust minden orvostársával
megismertessen? (Az ún. állati mágnesség – hogy miért állati, azt ne kérdezze
tőlem senki – emberről emberre áradó delejes áramnak a gyógyászatban való
alkalmazása a magnetizmus lényege.)
-
Esetleg akkor, amikor az osztrák uralkodónő, Mária
Terézia vak keresztgyermekének meggyógyítására vállalkozott, de a terápia
sikertelen maradt? (Maria Therese Paradis, - a filmmel ellentétben – sosem
nyerte vissza látását, de a kezelések hatására elmúltak kínzó fejfájásai.)
Ezek a válaszok pusztán feltételezések, de az
mindenképpen bizonyított, hogy az orvos-tudós élete nem bővelkedett szerencsés
fordulatokban. Bár sikeresen gyógyított, páciensei dicsérték, és még némi
vagyonkára is szert tett, mégsem tudott gyökeret verni szülőhazájában, mert
bírálói is akadtak szép számmal. Az 1700-as évek vége már Párizsban találja,
ahol sikerült a legfelsőbb körökbe is bejutnia. Ám itteni működése sem
bizonyult túl hosszúnak, mert a forradalom egy „hatásosabb” gyógymódot, a
guillotine-t alkalmazta az arisztokrata páciensek főfájására, és ebben a
zavaros időszakban a tudomány megújítóira legalább olyan görbe szemmel néztek,
mint az uralkodó rendre – mert a jelszó az volt, hogy a köztársaságnak nincs
szüksége tudósokra – lásd. Lavoisier kivégzése. Itt jegyzem meg, hogy Mesmer és
Guillotine doktor tisztelték egymást, és keresték egymás barátságát, bár az
általuk kidolgozott „gyógymód” között voltak apróbb eltérések …
Az 1800-as évek elején Mesmer elhagyta
Franciaországot, és Svájcban, a Bódeni tó környékén telepedett le, ahol nagyon
visszavonultan élt 1815-ben bekövetkezett haláláig.
A film Mesmer életének főbb mozzanatait
érintené, de ez alig érzékelhető a cselekményfolyamban. Abba a hibába esik –
mint általában az ilyen kosztümös, életrajzi filmek -, hogy inkább a szerelmi
szálat fonják erősebbre, és a főhős személyisége, munkássága, életének más
vonulata pedig elvész, mint az a bizonyos szürke szamár …
Azt hiszem, hogy itt a tudományos működés
érzékeltetése nem sikerül úgy, ahogyan kellett volna, mert ha valaki egy kicsit
is utánanéz ennek a ténynek, az tudja, hogy Mesmer előfutára volt a későbbi
pszichoanalitikusnak, Freudnak és követőinek, akik szintén hatásosan
alkalmazták a magnetizmust jó néhány hisztériás betegen.
Természetesen Alan Rickman jól oldotta meg
színészi feladatát. Tökéletesen érzékeltette az orvos-tudós vergődését, viharos
érzelmeit: az idős feleségtől való anyagi függés poklát, tudományos munkája
erőfeszítéseinek hiábavalóságát, orvostársai értetlenségének és
korlátoltságának végnélküliségét.
Maga a film nem mond nekünk semmi különöset,
legfeljebb csak annyit, hogy senki sem lehet próféta a saját hazájában – bár ez
igen kevés vigasz azoknak, akik eligazodnak a „léleklátás” terén, de erről meg
nem a főszereplő tehet, hanem a forgatókönyvíró, vagy a rendező.
Summa summarum – ha másért nem, de Alan
Rickmanért mindenképpen érdemes megnézni, mert ha Mesmer munkássága nem, de az
ő alakítása „mágnesként vonz” bennünket … így ne is tanúsítsunk ellenállást!
Szerző: LadyWriter
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése