Ken Tucker és David
Fricke interjúja Mark Knopflerrel, amely a Rolling Stone 1985. november 21-i
számban jelent meg - 1. rész
1977-ben
egy napon Mark Knopfler és John Illsley meglátogatott egy ismerősük
által üzemeltetett művészeti galériát a londoni West Enden.
Nem tudtuk elhinni, hogy
mennyi szart lehetett ott bent látni. Zsinórdarabok
mindenhol, egy kupac tégla a sarokban, a padlón szanaszét szórt szemetes vödrök
– emlékszik vissza Illsley.
Megérkeztünk a lakásba – meséli John. Ő ott maradt az autóban és még mindig írt,
én meg felmentem, hogy teát főzzek. Csak egy félóra múlva jött fel és azt
mondta, hogy be is fejezte. Így született meg az In The Gallery… Deptford és a Shafterbury Avenue között.
Mark
Knopfler – énekes, dalszerző és gitáros, a Dire
Straits vitathatatlan vezéregyénisége – továbbra is ugyanolyan
intenzitással és célra törő odaadással végzi mesterségét. A zenekar már hosszú
ideje a legvonzóbb szupersztárok egyike úgy Angliában és Európában, mint
Ausztráliában és Japánban. Most, a Money For Nothing című daluk minden
slágerlistán tarolt az Egyesült Államokban, első helyre emelve Brothers
In Arms című lemezüket, amelyből a megjelenése óta eddig 2 millió darab
fogyott.
Mark
Knopflert 1977 nyara óta a közönség csak gitárral a kezében láthatta, amikor is
megalapította a Dire Straits nevű formációt, hogy hangulatos country- és bluesban
gyökerező dalait megismerhesse a közönség. Színpadon kívüli élete egyfajta vég nélküli körforgásnak
tűnik, amelyben a Dire Straits-lemezek közötti filmzenék (Local Hero, Cal, Comfort and Joy), produceri teendők (Bob Dylan, Aztec Camera), illetve más előadók lemezein történő
vendégszereplések (Tina Turner, Van Morrison, Bryan Ferry and Steely Dan)
váltják egymást.
Még most is előfordul, hogy
felmegyek, és csak bámulom a színpad egyik részére odakészített gitárokat – ismeri el a 36 éves
Knopfler, aki a legutolsó new yorki koncert után, lustán, rágógumit rágva
piszkálgatja a kezében tartott gitárt.
Amikor itt járok, mindig
útba esik a 48. utcán lévő Rudy’s Music Shop – még akkor is, ha semmit sem
akarok venni – mert csak nézegetni is annyira jó ezeket a hangszereket. (A Dire Straits
jelenlegi ritmusgitárosa, Jack Sonni
is Rudynál dolgozott).
Amikor
Knopfler a saját zenéjéről beszél, sokszor úgy tűnik, hogy nem találja a
szavakat. Ujjaival göndör, szőkésbarna tincseit babrálva, megfontolt
szünetekkel szakítja meg mondatait. Hideg-kék szemeit gyakran szegezi lefelé,
mintha a soron következő szavak a cipőjére lennének írva. De az elméje minden
bizonnyal szélesvásznú filmként pörög és a gitárja gyakran nyelveket beszél.
Knopfler
1983-as, a Bill Forsyth által
rendezett Local Hero-hoz írt filmzenéje töprengő dallamaival, az
akusztikus gitár magányos sóhajaival a Skót-felföld eleven képeit varázsolja
elénk. Lírai szólói a Dire Straits 1978-as debütáló albumán rezonálva élénk visszhangokkal
idézik a gyapotföldek panaszos kesergőit, Nashville kurázsiját, és a falánk Sun
rockabillyjét. Énekhangja füstös morgás, amely kellemes meghittséget áraszt a Down
To The Waterline fiatal szerelmeseinek és a Sultans of Swing
leharcolt jazz-zenészeinek lírai portréjával.
Mark
Knopfler 1949-ben született a skóciai Glasgow-ban egy zsidó származású építész
fiaként. Apja kommunista nézetei miatt kényszerült arra, hogy elmeneküljön Magyarországról,
a fasiszta rezsim uralma elől. Amikor Mark körülbelül 9 éves volt, a család Anglia
északi részére, Newcastle-ba költözött.
15
évesen kapta meg első gitárját, és nem sokkal később, egy londoni stúdióban
készítette legelső felvételét, a Summer’s Coming My Way demóját,
amely sosem látott napvilágot.
Knopfler
két éven át kezdő riporterként dolgozott a Yorkshire Evening Post-nál és miután
a Leedsi Egyetemen diplomát szerzett, az essexi Loughton Főiskolán tanított egy
rövid ideig. 1977 áprilisában Londonba költözött és testvérével, Daviddel, valamint John Illsley
basszusgitárossal közösen bérelt lakást. Miután Pick Withers is képbe került, megalakult a Dire Straits.
A
zenekar azonnali sikereinek nyomása – a BBC rendszeresen műsorára tűzte a Sultans
of Swing demóját, és 1977 karácsonyán már a lemezszerződést is aláírták
– nem tett jót a tagok közötti viszonynak.
David borzasztóan
feszült volt – emlékszik
vissza John Illsley – Mark nagyon
felelősségteljesnek érezte magát Davidet illetően, viszont nem tudta, hogy mit
kell tennie. Aztán, amikor már a Making
Movies felvételein dolgozunk, David elhagyta a zenekart és úgy tűnt, hogy a
feszültség még inkább tetőzik – Mark viszont egyre felszabadultabb lett. Withers
két évvel később, 1982-ben távozott az együttesből.
Második
feleségével, Lourdes Salomone-nal (rövid
ideig tartó első házassága még egyetemi évei alatt felbomlott) Knopfler kétlaki
életet él, a new yorki Greenwich Village és a londoni West End között ingázik.
A felesége viszont idén sem láthatja sokat, mivel éppen egy nagyszabású turné
kellős közepén tart, amely csak a jövő év áprilisban ér véget.
Egy ilyen hosszú turnén
is rendszeresen edzel?
Persze. Az evezőpadon
bemelegítek, aztán súlyzózom. Szükségem is van erre, különben hamar kidőlnék. A
futópadot viszont sosem használom, a futás unalmas. A sportot gyerekkorom óta
szeretem, kissrác koromban sokat fociztam, de csak 17-18 évesen kezdtem
rendszeresen erősíteni magam.
Szerintem a sportban is
a legjobb a kéz-szem kapcsolat, ami – úgy vélem – teljesen összekapcsolható a
gitározással. Megőrülök a motor-sportért, és ha nem lennék zenész, valószínűleg
ezzel foglalkoznék, mert ez is olyan foglalkozás, amire egyszerű szabály
vonatkozik: Ne szarj be! Hiszem, hogy ez mindig lényeges dolog.
Nyilvánvalóan ez egy
olyan szabály, amit a rock & roll történéseire is ráhúzható. Nagyon
csendesen, üzletszerű módon dolgozol a siker érdekében.
Ami velünk történt, az
tulajdonképpen a hihetetlenül gyorsan elért siker. Annyi energiát gyűjtöttünk
be magunknak, amennyit csak bírtunk. Azt mondanám, hogy mindez főként önkéntes
alapon történt. Úgy értem, nem láthatsz minket a rádióállomások ajtaján csöngetni,
senkire nem erőltettük rá magunkat. A fő eleme az egésznek a dalírás –
szerintem minden egyéb dolog másodlagos.
Volt valami a
sztárságból, amit ténylegesen el akartál érni?
Ó, egyáltalán nincs. Ez
a gitárral való szerelmi kapcsolatom mellékterméke. Sosem akartam mást
csinálni, csak egy zenekarban gitározni. Kicsi gyerekként is zenekarokat,
gitárokat rajzolgattam az iskolában – volt, hogy egész nap csak ezzel
foglalkoztam. Gyakran álltam a hangszerkészítő műhely ajtajában, hogy lássam,
hogyan készülnek a gitárok. Éveken át nyaggattam apámat, aki végül megunta és
vett nekem egy 50 fontos Red Stratocaster-utánzatot, ami akkor nagyon drágának
számított.
A szüleid muzikálisak
voltak?
Igen, mindketten tudtak
lapról énekelni. Apám azt szerette volna, ha zongorázni és hegedülni tanulok.
Zongorázni hatéves koromban kezdtem, de unalmasnak találtam a kottaolvasást és
főként a fülem után mentem, de ez később már egyre nehezebb volt. Aztán amikor
nyolcéves voltam, Kingsley bácsikám boogie-woogiet játszott és ez volt a
legszebb dolog, amit hallottam. Az a három akkord csodálatosan logikus volt – és
ha zongorázni kellett, akkor mindig ezt kaptam elő – mindenkit az őrületbe
kergetve.
És hogy álltál a
hegedűvel?
13 évesen tanultam, de
itt sem volt erősségem a kottaolvasás – szerintem most is tudnék játszani, de
persze nem kottából. Aztán jött a szaxofon, de ezt is azért hagytam abba, mint
a hegedűtanulást. A zenét érezni,
játszani kell és nem olvasni – képtelen vagyok a hangokat a lapon lévő
pontokkal, jelekkel összekötni.
Az elmúlt években nagyon
sokat tudtam meg a zenéről az akkordok tanulmányozásával. Ugyanúgy tanuljuk
meg, mint a szavakat. Hallasz egy hosszú szót és úgy ismered meg a jelentését,
ha minél többet használod – közben a szókincsed is egyre bővül. Ugyanez
történik az akkordokkal is. Most már felismerem a zenét, amire négy évvel
ezelőtt még nem lettem volna képes.
Mi volt az első
zenekarod?
Főként iskola-zenekarok
voltak, helyi rendezvényeken zenéltünk és előtte mindig valamelyikünk lakásán
próbáltunk.
Aztán miután befejeztem
az egyetemet, Londonba költöztem és a Brewer’s
Droop tagja lettem. Talán két hónapig voltam velük. Állandóan valamiféle
visszataszító R&B Cajun szerelésben jártak és a nevük is elég furcsa volt,
mert gyakorlatilag a merevrészegség okozta impotenciát jelenti.
A zenekarnak az RCA-val
volt szerződése, ami pont a csatlakozásom idején esett kútba, de elég sok
koncertet megcsináltam velük, mert ez alkalmat adott arra, hogy nagyobb klubok,
főiskolák közönsége előtt játsszak. Néhány felvételt is csináltunk a Rockfield
Studios-ban, amik tudomásom szerint sehol sem jelentek meg hivatalosan.
Miután otthagytam őket, gyakorlatilag
éheztem, mert munkanélküli lettem. Nagyon nehéz időszak volt mindaddig, amíg
nem kaptam meg a tanári állást, ami tényleg életmentő volt. Ekkor lett egy másik zenekarom, a Café Racers, amely egy utcai
motorbicikli nevét viselte. Kocsmákban játszottunk, meg annak a főiskolának a
környékén lévő klubokban, ahol tanítottam.
Újságíróként még zenei
kritikákat is írtál
Igen, az újsághoz egy
ismerős lány bátyja által kerültem. Akkor azt gondoltam, hogy ez remek
időtöltés lesz. A kezdő fizetésem 9 font, 18 shilling és három penny volt
hetente. Főleg a kis, helyi zenekarok koncertjeiről írtam, meg a nagyobb
együttesekről, akik a városba látogattak. Az utolsó cikk, amit a lapnál írtam Jimi Hendrix halála volt – pontosan
azon a napon, mikor kiléptem. A
szerkesztőség a leeds-i városháza egyik irodájában működött. Bejött hozzám a hírszerkesztő azzal, hogy:
Figyelj csak kölyök, itt van valami Jimi Henderson, Hendrix, vagy hogy a fenébe
is hívják… állítólag feldobta a talpát. Ismerted? Írni kéne róla valamit
gyorsan, mert lapzárta van .. Én meg ott ültem döbbenten, nem is emlékszem
arra, hogy miket írtam. Leadtam a cikket, elintéztem a kilépést és utána
berúgtam…
Hogyan kerültél vissza a
rock & roll körforgásába, miután abbahagytad a tanítást?
Nagyon sok mindent
megtettem, hogy újból zenekarban zenélhessek – néha egészen elképesztő dolgokat
is. Stoppal jártam az országot, hátizsákkal, két gitárral. Ha volt elég pénzem,
akkor buszoztam és minden fellépésre, vagy meghallgatásra elmentem. Emlékszem,
hogy egy karácsonykor Walesből mentem haza anyámék, nagy hó volt, és ott álltam
a gitárjaimmal az út szélén, a semmi közepén várva a jóakaratot, hogy valaki
majd csak felvesz. Tényleg, ezt is meg kellett tenni…
Amikor a Dire Straits
már megalakult, nekem és Johnnak volt egyfajta kollektív akaraterőnk, amire
nagy szükségünk volt. Ha kurvára lusta vagy, és csak a seggeden ülve
panaszkodsz, semmi sem fog történni. De mi nem voltunk lusták…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése